Slik blir bilen sommerblank

Dette bør du huske når du skal vaske og polere bilen.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Tidligere i vår skrev vi om vasken som kan være alfa og omega for bilen din.

Men hvilke runder må du gå for at bilen din skal bli den blankeste og vakreste?

Begynn med en grundig vaskerunde med bøtte og svamp: Sjekkliste for bilvasken.

Ta avfetting på alvor

Dersom bilen har levd et hardt liv i vinter, er det lurt å starte med et avfettingsmiddel. Som regel vil førersiden av bilen være mest utsatt, på grunn av all møtende vintertrafikk.

— Start sprayingen nedenfra og opp. Man benytter avfettingsvæsken to ganger, da den vil renne nedover igjen. Vent noen minutter for å la væsken jobbe før du spyler den av, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF, som anbefaler å benytte en mest mulig miljøvennlig avfettingsvæske.

Hvis utgangspunktet er virkelig ille, kan det være behov for to runder.

  • Jeg pleier å si at en skal benytte hele håndflaten og kjenne bortover sidene etter at en har vasket med avfettingsvæske. Hvis du kjenner at det fortsatt er som et kart over Sahara , må du vaske en gang til med avfettingsvæske og svamp. Du må altså jobbe skikkelig med saken, sier Engebretsen.

Les også: Her er den billigste - og dyreste - forsikringen

Vi går til vasken

Bilsjampoens viktigste funksjon er å gjøre bilen ren, men det er like viktig at den er skånsom.

  • Benytt sjampo som er beregnet til bil. Noen har gjennom årene prøvd forskjellige såper som kan være skadelig for lakken, fastslår Engebretsen.

Mange velger nemlig å bruke standard oppvaskmidler, og kanskje ser man heller ikke forskjellen direkte. Tommelfingerregel uansett; bruk pengene på anerkjente merker.

Prisen er selvsagt høyere, men gevinsten kan være en bil som holder seg bedre.

Sjekk steinsprut

Engebretsen anbefaler å sjekke for steinsprutskader før du går til neste punkt på vei mot vårblank bil.

  • De kan raskt utvikle seg til rust. Flekken må først pusses ren for mulig rustdannelse. For å unngå at skadestedet utvides ved bruk av pussepapir, bruk gjerne en spiss gjenstand (eks. tuppen av en kniv) og rens skadestedet. Ha så på et sjikt med grunning for så å lakkere med en liten pensel, sier Engebretsen.

Begge deler får du i bil- eller bilrekvisitaforretninger, men husk at pris og tilgang varierer.

Les også: Kjemper mot rust på nye biler

Lakken fortjener en rens

Når bilen er vasket ren, og har tørket, kan du gå løs på neste akt – nemlig rensen av lakken.

  • Det er viktig å få kommet ned i porene i lakken for å få fjernet mest mulig forurensning. Rens kan også fjerne bittesmå striper i lakken, sier Engebretsen.

I utgangspunktet holder det med en standard lakkrens, dersom lakken ikke er full av asfaltklumper og annet som ikke lot seg fjerne selv med avfettingen.

Kjør på med leire

Et produkt kalt «clay», som er engelsk for leire, får som regel bukt med de verste urenhetene - dersom lakkrensen ikke gjorde jobben.

  • Jeg har prøvd clay, og kan på det sterkeste anbefale det. Men husk at det er viktig å benytte en sprayflaske med vann sammen med leireklumpen, sier Engebretsen.

Lakkrensen alene renser i dybden, lengre inn enn de innledende prosedyrene klarer.

Husk at lakkrens uten polering blir omtrent som å rense huden uten å bruke fuktighetskrem etterpå.

Les også: Årets bil er elektrisk

Trenger seg inn i lakken

Poleringsmidler må brukes etter at lakkrensen er gjennomført. De trenger seg inn i lakken og sørger for at overflaten blir blank.

Ikke bruk det billigste produktet, og sjekk samtidig dokumentasjonen på det du velger.

  • Spør gjerne betjeningen om holdbarheten på polishen, altså hvor lenge de garanterer varigheten på polishen etter at den er kommet på bilen, råder Engebretsen.

Dersom du vil unngå hvite flekker på utvendige plastdeler etter polering, plast som vanligvis falmer med årene, er det lurt å smøre på plastfornyer før poleringen. Plastfornyeren er fet, og hindrer derfor poleringen i å feste seg.

Poleringsmidlet påføres enten manuelt med poleringsklut, med roterende bevegelser, eller maskinelt.

  • Jeg anbefaler poleringsmaskin, siden den får opp temperaturen i lakken og en kommer dypere ned i porene. Bruk maskinen også når du jobber med lakkrensen, anbefaler Engebretsen.

Gjør deg ferdig med et ett og ett område, før du lar polishen tørke.

  • Polishen skal tørke før du tar den av igjen, det skal bli en grå tørket hinne når den er klar til å pusses av. Hvis du tørker vekk polishen for tidlig blir bilen skjoldete, advarer Engebretsen.

Husk at bilen ikke må utsettes for direkte sollys mens du holder på med dette.

Les også: Her er test av en fersk flerbruksbil

Både polish og voks

Mange produkter kombinerer polering og voks i en og samme boks eller flaske.

For den jevne «gjør det selv»-polerer kan det duge, mens feinschmeckere er uenige - og setter av både tid og penger på to separate operasjoner.

Engebretsen tilhører denne gruppen.

  • Jeg hadde tatt dette hver for seg for å få best resultat. Selv om det koster litt mer penger, så må du ikke glemme at en flaske kan vare fra tre til fire år, sier Engebretsen, som polerer sin egen bil minst to ganger i året.

Hans regel er polering før saltperiode og rett etter saltperiode.

Hovedpoenget med en egen voksbehandling er at den beskytter lakken og gjør det lettere å holde bilen ren gjennom årstidene.

Den store forskjellen du vil se etter jobben er gjort, er at vannet preller av lakken etter bilvask.

Les også: Duell mellom to familiefriere

  • Bruk poleringsmaskin
Publisert
BT anbefaler

– Jeg merket ikke at jeg kjørte over dem

En kvinne er tiltalt for å ha kjørt over flere personer.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Mer trøbbel i Arna: Bil gikk tom for strøm på E16

  2. – Derfor var ikke toget fullt, selv om det var merket som utsolgt

  3. Han startet butikk fordi familien trengte jobb. I fjor tok det helt av.

  4. – Da jeg så de andre gå i dusjen på Sammen, tenkte jeg at det var lurt

  5. Brann i enebolig på Askøy – én person er hentet ut

  6. – Jeg vil reise med tog, men er usikker på om Vy ønsker meg om bord