Norske bilister har aldri kjørt snillere forbi fotoboksene

Rekordmange ble kontrollert av fotobokser første halvår i år. Men andelen som tas bare synker og synker.

Publisert Publisert

LETTERE PÅ GASSEN: Norske bilister tas - realtivt sett - sjeldnere og sjeldnere for råkjøring gjennom fotobokser, viser tall fra Politidirektoratet.

  • Ørjan Torheim
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

— Vi ser over tid en ganske markant nedgang i andelen bilister som tas for fartsovertredelser, sier Jan M. Guttormsen, trafikkansvarlig i Politidirektoratet (POD), til BT.

Laveste andel

Tall for første halvår 2014 viser den laveste overtredelsesprosenten for ATK (automatisk trafikkontroll) noen gang:

  • Nær 100 millioner kjøretøy i Norge passerte aktive fotobokser (Automatisk trafikkkontroll/ ATK) fra januar til juni i år.
  • Av disse var det 0,7 promille som ble tatt for å ha kjørt for fort.
  • Omregnet til et mer forståelig gjennomsnittstall: Per 10.000 biler som passerte, var det bare 7 som ble knipset.
  • Det har vært en nedadgående utvikling i overtredelser siden fotoboksene kom i 2005.
Vi vil ikke «lure i buskene»

Jan M. Guttormsen, trafikkansvarlig i POD

— Selv om vi her sammeligner overtredelser siste halvår med tall fra tidligere helår, er det god grunn til å tro at den lave overtredelsesprosenten vil holde seg ut året, sier Guttormsen i POD.

Til sammenligning var prosentandelen overtredelser tre ganger høyere i 2006 - og nesten dobbelt så høy så sent som i 2011.

Vil ikke «lure i buskene»

- Har vi blitt mer lovlydige, rett og slett?

— Ja, i hvert fall ved boksene. Men om dette betyr at fartsnivået er gått ned generelt, kan ikke jeg svare på. Det er det vegvesenet som må svare for, sier Guttormsen i POD.

— Husk også at det er blitt mye bedre skilting av fotoboksene de siste årene. Det er blitt mye lettere å forstå at man kjører inn i en fartsmåling. Vi har hatt et ønske om å gjøre bilistene oppmerksomme på fotoboksene, at de utsetter seg for en risiko for bot eller beslag hvis de kjører for fort. Dette skal være en åpen måte å gjennomføre fartskontroll på. Vi vil ikke «lure i buskene», for å si det på den måten.

Han poengterer at bot eller beslag selvfølgelig ikke er de verste konsekvensene av råkjøring.

— Faren for ulykker og skader er selvfølgelig den verste.

UP om fart: - God utvikling

Men selv om overtrederne relativt sett blir færre, sørger de automatiske fartsmålerne fortsatt for solide summer inn i statskassen.

Første halvår i år er det delt ut fartsbøter for over 102 millioner kroner etter ATK-kontroll.

Også Utrykningspolitiet (UP) forteller om færre fartssyndere i sine sommerkontroller.

På to måneder i sommer tok UP i overkant av 14.000 råkjørere. Det er 4000 færre enn sommeren i fjor, meldes det på politi.no.

— Det har med andre ord vært en god utvikling, sier UP-sjef Runar Karlsen til politiets eget nettsted.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Her var leken slutt

  2. Går i «snittfellen» i verdens lengste

  3. Disse fotoboksene håver inn mest

  4. - De glemmer den andre boksen

  5. Her blir han tatt i 151 km/t

BT anbefaler

Da kassen var tom, tok stamgjestene grep

Tøffe tider i fødelandet Argentina tvang Arne Bergsvik og familien til å ta et drastisk valg.