Barn beveger seg mindre etter at de starter på skolen

Barns aktivitetsnivå synker med 30 prosent og stillesittende tid går opp med 24 prosent etter at de starter på skolen, viser en ny undersøkelse.

MINDRE BEVEGELSE: Barnas aktivitetsnivå synker med 30 prosent og stillesittende tid går opp med 24 prosent etter at de starter på skolen, viser en ny undersøkelse.
  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over tre år gammel

VG har gjennomført en undersøkelse med aktivitetsmålere på 30 barn i barnehager i Oslo og Lillestrøm.

Halvtime mer stillesitting

Antall minutter per dag barna var i moderat til høy intensitet falt fra 44 minutter i barnehagen til 31 minutter på skolen. Stillesittende tid gikk opp fra 127 minutter til 157 minutter.

Professor Eivind Aadland, som selv jobber med et forskningsprosjekt om hvordan barns overgang til skolen påvirker aktivitetsnivået, viser til en studie gjort ved Universitetet i Oslo.

Der fulgte man barnehagebarn og så på hvordan utetid påvirket kognitiv utvikling fire år seinere.

– Utetid gunstig

– De som hadde mye utetid i barnehagen, presterte bedre på kognitive tester og hadde mindre ADHD-symptomer enn andre barn. Det er en del indikasjoner på at mye utetid og fysisk aktivitet kan ha en gunstig effekt i det lange løp, sier han.

Publisert
  1. Barn
  2. Skole
  3. Barnehage
  4. Skolestart

Les mer om dette temaet

  1. Aldri undervurder den snille stemmen

  2. Barna våre ble lovet lek og hygge

  3. For mye posesuppe og vafler

  4. Mobil ødelegger for mange elever

BT anbefaler

Da Liv Monika (16) møtte barnevern og psykologer, lukket hun seg. Men på mobilen lå en historie få voksne fikk høre.

Liv Monika (16) var for frisk for psykiatrien, men for syk for barnevernet. Da hun ble sendt som en kasteball i systemet, ble livet umulig å leve.

LES SAKEN