Forbrukerrådet kritiserer dyre offentlige telefonnumre

Forbrukerrådet reagerer på at offentlige virksomheter bruker dyre femsifrede telefonnummer til sine servicetelefoner. — Dårlig service, mener rådet.

sz0a3f28_doc6pve6i7xu6frmzd3m2.jpg
  • Ntb
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

— Offentlige etater må bytte ut sine femsifrede nummer med vanlige nummer som ikke koster noe mer, sier fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie, til VG.

Hun mener at det rett og slett er dårlig service at forbrukerne må betale ekstra når de ringer sykehus, politi eller kommunale etater.

— Samtlige telefonoperatører tar mer betalt for en samtale til et femsifret nummer enn et vanlig telefonnummer. En 10-minutters lang samtale vil som regel koste et sted mellom 20 og 30 kroner, avhengig av hvilken operatør man har, sier hun.

  • Visste du dette?
Les også

Du Skal du lese gjennom alle vilkårene på telefonen din vil det ta deg 24 timer.

Teleoperatørene får fortjenesten

Det er teleoperatørene som får fortjenesten på slike numre, ikke de virksomhetene som benytter dem.

Også Forbrukerrådet har tidligere hatt et slikt femsifret telefonnummer, men kuttet bruken av dette i fjor. (©NTB)

Få flere saker fra digital:

Sporer brukerne når de ikke trener:

Les også

Runkeeper innrømmer feil i appen

Aftenposten har tidligere sjekket hvilke apper som snoker: Slik kan du selv sjekke hvilke tilganger appen din får

Har det noe for seg?

Les også

Google vil ha likestillings-emojis

Les også

En SMS kan slå ut Iphonen din

Les også

Norskamerikaneren bak Apples «Siri» med ny oppfinnelse

Teknologimagasinet: — Android er bedre enn Iphone

Publisert
  1. Forbrukerrettigheter
  2. Smarttelefon

Les mer om dette temaet

  1. DNB tjener ingenting på vennebetaling i Vipps

BT anbefaler

Robert åpner luken ved Ole Bulls plass. Fem meter under bakken venter Bergens undergrunn.

Bli med ned i Bergens undergrunn:

LES SAKEN