Blinde Aage ble nesten kjørt ned av lydløs elbil

— Verre og verre å ferdes i bytrafikken.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Det sier Aage Auby. For en tid siden skulle han krysse Thereses gate i krysset med Sporveisgata, ved Bislett.

Han ventet på grønn mann ved trafikklyset. I Aubys verden er grønn mann lik lyden «pip, pip».

Det begynte å pipe og Auby begynte å krysse gaten da han plutselig merket lufttrykket fra en bil som feide forbi og nesten sneiet skotuppen hans. Den hvite stokken han orienterte seg med, ble kjørt i filler.

— Det bør være lett å tenke seg hvor forvirrende det kan være for en blind eller svaksynt å ferdes i støyende gater med lydløse biler som kommer snikende rundt, sier Auby.

Bli venn med oss på Facebook!

- Ganske sjanseløse

Bare noen dager senere opplevde hans kollega Grete Haldorsen i Blindeforbundet nøyaktig det samme. Det gikk bra, men også hennes hvite stokk ble knust til pinneved.

— Jeg ble fryktelig skremt og redd, fortsetter Aage Auby.

— Vi som ikke ser, er i stor grad avhengig av lyd for å orientere oss. Vi blir ganske sjanseløse når vi ikke hører bilene. Etter at elbiler og hybrider ble en del av bybildet, må vi i langt større grad stole på at sjåførene ser oss, sier Auby, som ferdes i bygatene hver eneste dag.

Men Aage Auby og Grete Haldorsen er på langt nær de eneste blinde og svaksynte som har hatt skumle møter med lydløse elbiler.

I en undersøkelse som Ipsos MMI har utført blant blinde og svaksynte for Norges Blindeforbund oppgir hele 30 prosent at de siste 12 månedene har opplevd farlige situasjoner med elbiler eller andre stillegående kjøretøy.

Hunden signaliserte

Dette er noen av svarene som kom inn i undersøkelsen:

  • «Skulle krysse veien, hunden var litt motvillig. Så viste det seg at det var en elbil ganske nærme.»
  • «Jeg skulle krysse gaten, plutselig kommer det en bil brått på som jeg ikke hører. Det fører til at jeg bråstopper, det oppleves ubehagelig og utrygt.»

Men det er ikke bare blinde og svaksynte som har opplevd farlige situasjoner med elbiler i trafikken.

I undersøkelsen til Ipsos MMI oppgir hele 8 prosent av seende at de har opplevd farlige situasjoner der elbiler har vært involvert.

Det betyr i praksis at 315.000 nordmenn har hatt et skummelt møte med en elbil. Dette gjelder ikke minst eldre som ofte har nedsatt hørsel.

Krever lyd

Norges Blindeforbund ber nå samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa om å bidra til at elbilene avgir lyd når de kjører under 30 km/t i timen, på lik linje med det USA-president Barack Obama har bestemt å innføre på alle elbiler fra 2014.

Kravet gjelder også hybridbiler, som gjerne går utelukkende på strøm når de holder 35 km/t.

— Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har kjørt elbil, og hun har hatt synsproblemer, så hun bør kunne sette seg inn i opplevelsen, sier generalsekretær Gunnar Haugsveen i Norges Blindeforbund.

— Vi er ikke imot miljøvennlige fremkomstmidler, men mange synshemmede bruker hørselen aktivt i trafikken for å høre når det er trygt å krysse en gate. Vi som er blinde og svaksynte, kan ikke høre elbiler og hybridbiler som kommer kjørende.

Derfor ber vi elbilsjåførene vise ekstra aktsomhet i trafikken, sier Gunnar Haugsveen.

Lyd i USA i 2014?

USA forlanger lyd i alle elbiler fra 2014. Japanerne gjør det samme og britene vurderer saken. Det samme gjør EU.

Norge, som er et ledende land i verden når det gjelder elbiler, har ennå ikke bestemt om vi skal innfri kravet. Nå er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa oppfordres til å ta grep.

Uavhengig av Norge, er det mye som tyder på at alle elbiler og hybrider om et par år må avgi lyd når de kjører under 25 km/t.

Amerikanerne vil innføre kravet fra 2014. Årsaken er at elbiler og hybrider har forårsaket alvorlige ulykker fordi fotgjengere ganske enkelt ikke har hørt bilene komme. Det er ikke bare blinde og svaksynte som har vært involvert i ulykkene, men også seende fotgjengere.

Flere bilfabrikker er i gang med å utvikle lyd til elbilene, men er ikke i nærheten av en enighet om en felles lyd.

- Et lite paradoks

Elutgaven av VW Golf, som ble vist i Oslo i forrige uke, var utstyrt med lydeffekter. VW har utviklet en lyd som noen garantert vil sammenligne med «gromlyd» fra en V6-motor.

Mange bilfabrikker er skeptiske til å gi elbilene kunstig lyd fordi det lydløse er noe av miljøgevinsten.

Per Alenius i «lydavdelingen» ved Volvo-fabrikken i Göteborg sier det på denne måten:

— Det er utvilsomt et lite paradoks. De siste 10-15 årene har bilfabrikkene brukt millioner av kroner for å gjøre bilene så stillegående som mulig. Nå er vi pålagt å utvikle en kunstig lyd i bilene fordi de er for stillegående, sier Alenius.

Enig med svensken? Synes du elbiler bør utstyres med lydeffekter? Debattér saken!

Publisert: