Schibsted-direktøren foreslår norsk alternativ til Facebook

Rolv Erik Ryssdal i mediekonsernet Schibsted vil at alle norske medier skal publisere nyhetssaker på én og samme plattform.

Publisert Publisert

VIL SAMARBEIDE: Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Foto: SCANPIX

  • NTB
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Utspillet kommer i forbindelse med at norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntektene fra globale selskaper som Facebook og Google. Konkurransen har hardnet til ytterligere etter at Facebook lanserte artikkelløsningen Instant Articles.

— Jeg tror det er smart om norske medier samarbeider og får til stoffutveksling. Det er det som er fordelen med Facebook, at du kan være ett sted og få tilgang på alt innholdet der, sier Ryssdal til Dagens Næringsliv.

Han tror ikke Schibsted alene kan bli Norges svar på Facebook, men at et samarbeid mellom flere mediehus kan skape en sterk konkurrent.

Les også:

Les også

Vil ha Google-skatt også i Norge

— Alene klarer vi ikke det. Men sammen med andre kan vi få til et samarbeid om et norsk alternativ til Facebook når det kommer til nyheter og nyttestoff, sier Schibsteds administrerende direktør.

Også tidligere i uken har Ryssdal og de andre Schibsted-toppene Ole Jacob Sunde og Didrik Munch tatt til orde for at norske mediehus må snakke sammen om kampen mot utenlandske selskaper.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Hva skal redde mediebransjen?

  2. BT slås delvis sammen med andre aviser

BT anbefaler

«Da alt var over, spilte Lars Arne Nilsen til 10 på børsen. Sjefene hans, derimot ...»

Lars Arne Nilsen avsluttet raust, ydmykt og med storsinn.

LES SAKEN