Du må lese over en kvart million ord med appvilkår

En gjennomsnittlig forbruker må fort forholde seg til over 250.000 ord med appvilkår. Dette er for de fleste en umulig oppgave, mener Forbrukerrådet.

HØYTLESING: Kaja Hegg fra Redd Barna var en av de første som leste opp fra appvilkårene. FOTO: Skjermdump Forbrukerrådet
  • Geir Amundsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Leser du gjennom vilkårene før du laster ned en app? Svar i pollen nederst i saken!

Forbrukerrådet har lastet ned brukervilkår og personvernerklæringer til appene som er på en helt «gjennomsnittlig» telefon.

Samlet sett overstiger det lengdentil Det nye testamentet med god klaring – og vil ta over 24 timer å lese høyt, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding, og viser til at en norsk forbruker igjennomsnitt har lastet ned 33 apper på telefonen sin.

— Dagens ordning med vilkår knyttet til digitale tjenester nærmer seg det absurde. Omfang, lengde og kompleksitet gjør det tilnærmet umulig å ta gode og bevisste valg, sier fagdirektør Finn Myrstad.

Sporer brukerne når de ikke trener:

Les også

Runkeeper innrømmer feil i appen

Høytlesende gjester

For å vise hva det faktisk vil innebære å lese vilkårene, har Forbrukerrådet invitert en rekke gjester til å bli medog lese opp alle appvilkårene – minutt for minutt.

Blant oppleserene er nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, leder i Venstre, Trine Skei Grande, direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon og forbrukerombud Gry Nergård.

Her kan du følge opplesingenogse hvem som leser når.

— Vi håper dette kan være med å sette søkelys på et avtaleregime som ikke fungerer. Få, om ingen, har tid og mulighet til å sette seg inn i hva man faktisk trykker OK til, sier Finn Myrstad.

Tidligere

Les også

undersøkelser viser at

folk flest ikke leser vilkårene i apper de laster ned.

Forbrukerminister Solveig Horne om «vilkårjungelen» i appene:

Les også

- Mange appleverandører har en viktig jobb å gjøre med å utarbeide enklere, mer forståelige og bedre avtalevilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern.

33 APPER I SNITT. Men leser vi gjennom brukervilkårene ordentlig før vi laster ned appene?

Lesbare vilkår

Forbrukerrådet har lansert følgende fem tiltak for mer lesbare vilkår:

1. Begrens opplagtheter

Hvis det du omtaler er regulert av lover og regler, kan det holde å vise til og følge disse.

2. Skriv så folk forstår

Skriv slik at brukerne skjønner det. Unngå juridiske termer, ord og begreper som skaper tvil og gir rom for tolkning. Unngå å skrive hele avsnitt med store bokstaver.

3. Skriv kort og konsist

Dukan ikke forvente at forbrukere skal lese side opp og side ned. Begrens lengden på det du ber brukerne sette seg inn i.

4. Strukturer teksten

Fremhev det viktigste, enten ved oppbygging, grafisk fremstilling eller andre virkemidler. Tydeliggjør endringene ved oppdateringer, også de som kan oppfattes som negative.

5. Få på plass bransjestandarder

Ved å utvikle og ta i bruk gode bransjestandarder, kan man kutte ned på egne vilkår. Det bygger tillit og er enklere å forholde seg til. Se Forbrukerrådets innspill til bransjestandard.

Aftenposten har tidligere sjekket hvilke apper som snoker: Slik kan du selv sjekke hvilke tilganger appen din får

Har det noe for seg?

Les også

Google vil ha likestillings-emojis

Les også

En SMS kan slå ut Iphonen din

Les også

Norskamerikaneren bak Apples «Siri» med ny oppfinnelse

Teknologimagasinet: — Android er bedre enn Iphone

Publisert
  1. Forbrukerrettigheter
  2. Android
  3. iPhone

Les mer om dette temaet

  1. DNB tjener ingenting på vennebetaling i Vipps

  2. Nå blir det ny lydstandard på alle norske TV-kanaler

  3. Samsungs nye app skal beskytte øynene dine

BT anbefaler

De som kuttet ut medisinene, hadde dobbelt så høy risiko for å dø

Når mennesker med schizofreni kutter ut medisiner, har de dobbel så høy risiko for å dø, viser stor pasientstudie fra…

LES SAKEN