Twitter vil vite mer om deg

Investerer titalls millioner i forskningsprosjekt på sosiale medier.

Publisert Publisert

Daglig sendes det i snitt 500 millioner Twitter-meldinger. For å få mer ut av de enorme mengdene informasjon og data, har Twitter inngått et samarbeid med MIT Media Lab om et prosjekt kalt Laboratory for Social Machines (LSM) som skal gå over fem år.

Twitter stiller med 10 millioner dollar og full tilgang til alle meldinger og data, og lover å gi MIT-forskerne frie akademiske tøyler.

Det nye forskningsprosjektet skal ifølge en pressemelding fra MIT utvikle ny teknolgi som kan gjenkjenne semantiske og sosiale mønstre på tvers av masse media, sosiale medier og digitalt innhold.

Store data. Slik illustrerer MIT prosjektet. Foto:Philip DeCamp/Deb Roy/MIT Media Lab

— Med denne investeringen ser Twitter muligheten til bedre å forstå rollen Twitter og andre plattformer spiller for måten folk kommuniserer på, og effekten denne typen kommunikasjon kan ha. Funn vi ønsker å se i sammenheng med komplekse samfunnsspørsmål, sier Twitter-sjefDick Costolo i pressemeldingen.Joi Ito som er sjef for MIT Media Lab uttaler på sin side at «med LSM vil vi lage analyseverktøy som kan hjelpe oss å realisere visjonen om en ny offentlig sfære».

Et viktig mål for LSM vi være å lage nye plattformer hvor både enkeltindivider og instutisjoner kan identifisere, diskutere og handle rundt sosiale problemer, heter det.

- Åpner nye muligheter

Petter Bae Brandtzæg forsker på sosiale medier ved SINTEF. Han synes det er interessant at Twitter velger å satse så mye penger, og ikke minst stille alle data til rådighet for forskerne.

— Det er en utfordring for forskningsmiljøer å få tilgang til data fra kommersielle aktører som Twitter, Facebook og Google. Samarbeidet Twitter har inngått med MIT gir derfor forskerne helt nye muligheter, sier Bae Brandtzæg til oss.

Han mener målet MIT-forskerne og Twitter har med forskningen, viser hvilken viktig faktor sosiale medier har blitt i samfunnet.

— Sosiale medier er en arena hvor kollektiv kunnskap genereres hver dag, og hvor kollektive handlinger oppstår mellom mennesker, teknologi og nettverk. Twitter har vist seg å kunne definere agendaen både politisk og nyhetsmessig, og det ligger veldig mye gull i å kunne forstå bedre hva som påvirker hva og som setter agendaen, sier Bae Brandtzæg.

Følg RIKSdigital på Twitter: @RIKSdigital

LES OGSÅ:

Når små data blir store

Tror ikke Ello vil utfordre Facebook

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Venner om den drapssiktede 20-åringen: Skal ha endret seg den siste tiden

  2. Tar demonstrasjonene til Bergen

  3. Lege mener korona-glasset på Stortinget ikke hindrer smitte

  4. Politiet: – Det haglet inn med meldinger

  5. Vy dropper nattog på Bergensbanen i sommer

  6. – Norge har nettopp åpnet en ny næring. Anslått verdi: 1000 milliarder.