Slik vil «nye» Instagram vinne tilbake brukere fra Snapchat

Ikke noe nytt at sosiale medier-gigantene kopierer hverandre, sier sosiale medier-ekspert.

Publisert Publisert

LIGNER: Nei, dette er ikke Snapchat, men skjermbilder av Instagrams nye «Stories»-funksjon. Foto: Instagram

  • Aksel Rynning
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Tirsdag rullet Instagram ut en oppdatering med en tilsynelatende splitter ny funksjon.

Nå skal du få mulighet til å dele ti sekunder lange hverdagsøyeblikk, i form av bilder og videoer, på din egen profil.

Du kan legge til tekst, fargerike filtre og tegne på dem, før du deler kreasjonene med følgerne dine. Etter ett døgn forsvinner de for godt.

Instagram kaller det «Stories».

Høres det kjent ut? Det er kanskje ikke så rart. Snapchat har nemlig hatt en tilsvarende funksjon, kalt «My Story», i snart tre år.

Ser du hvorfor?

Les også

Disse Instagram-bildene har tatt helt av

Innrømmer likhet

Etter oppdateringen har naturligvis mange poengtert at den nye «Stories»-funksjonen minner vel mye om Snapchats «My Story» — noe Instagrams administrerende direktør heller ikke legger skjul på.

I et intervju med Techcrunch innrømmer nemlig Instagram-sjef Kevin Systrom at de har latt seg inspirere av motstanderen.

— Snapchat fortjener all æren, sier Systrom og legger til:

— Det handler likevel ikke om hvem som tok det i bruk først, men heller om hvordan du innlemmer funksjonen i nettverket ditt og hvordan du lager en egen vri på det.

Instagram Stories skal etter planen lanseres globalt over de neste ukene, men det virker som om oppdateringen allerede er tilgjengelig i Norge.

Se bildene:

Les også

Snart får du 72 nye emojis å leke deg med

Jack Brody, en av Snapchats produktdesignere, sammenlignet ifølge Business Insider Instagrams endring med Melania Trumps mye omtalte tale:

Vil ta tilbake øyeblikkene

I en bloggpost, hvor de presenterer den nye funksjonen, skriver Instagram at de ønsker at du nå skal dele alle hverdagsøyeblikkene dine, og ikke bare høydepunktene.

VIL VOKSE: Hans-Petter Nygård-Hansen, ekspert på kommunikasjon og sosiale medier, tror at Instagram bare vil fortsette å komme med flere og flere funksjoner. Foto: Ingar Næss

At Instagram med tiden har blitt mer til et utstillingsvindu, bare med plass til de beste bildene dine, og ikke et sted man deler «alt», mener også Hans-Petter Nygård-Hansen har blitt problematisk for app-giganten. — På Instagram kan man ikke dele mange bilder eller videoer om dagen før folk oppfatter det som spam, og da blir det med høydepunktene.

— Der Instagram er velregissert, er Snapchat mer ufiltrert og umiddelbart, sier kommunikasjons- og sosiale medier-eksperten.

Bruker du noen av disse?

Les også

De beste reiseappene som fungerer offline

— Alle kopierer hverandre

Facebook-eide Instagram har for tiden rundt 300 millioner brukere som er innom daglig, omtrent det dobbelte av hva Snapchat har.

Nygård-Hansen tror at den forskjellen nå kan øke.

— Årsaken til at Instagram introduserer denne funksjonen er jo veldig enkel. I tillegg til å rekruttere nye brukere, ønsker de jo å vinne tilbake dem som har flyktet til Snapchat.

HEI: Slik presenterer Instagram sin nye «Stories»-funksjon. Foto: Skjermdump/Instagram

Om de lykkes tør ikke Nygård-Hansen å si for sikkert.

— Den eldre målgruppen, som kanskje ikke bruker Snapchat aktivt, vil nok få en grunn til å bli mer aktiv på Instagram. Jeg tror ikke mange av de yngre, som digger Snapchat, vil bli fristet over på Instagram igjen med det første. Men dette vil tiden vise.

At «Stories» nærmest er en blåkopi av «My Story», mener ikke Nygård-Hansen spesielt oppsiktsvekkende.

— Det er ikke noe annerledes enn at Snapchat tilbyr foto-filtre, som Instagram var med å gjøre populært. Alle kopierer hverandre. Likevel kunne de kanskje gjort noe med navnet, selv om det vil hjelpe Snapchat-brukere å sette seg inn i det.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Snap Inc.
  2. Instagram
  3. Sosiale medier
  4. Mobiltelefoni