Smarte småtasser

Krav til parkeringsbevis for vanlige biler har gjort minibiler ekstremt populære i Japan — ikke minst blant kvinner.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

Allerede ved første blikk ut i det japanske trafikkmylderet legger du merke til dem. Som veps surrer de rundt i gatebildet.

Uten disse bittesmå bilene, som til alle døgnets tider bærer med seg folk, varer og håndverkere, ville ikke japanske storbyer fungert.

Smale om livet

«Kei car» er et begrep i Japan. Navnet kommer fra kei jidosha (lett automobil). En K-bil-sjåfør finner alltid parkeringsplass, eller i det minste et sted å sette fra seg bilen. Ofte skjer det i gaten. Fordi bilene er så smale (1,485 meter mot 1,75 — 1,85 meter for vanlige biler) er de sjelden til hinder for annen trafikk.

De er overalt og utgjør nerven i transportarbeidet i byene.

— Fire av ti nye biler som selges i Japan er såkalt K-biler. Og antallet øker, sier designdirektør Ryoichi Kuraoka i Nissan, idet han jumper inn bak rattet på nyheten Days Roox, en 3,40 meter lang mini-flerbruksbil (MPV).

Med den kaster også Nissan seg inn i kampen om minibilkundene.

— Vi har designet denne bilen for unge familier, forklarer Kuraoka.

Historisk sett har fire produsenter til nå vært store på de minste bilene: Daihatsu, Honda, Mitsubishi og Suzuki.

— Brukerne av K-biler ofte er kvinner. For dem er god oversikt viktig. Dessuten må bilen være enkle å kjøre og funksjonelt innredet, sier Kuraoka.

MPV-konseptet

Du vil ikke tro hvor mye plass det er i disse 3,40 meter lange bilene før du har vært inne i en av dem.

Derfor er så godt som alle modellene bygd som små flerbruksbiler. Baksetet og ryggen på passasjersetet foran kan felles ned for å gi maksimal lasteflate.Baksetene kan lengdereguleres, bakdørene glir på skinner for å gjøre det enklere i komme inn og ut og de fleste har automatgir. Mange har også firehjulsdrift.

Naturligvis hører minst fire kollisjonsputer, klimaanlegg og navigasjon med. Siste nytt er fire kameraer — ett på hver side - slik at føreren kan se bilen i fugleperspektiv. Det gjør parkeringen til en lek. Radarbasert, adaptiv cruisekontroll og automatisk nedbremsing i byfart, om ikke føreren selv er rask nok til å bremse (City Safety), er også i ferd med å bli introdusert på minibilene.

Disse småtassene er i det hele tatt like godt utstyrt som helt vanlige biler.

Sikre nok

Kenji Kotaki i Suzuki avviser at K-bilene er usikre.

— La oss huske at de hører hjemme i bytrafikk med lav fart - ikke ute på motorveiene. Eierne er ikke hyppigere å finne i statistikkene over skadede og drepte enn andre bileiere, sier Kotaki.

Også minibiler kan brukes til campingformål om ikke turen er altfor lang og krevende.

Hva er så den egentlige hemmeligheten bak disse småbilenes store suksess i Japan?

Svaret er enkelt: Krav til parkering.

Alle som kjøper bil i Japan må kunne dokumentere at de har et sted å parkere den. K-bilene slapp lenge unna.

— Nå forlanges parkeringsdokumentasjon også for K-biler, men tilpasset japansk gatebredde som de er, kreves enklere dokumentasjon enn for normale biler, forklarer Kotaki.

Ofte parkeres K-biler foran garasjeporten, gjerne med litt av støtfangeren eller det ene hjulet stikkende ut på fortauet.

Viktige

Under Tokyo Motor Show i november utgjorde produksjonsmodeller og konsepter på kommende K-biler en viktig del av utstillingen. Mitsubishi tilbyr nå tre elektriske varianter. Populære og elektriske Mitsubishi i-MiEV har faktisk sin opprinnelse som en K-bil med bensindrevet hekkmotor.

Handicapbruk

Daihatsu - eiet av Toyota og med tilhold i keiserbyen Kyoto - er produsenten som har trukket K-bil konseptet lengst. Ved å fjerne dørstolpen mellom for- og bakdør på passasjersiden, er det enkelt å tilpasse bilen til handicapbruk. Rullestol trekkes inn av en vinsj bakfra, og den handicappedes sete vris og senkes elektrisk ned til gatenivå.

Selv en minibil som denne Daihatsuen fungerer greit som handikapbil.

Selv om det tetter seg til i storbyer verden over, er de små K-bilene fortsatt ingen stor eksportvare for japanerne. Enn så lenge holder de minibilene stort sett for seg selv.

Lite salg i Norge

De aller minste bilene selger lite i Norge, og utgjør så langt i år kun 4,4 prosent av samlet personbilsalg.

Med unntak av elektriske Mitsubishi i-MiEV tilfredsstiller ingen minibiler som selges i Norge de japanske kravene til K-bil. De er alle for brede. Morsomme Toyota IQ og Smart ForTwo er begge betydelig kortere enn 3,40 meter, men samtidig bredere enn kravet.

Derfor er Toyota IQ knapt å se i det japanske gatebildet.

Dette er de mest populære småbilene i Norge så langt i år:

1. VW Up: 1341

2. Kia Picanto: 864

3. Mitsubishi Space Star: 808

4. Skoda Citigo: 493

5. Mitsubishi i-MiEV: 341

6. Toyota Aygo: 301

7. Fiat 500: 249

Totalt: 5594

Tall per 25.11. Kilde: OFV

Publisert