Flere dødsulykker på europeiske veier

For første gang siden 2001 steg dødstallene for trafikken i Europa i 2015. Mobilbruk får en del av skylden.

Publisert Publisert

GÅR FEIL VEI: Etter år med nedgang i fatale ulykker i trafikken, stiger tallene over hele Europa. Foto: Tom Schandy/Samfoto

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Nylig viste tall fra Trygg Trafikk at dødstallene på norske veier øker, 38 i årets fire første måneder, mot 27 i fjor.

Totaltallet for 2015 var for øvrig det laveste siden 1940-tallet.

Steg for første gang siden 2001

Tall fra Dekra, Europas største trafikksikkerhetsselskap, viser at trenden er lik i resten av Europa.

For første gang siden 2001 steg dødstallene for trafikken i Europa i 2015. I EUs 28 medlemsland døde rundt 26.000 mennesker på veiene i fjor, en økning på 1,2 prosent fra året før. Dette gjør EUs mål om å halvere dødsulykker fra 2010 til 2020 vanskelig å oppnå.

— Det er ekstremt viktig at alle involverte bidrar til en innsats som kan reversere denne trenden, og gjenskape suksessen fra tidligere år, sier Clemens Klinke, styremedlem og sjef for trafikkavdelingen i Dekra, i en pressemelding.

På biljakt?

Les også

Dette er de beste bruktbilene

Menneskelige feil

I Tyskland skal det i 2015 ha dødd 3475 mennesker i trafikken, en økning på 2,9 prosent.

I Frankrike økte det med 2,4 prosent og i Italia med 1,3 prosent. Disse tre landene står samlet for 40 prosent av dødsulykkene i EU.

— Når antallet ulykker med dødelig utgang øker i disse landene, hvor folk generelt har moderne biler, er det definitivt foruroligende, sier Klinke.

OPPMERKSOMHET: Clemens Klinke i Dekra mener at distraksjoner er den store faren i dagens trafikk. Foto: Thomas Küppers/Dekra

Han trekker frem at 90 prosent av alle ulykker skyldes menneskelige feil. Moderne biler har en rekke systemer som skal bidra til å minske ulykkesrisikoen, som kollisjonsvarlsere, nødbremser og filskiftvarslere, samt bilkonstruksjoner og sikkerhetsutstyr som skal beskytte dem som er i bilene. Her er tipsene som gir elbilen økt rekkevidde på vintervei:

Les også

Slik unngår du rekkeviddeangsten

Dekra ser for seg at en videre utvikling av systemer som fungerer mellom bilene, og mellom biler og annen infrastruktur, vil være viktig for å hindre ulykker. Med andre ord teknologi som gjør bilene mer eller mindre selvkjørende.

De ser samtidig at annen teknologi, da særlig smarttelefoner, bidrar til at folk er mindre oppmerksomme i trafikken. Undersøkelser gjort av Dekra, viser at 17 prosent av fotgjengerne bruker telefonen når de krysser en vei.

— Vi tror at oppmerksomheten de neste årene spesielt må rettes mot distraksjoner i trafikken. Bevisstgjøring rundt dette er topprioritet.

Klinke sier at ansvarsfull oppførsel fra trafikantene er helt essensielt.

— Selv den beste kjøretøyteknologien og veiinfrastrukturen forandrer ikke på det.

Lyst på ny bil? Sjekk våre biltester:

Les også

Oppgradert og forbedret, men er det nok?

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Tidenes mest solgte

  2. Ferrari til 200 millioner kroner

  3. Bilen du må søke om å kjøpe

  4. Røverkjøpet BMW 225xe Active Tourer

BT anbefaler

Smitteutbrudd blant ansatte på sykehjem i Bergen, beboere blir testet: – Jeg er bekymret

Fire ansatte har testet positivt for covid-19 på Fyllingsdalen sykehjem.

LES SAKEN
  1. Bilnyheter