Kjemper om meldingene dine

Meldingsapper som Facebook Messenger og Snapchat utfordrer sms.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Året er 1993. Facebook-gründer Marc Zuckerbeerg runder ni år og smartmobiler er fortsatt science fiction.

Samtidig diskuterer nyoppstartede Netcom og Telenor hvorvidt det skal åpnes for at SMS skal kunne sendes på tvers av mobilnettene. Vil det være marked for slike tekstmeldinger?

Drøye tyve år og mangfoldige milliarder i SMS-inntekter senere, er det mange som spår sms-meldingenes død og peker på den voldsomme veksten nye og appbaserte medlingstjenester, såkalte MIMs (mobile instant messaging), som Facebook Messenger, Whatsapp, Viber, og Wechat opplever.

Ifølge analysefirmaet Deloitte vil det i år bli sendt dobbelt så mange meldinger via mobile meldingsapper som med sms.

Facebook saster hardt

mess-ORG-9MCTFeOhmc.jpg

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen er ikke overrasket over at en aktør som Facebook med sine 1,3 milliarder brukere satser hardt på meldingstjenester.Både ved å tvinge brukere som vil sende meldinger over i sin egen chat-applikasjon Messenger, og oppkjøpet av Whatsapp.

— Facebook har ingen planer om å gi slipp på denne dominerende posisjonen med det første, og når bruken av Facebook endrer seg til mindre bruk på veggen og mer bruk i lukkede grupper og i samtaler så tilpasser Facebook seg lynhurtig for ikke å miste moment.

Han mener den økende trenden vi ser i form av mer en-til-en-kommunikasjon kan diskuteres, men at ting tyder på at behovet for «over-sharing» som kom med de nye sosiale kommunikasjonskanalene er i ferd med å avta.

-Det er heldigvis et økende fokus blant mange på god kommunikasjon og ikke bare kommunikasjon og deling for oppmerksomhetens skyld. Den største trenden jeg selv opplever er det økende behovet for å bruke kommunikasjonstjenester som ikke forstyrrer eller forplikter umiddelbar respons, slik som telefoni gjør, sier Nygård-Hansen.

LES OGSÅ:

Svein Tveitdal(67) har over 100.000 følgere på Twitter

Taper SMS-inntekter

Teleanalytiker Tore Aarønæs mener meldingsflukten fra sms til appbaserte meldingstjenester fører til at mobiloperatørene taper inntekter.

-Selv om mange nå får gratis sms må mobilselskapene ta igjen det tapte på mobilt bredbånd.

Informasjonsdirektør i Telenor, Anders Krokan, kan fortelle at tradisjonelle SMS-meldinger har hatt en nedgang på 100 millioner meldinger i året de siste to årene.

Han er klar på at endringene i bruken av meldingstjenester har kommet for å bli, men at det ikke er ensbetydende med at SMS dør ut.

-Telenor ser fortsatt på MMS og SMS som sentrale tjenester og er derfor komfortable med å konkurrere med de nye tredjepart meldingstjenestene som går som datatrafikk i mobilnettene.

600 milliarder

Så viser da også en analyse Deloitte har gjort av telemarkedet, at SMS-meldinger forventes å generere mer enn 600 milliarder kroner på verdensbasis i 2014. Femti ganger mer enn de rundt 12 milliardene analysebyrået anslår appbaserte meldingstjenester vil innbringe.

Nygård-Hansen tror ikke at løsningen for teleoperatørene ligger i å lage konkurrerende tjenester til f.eks. Whatsapp, eller YouTube for den sakens skyld.

-I stedet må de se på hvordan de kan tilby sine kunder nye og gjerne kompletterende tjenester i skyen, slik som for eksempel Telenor gjør i disse dager med Minsky eller Office365 for den sakens skyld.

LES OGSÅ:

Snapchat fosser frem - har passert Twitter og Instagram

- Den største gjedden

Men det er ikke bare meldingstjenester som kan gå som datatrafikk. Også tale kan gå over IP, såkalt mobil VoIP eller mVoIP. Ifølge Aarønæs er dette en enda større trussel mot mobiloperatørene.

- Mobil VoIP som Facebook og andre store aktører snakker om å lansere, er den største gjedden i sivet som går rett i strupen på mobiloperatørene. Spesielt på samtaler til og fra utlandet hvor marginene gjerne er store, sier Tore Aarønæs

Ifølge Krokan i Telenor vurderte man for fire-fem år siden mVoIP som en potensiell trussel for Telenors inntekter.

— Men med den endringen vi har sett i det norske mobilmarkedet med dataprisede mobilpakker er prisfordelen nær ikke-eksisterende for samtaler i Norge. I tillegg kommer lavere priser på bruk av mobilen i utlandet, særlig i EU- og EØS-land, noe som gir lavere incitament for bruk av mVoIP-tjenester, innvender Krokan.

Følg på Twitter: Få mer stoff om teknologi og sosiale medier fra @GeirAmundsen

LES OGSÅ:

Slik surfer du billigst i sommer

Publisert
BT anbefaler

Se deg selv eller naboen slite seg i mål

Søk blant alle deltakerne i Stoltzen opp og se video!

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Kvinne skadet etter sammenstøt i sentrum

  2. Fortsatt munnbind på fly

  3. Utestedene rydder dansegulv og jobber dobbeltskift. – What, skjer det allerede?

  4. Dette kan bli byens nye hotell

  5. Se deg selv eller naboen slite seg i mål

  6. 11-åringen løp på kjempetid