Jaguar treffer SUV-blink

Men den perfekte motoren mangler.

Publisert Publisert

SPORTSLIG: Jaguars nye modell F-Pace er en bil som klarer å balansere det sportslige og det komfortable. Foto: Morten Abrahamsen

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Den mellomstore SUV-en er favoritten til svært mange nordmenn. En biltype som i dag finnes i et voldsomt utvalg. Fra modeller som knapt koster 200.000 til langt over millionen.

Felles for de aller fleste er at de ser helt like ut. Da blir det en opplevelse av de sjeldne når man stiger ut av en Jaguar F-Pace og umiddelbart blir møtt med utsagn fra tilfeldige forbipasserende om at den ser skikkelig bra ut.

Det er noe ved denne SUV-en som får den til å stikke seg ut, og det er liten tvil om at Jaguar har vært gode med designet på sin aller første bil i dette segmentet. En produsent som alltid har vært nøye på at proporsjonene skal stemme.

Nå er ikke SUV en biltype som innbyr til elegant design, men formen til F-Pace er av de beste som har vært presentert. Den lett coupéformede taklinjen, Jaguars velkjente front og et vellykket forhold mellom bilens høyde og linjene på langs av den, gjør at den nesten kan kalles elegant. Den opplevde kvaliteten innvendig er ikke helt på nivå med de tyske konkurrentene.

Les også

Test: Fullblods GTi-arvtager

MOTORER: Per i dag er det tre alternativer når det gjelder motorisering. 180 og 300 hestekrefters diesel og en bensinmotor på 340 hestekrefter. Importøren kjenner ikke til om det kommer noen flere alternativer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Øvre sjikt

F-Pace legger seg i det øvre sjiktet i segmentet sammen med Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC og Porsche Macan. Jaguar sier selv at det er kjøreegenskapene til Macan man sikter seg inn mot. Dette skal med andre ord være en sportslig SUV. Og listen er lagt høyt. Macan er en av de aller morsomste SUV-ene i denne klassen å kjøre.

NESTEN: Innvendig er ikke Jaguar helt i toppklasse. Det er en del tyske produsenter som lager interiører av høyere kvalitet Foto: Morten Abrahamsen

Innfrir Jaguar sin egen målsetning? Ikke helt. Men sammenlignet med de andre konkurrentene kommer den godt ut av det. F-Pace klarer å balansere et veldig godt og stivt understell som i svært liten grad krenger og gynger, med god komfort. En av de vanskeligste øvelsene i bilverdenen.

Den griper godt, styringen er mer kommuniserende enn det som er vanlig i slike biler, og man kjenner lett at den tåler en langt større motor enn de 180 dieselhestekreftene som testbilen er utstyrt med.

Les også

Sommerbilene som forsvant

FORVENTNINGER: Den norske importøren sier at det er solgt 80 F-Pace så langt, og at de forventer å selge totalt 200 i 2016. Neste regner de med å selge mellom 230 og 250 F-Pace. Foto: Morten Abrahamsen

Andpusten

Her er et av problemområdene til bilen. Det er for så vidt ikke noe galt med Jaguars nye dieselmotor, men det virker så definitivt som bilen er laget for noe mer. Det er en ganske så stor og tung bil på nær 1,8 tonn, og da blir dieselen på to liter fort en smule andpusten. Lyden blir også en smule astmatisk.

NY SERIE: Motoren er fra det de kaller Ingenium-serien, som bygges av Jaguar Land Rover. Foto: Morten Abrahamsen

På mange måte faller bilen litt for eget grep her. Den fremstår som så eksklusiv og dyr at motoren ikke holder følge med forventningene resten av bilen skaper. Det som på én side er et smart triks fra Jaguar, nemlig å lage bilen litt større enn de bilene den skal konkurrere med, og dermed med bedre innvendig plass, gjør også at den med fordel kunne hatt mer muskler.Men foreløpig er det et stort, sort hull i motorutvalget. Man får 180 og 300 hesters diesel og en bensinmotor på 340 hestekrefter.

Det er ikke vanskelig å se at en dieselmotor med størrelsesorden 240 hestekrefter ville ha vært midt i blinken, og det er vel også grunn til å tro at det kommer. Men enn så lenge finnes ikke den ideelle kombinasjonen mellom bil og motor når det gjelder F-Pace.

Ny Audi A6:

Les også

Oppgradert og forbedret, men er det nok?

ALTERNATIVER: F-Pace leveres også med kun bakhjulstrekk i kombinasjon med den minste dieselmotoren. Billigste utgave starter på 600.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen

Konkurrentene

Jaguar F-Pace er litt større enn sine tyske konkurrenter, og havner faktisk midt imellom for eksempel BMW X3/X4 og X5 når det gjelder lengde. Bagasjerommet er like stort som i en X5, som er 100 liter større enn X3.

DETALJER: Lyktene og grillen kjenner man igjen fra de andre Jaguar-modellene, som XF og XE. Foto: Morten Abrahamsen

Veiledende pris på F-Pace ligger over Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLC med tilsvarende motoriseringer, men det er vanskelig å sammenligne direkte, da utstyrsnivå og kostnadene knyttet til ekstrautstyr spiller inn.Det som er sikkert er at kundene på biler av denne typen gjerne legger på en del utstyr. Segmentets mest sportslige bil er Porsche Macan, men denne er også betydelig dyrere.

Lexus har sin bensinhybrid NX, og Volvos sin XC60 som merkbart begynner å dra på årene. En annen mulig konkurrent finner vi i nær familie, nemlig Land Rover Discovery Sport. Den er litt enklere og langtfra like god å kjøre, men byr på flere motoralternativer og seriøse terrengegenskaper.

Vi har latt oss imponere:

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Mercedes E-klasse setter standarden

  2. Prøvekjørt: Dyrere og mer raffinert Sportage

  3. Dette irriterer oss aller mest i trafikken

BT anbefaler

– Jeg har ingen tillit til deg, skrev Koomson til sportssjefen. Så uteble han fra trening.

– Jeg har ingen tillit til deg lenger, skrev Gilbert Koomson til Rune Soltvedt, sportssjef i Brann.

LES SAKEN
  1. Biltester