De dårligste bruktbilene

Noen bilmodeller holder seg dårlig, både i tilstand og pris. Her kan du enten gå i fella, eller gjøre et kupp.

Publisert Publisert

Normalt sett går vi gjennom bruktbilundersøkelser på jakt etterde tryggestebruktbilkjøpene.

Denne gangen har vi i stedet sett etter de bilene du iutgangspunktet skal holde deg unna. De som kommer aller dårligst uti Dekras årlige bruktbilundersøkelse.

Dekra er det største av kontrollorganene som foretar den såkalte«Hauptuntersuchung» (tysk EU-kontroll) og gjør det på ca. 15millioner kjøretøy i året.

Med sedvanlig tysk grundighet samler Dekra inn resultatene frade tekniske kontrollene, organiserer og kategoriserer dem, slik atvi som forbrukere kan få solid innsikt i hvordan ulike bilmodellertåler bruk og tidens tann. Resultatene finner på nettsiden for Dekrasbruktbilrapport.

Det store antallet kontrollerte biler, gjør at det statistiskegrunnlaget blir godt: Har man ikke sjekket 1000 biler eller mer,blir det ikke oppgitt resultater for bilmodellen innen det aktuellekilometerintervallet. Dekra oppgir resultater for 0–50.000 km, 50–100.000 km og 100–150.000 km.

Er det så slik at du for enhver pris skal unngå bilene somhavner nederst på bruktbilundersøkelsen?

Ikke nødvendigvis, for selv om de har større potensial for feilog reparasjoner enn bilene som gjør det bra, er det fortsatt muligå finne godt vedlikeholdte utgaver. Ofte er de upopulære bilenebetydelig rimeligere enn tilsvarende populære biler. Og da kan dufaktisk gjøre et kupp.

Forutsetningen er at du kontrollerer bilen svært grundig førkjøp. En uavhengig verksteds— eller NAF-test er etter vår meningobligatorisk på modellene med store feilrater.

IKKE HELT BMW: Den første utgaven av nye Mini får ikke mye skryt i Dekras bruktbilundersøkelse. © Wikipedia Commons

Mini med mye feil

Man skulle tro at første generasjon av nye Mini (2001–2006)ville være en solid og feilfri bruktbil. Det er tross alt BMW somstår bak de nye Mini-versjonene.

Men ifølge feilstatistikken til Dekra, er ikke det tilfellet:Blant biler med 100–150.000 km, er det bare 47,9 prosent som går gjennomden tekniske kontrollen uten anmerkning. Hele 28,1 prosent av bilene harstørre mangler.

Oljelekkasje fra motor/girkasse, bremser og bremseledninger erviktigste årsaker til at Mini havner langt nede på listen ismåbilklassen.

Problemfylte Punto

Det begynner å tynnes i rekkene blant brukte Fiat Punto pådet norske bruktmarkedet. Og skal man tro Dekras feilstatistikk, erdet ingen grunn til å sørge over det.

Modellen som gikk fra 2000–2005 får Dekras dårligste karakter,ikke så rart når bare 39,3 prosent av bilene passerer kontrollen utenanmerkninger, mens 34 prosent har større feil.

Her må du sjekke stort sett «alt», men verst er det med motor ogdrivverk, der halvparten av bilene har feil. Litt trøst tilFiat-entusiastene: Grande Punto som kom i 2006, har feilkvote pågjennomsnittet for småbilklassen.

Null hurra for Hyundai

Andre utgave av HyundaiAccent (2000–2005) var en enkel og rimelig småbil. Her leter duforgjeves etter noe form for raffinement, men billig – det er den.Og med Dekras feilstatistikk i minnet, må nok prisen være lav omnoen skal la seg friste av en brukt Hyundai Accent.

Bare 39,9 prosent av bilene går gjennom den tekniske undersøkelsenuten feil, mens nesten like mange (35,6 prosent) har større mangler.Bremsene er desidert største feilkilde: Her har hele 54,2 prosent avbilene mangler, mot 22,6 prosent for småbilklassen i snitt.

Kritisk til Corsa

Det finnes et vell av gamle Opel Corsa på det norskebruktmarkedet, og det er modellen fra 2000–2006 som peker segnegativt ut i Dekras bruktbilstatistikk.

46 prosent av bilene er uten feil, mens 31,2 prosent har større feil. Det erspesielt løse stag og fester i hjulopphenget foran som plagerCorsa, samt skade på drivakselmansjetter og fjærer. Oljelekkasjefra motor/girkasse hører også med til de vanlige feilene.

SKINNET BEDRAR: Morsomt retroutseende til tross, VW Beetle får svak karakter hos Dekra. © Egil Nordlien HM Foto

Kompaktbiler

Nissan Almera var i utgangspunktet verken spesielt god ellerspennende da den andre generasjonen kom på markedet i 2000. Dengjorde ingen store innhogg i salgsstatistikken i Norge, og kommerdu over et av de relativt sjeldne eksemplarene på bruktmarkedetskal du sjekke bilen grundig.

Ifølge Dekra har drøyt en fjerdedel av bilene med 100–150.000 kmstørre feil. Det er spesielt bremser og alt elektrisk som fåranmerkninger.

Peugeot 307, obs-obs

Peugeot307 finnes i stort antall på det norske markedet. Det er en bilmed attraktive egenskaper; de kjører fint og spesielt SW-versjonen(stasjonsvogn) har mye plass til en liten familie.

Men obs-obs – kvaliteten er ikke på toppnivå. 27,4 prosent avbilene med 100–150.000 km har større feil, der hjuloppheng, fjærer,bremser og elektrisk anlegg er obligatoriske sjekkpunkter.

FAREOMRÅDE: En brukt Chrysler Voyager må sjekkes opp og i mente. I følge Dekras bruktundersøkelse kryr det av feilkilder. © Wikipedia Commons

Bom med Beetle

Koreanskproduserte Chevrolet Nubira finnes i et relativt liteantall som årsmodell 2005–2009 i Norge. Her får du en billig bruktstasjonsvogn; ikke uten grunn ifølge statistikken til Dekra:

27,4 prosent av bilene med 100–150.000 km har større feil, dermotorområdet er spesielt utsatt med nesten tre ganger så høyfeilrate som gjennomsnittet. Også styring, understell, bremser ogelektrisk anlegg skal du passe ekstra på om du likevel lar degfriste av Nubira.

Man skulle tro at VW Beetle hadde et plettfritt rykte sombruktbil, den er tross alt basert på den relativtsolide VW Golf IV. Men den første generasjonen (1998–2011) skalman nærme seg med varsomhet, ifølge Dekra. 26,9 prosent har større feileller mangler med kilometerstand 100–150.000. Eksosanlegg,oljelekkasje fra motor/drivverk, bremser og hjuloppheng er størsteproblemområder.

Familiebiler

Renault Laguna i andre utgave fra 2001–2007 har ikke gjortbruktbilryktet i Renault noen tjeneste. Den suser inn i helt feilende av resultatlisten for biler med 100–150.000 km: Hele 31,4 prosent avbilene har større mangler, mot gjennomsnittet for mellomklassen på17,2 prosent.

Varsellampene blinker spesielt for hjulopphenget, her har40,9 prosent av bilene problemer. Er du på jakt etter Laguna, skal duheller se på modellen somkom høsten 2007. Den er på langt nær like plaget medfeil.

Pass på Passat

VW Passat har en lang historie, men i Dekras feilstatistikkutpeker modellen fra 1996–2005 seg som et problembarn. Biler med100–150.000 km på telleren får dårligste karakter.

Bare litt over halvpartene av de kontrollerte bilene gårgjennom kontrollen uten feil, og 22,4 prosent har større mangler.

Her er det drivakselmansjetter, med følgeskader på drivledd somstår for mange av feilene. Innfesting av styrestag er også engjenganger.

Ikke prima Primera

Nissan Primera fra 2002–2008 gjør det svakt i Dekrasbruktbilkontroll. Omtrent halvparten av modellene med 100–150.000km får anmerkning, der 26,3 prosent er av en mer alvorlig karakter.

Hjuloppheng og styring er det feil med på 28,3 prosent av bilene, ogdet er nesten tre ganger så ofte som gjennomsnittet i klassen. Ogsåelektrisk anlegg er en gjenganger, med feil på 43,1 prosent av bilene,mot 22 prosent for klassesnittet.

Voyager imponerer ikke

Chrysler Voyager er etter hvert blitt en relativt sjelden sak påbruktmarkedet i Norge. Dekra har nå statistikk for fjerdegenerasjon Voyager (2001-2007), og den er ikke spesieltimponerende.

Bare 40,8 prosent av bilene med 100–150.000 km går gjennomkontrollen uten feil, og 31,7 prosent har større feil. Feil påbremseskiver og -ledninger er hyppig utbredt (47,1 prosent av bilene), itillegg er det problemer med stag i hjulopphenget.

Legg til lekkasjer på motor/girkasse og at 57,6 prosent av bilene harfeil på lys eller elektrisk anlegg, så skjønner du hvorfor Voyagerer en bil man godt kan overse på bruktmarkedet.

Les også:

Stramtbilbudsjett? Her er billig-bruktbilene som holderlengst

99,2prosent av bilene ble registrert uten feil

Herer årets beste sommerdekk — billidekk imponerer

Artikkelen erskrevet av klikk.no

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Venner av drapssiktet student: Han endret seg, ble mer isolert og fikk en mørk form for humor

Vennene beskriver ham som en fin gutt. Samtidig peker noen av dem på varsellamper fra fortiden.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Busstreiken er over

  2. Gutten fortalte at han ikke hadde venner. I hallen møtte han dommeren.

  3. Nye koronatester: De er lynraske, billige, enkle og effektive

  4. Storbritannia: – Viruset er ute av kontroll

  5. Hjemmekontor? Fem ting du aldri bør gjøre på jobbens PC.

  6. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt