Forbrukerstatistikken: Dette er det aller mest vanlig å klage på

Flere tusen mener de har fått en bruktbil som er dårligere enn de ble opplyst om.

Publisert Publisert

PÅ FØRSTEPLASS: Kjøp og salg av bruktbil er det vi nordmenn plages mest av, ifølge Forbrukerrådet sin ferske halvårsstatistikk. Foto: Halfpoint

  • Aksel Rynning
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Ifølge ferske tall fra Forbrukerrådet er det kjøp og salg av bruktbil vi nordmenn er mest usikre på.

Sist halvår kontaktet over 4000 personer Forbrukerrådet med spørsmål om bruktbil. Det er nesten dobbelt så mange henvendelser som andreplassen, leie av bolig.

Hele 70 prosent av dem, altså rundt 2800, mener de har fått en bruktbil som er dårligere enn de kunne regne med og ble opplyst om.

— Statistikken viser også at du ikke er mer trygg for feil på bruktbilen om du handler av en forhandler, eller om du handler av en privatperson som selger bilen på egenhånd, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes ifølge en pressemelding.

Oppfordring til spesifikke kjønn i boligannonser:

Les også

Dette kan være ulovlig

SJEKK BILEN: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet mener at nordmenn bør bli bedre til å sjekke bruktbilen før man kjøper den. Foto: Forbrukerrådet

— Ta den med til verkstedBruktbil var også på toppen av fjorårets liste over henvendelser til Forbrukerrådet.

- Dette viser at bilkjøpere må undersøke bruktbilen nøye før man slår til. Ta den med til et verksted før du kjøper bilen og få gjennomført en sjekk, sier Flønes.

Hva med fjoråret?

Les også

Dette klagde nordmenn aller mest på i 2015

Flest problemer med butikk

Hittil i år har 35.468 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for råd og veiledning i forbrukerspørsmål.

Halvårsstatistikken 2016: 10-på-topp av henvendelser

  • Brukte biler: 4051
  • Leie av bolig: 2 134
  • IKT-produkter: 1620
  • Møbler og innredning:
  • Tjenester vedlikehold og utbedring bolig: 1327
  • Andre transportmidler: 1102
  • Større husholdningsapparater: 1 092
  • Tjenester knyttet til fast eiendom: 1085
  • Elektroniske artikler minus data: 1006
  • Klær og Skotøy: 989

Listen er en oversikt over de ti vanligste henvendelsene til Forbrukerrådet første halvår av 2016. Andre transportmidler gjelder spørsmål om båt, campingvogn, motorsykler m.m. Større husholdningsapparater er varmepumper, vaskemaskiner, kjøleskap, oppvaskmaskiner m.m.

Alle de 26 kontrollerte får påpakning:

Les også

Undersøkte falske brukeromtaler i norske nettbutikker

Prisproblemer med håndverkere

De fleste spørsmålene rundt leie av bolig handler om husleieavtalen. Langt færre tar kontakt med Forbrukerrådet på grunn av feil med bolig.

— Ved siden av leien, er det viktig at du får med deg hvordan du kan si opp, hva som er ditt vedlikeholdsansvar og hva leien inkluderer. Vi har laget en utleiekontrakt som tar for seg alle viktige punkter ved leie av bolig, og som vi anbefaler folk å bruke, sier Flønes.

Når det gjelder bruk av håndverkere til utbedring av bolig, så er det spørsmål rundt pris som er den vanligste henvendelsen. Hun anbefaler at man avtaler pris på forhånd og lager en skriftlig avtale. Man bør i hvert fall be om et overslag over kostnadene.

Her er et knippe andre bilnyheter:

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. - Sjokkerende nok møter vi foreldre som er sikret selv, men som lar barna sitte usikret

  2. Nå kan Vegvesenet snakke til deg gjennom bilradioen din

  3. Er det greit å kjøre bil barbent eller med sandaler?

  4. Honda tilbakekaller rundt 340.000 biler i USA

  5. Unge bilister vil ha intelligente biler

  6. SUV mildere mot fotgjengere enn antatt

BT anbefaler

Skyss ringes ned av fortvilte kunder. Slik svarer busselskapet.

Når tar streiken slutt? Dekker Skyss taxi? Og får man penger hvis man har betalt for månedskort? Skyss svarer.

LES SAKEN
  1. Bruktbil
  2. Forbrukerrettigheter