Disse bilene toppet salgsstatistikken i 2014

Fjoråret ble året da salget av elbiler virkelig tok av, men i år er det forventet tilbakegang i bilsalget.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

I en årrekke har kampen mellom Toyota og Volkswagen, om å bli størst, vært spennende. Helt frem til de første nyttårsrakettene har detonert på himmelen har de to største merkene i Norge kjempet innbitt.

Men i år var spenningen over lenge før noen tenkte på jul og nyttår. Faktisk var kampen over nesten før den hadde startet. Der det før skilte noen hundre biler mellom de to merkene, var differansen nå 5659 biler.

Med 21.658 solgte biler ble Volkswagen det desidert største merket her hjemme i 2014, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Toyota kom på en andreplass med 16.000 biler – i et marked der det totalt ble solgt 144.202 nye biler.

Mestsolgtebiler-O9i8DXBg7R.jpg

Toner ned

Nå toner Toyota ned viktigheten av å være størst.

— Vi er ikke opptatt av å være størst, hevder Xavier Heylen som er den nye sjefen i Toyota Norge.

Espen Olsen er informasjonssjef i Toyota Norge. FOTO: Toyota

Han får støtte av Toyotas informasjonssjef, Espen Olsen, som også bekrefter at det å være størst i Norge ikke lenger er det viktigste for Toyota. Han sier at Toyota har lagt elbilen død, og heller skal satse på hydrogenbiler og hybridbiler.— Vi tror elbiler kun er til bybruk. Når hydrogenbilene med brenselsceller kommer, vil de bli en game-changer for hele bransjen. Våre beregninger viser dessuten at brenselsceller, som omdanner hydrogen til elektrisitet, vil bli billigere enn batterier i fremtiden, sier Olsen.

Elbil løfter VW

Trass i spådommene fra Toyota er det nettopp elbilene som gjør at Volkswagen har vokst seg størst her hjemme. For mens Toyota ennå holder seg til sine hybridbiler, gjør Volkswagen stor suksess med både e-Up og e-Golf. Så stor er suksessen at de samlet solgte 4989 elbiler i 2014. Det holder til at Volkswagen også blir det største merket på elbiler. Men den mest solgte elbilen er likevel fortsatt Nissan Leaf, med 4781 biler, fulgt av Tesla Model S med 4040 biler.

I mars var også Tesla Model S Norges suverent mest solgte bil, med 1493 registeringer.

— Det er lite som tyder på at salget av elbiler vil endre seg vesentlig i 2015. Forutsatt at avgiftsfordelene er slik som i dag, og så lenge de andre fordelene opprettholdes, vil salget av elbiler holde seg godt, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Tilbakegang i 2015

Selv om salget av elbiler økte med 129,5 prosent sammenliknet med 2013, var den totale økningen i bilsalget her hjemme mer beskjeden. Salget økte fra 142.151 biler i 2013 til 144.202 biler i 2014. Det er en prosentvis økning på bare 1,4 prosent.

Direktør i Bilimportørenes landsforbund, Erik Andresen. FOTO: BIL

2015 ser ut til å bli et noe mer dystert år for bilbransjen. Selv om bilsalget fortsatt vil ligge relativt høyt, blir det neppe noen oppgang i bilsalget i år, om vi skal tro bransjen.— Vi snakker om en marginal tilbakegang, der noe mer usikkerhet i økonomien, nedbemanning i oljesektoren grunnet lav oljepris, og nye regler for privatleasing av bil kan bremse salget. På den andre siden vil et lavt rentenivå trekke andre veien, forteller Andresen.

Hans medlemmer tror totalmarkedet for 2015 vil havne på rundt 140.000 biler. Det er i så fall en tilbakegang på rundt 500 biler sammenliknet med året vi akkurat har lagt bak oss.

- Ladbare hybrider vil øke

Men selv om markedet for biler totalt sett er ventet å gå noe tilbake i inneværende år, er det ventet en vekst for de ladbare hybridene. Denne biltypen er nemlig blitt langt rimeligere etter at man i revidert nasjonalbudsjett fikk inn en avgiftsreduksjon.

Samtidig blir 2015 året da mange produsenter lanserer nettopp slike biler. Både Volkswagen, Audi og Porsche står klar med ladbare biler.

— Vi tror avgiftslettelsene vil slå svært positivt ut for ladbare hybridbiler i 2015. Flere ladbare hybridbiler får null i engangsavgift og vil være et prismessig godt alternativ til vanlige fossilt drevne biler, sier Andresen.

LES OGSÅ:

Dette er fremtidens sportsbil

Denne lille grønne metalbiten kan redde ryggen din i en bilulykke

Bilnyhetene som vil prege 2015

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Begge overlevde Utøya. Torbjørn ble i politikken, Martin havnet i fengsel.

22. juli 2011 løp de for livet. Ti år etter er «Martin» i fengsel, mens Torbjørn skal forsvare hans hjertesak…

Mest lest akkurat nå

  1. Her slår lynet ned. – Flere branner i terrenget.

  2. Opp mot 20 personer forlot lokalet da de fikk vite hva som var i sprøyten

  3. Hylles som en av Norges beste: – Han har en helt sinnssyk fot

  4. Motorsykkel av veien – person til Haukeland med flere bruddskader

  5. Sydenvarme i Bergen – men nå kommer regnet

  6. Julie (19) fra Bergen hyller tysk kroppsprotest: – Jenter må kunne gå med det de vil