Facebook tester ut «Reactions»

Emojis skal erstatte dagens liker-knapp.

  • Geir Amundsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Facebook er i ferd med å teste ut en ny funksjon kalt «Reactions» som skal gi brukerne flere muligheter enn dagens liker-knapp til å uttrykke følelser, skriver teknologinettstedet Engadget.

Noe da også Facebook-sjefen selv, Mark Zuckerberg, senere bekreftet i en post på sin egen Facebook-side.

Zuckerberg som for få uker siden avslørte at den sosiale mediekjempen planlegger å teste ut en «dislike-» eller «mislike-knapp».

TESTES UT: Ifølge teknologinettstedet Engadget vil Facebooks «Reactions» trolig se slik ut. FOTO: Skjermdump/montasje Foto: Marschhauser, Synne Hellum

— Målet er å gi brukerne muligheten til å uttrykke følelser på en mer realistisk måte, sa Zuckerberg den gang, og viste til at mange har etterspurt en «misliker» eller «dislike» knapp i flere år.Den nye reactions-funksjonen som i første omgang skal testes ut på spanske og irske Facebook-brukere , er ikke så rent lite emoticons-inspirerte ut fra den spanske utgaven av Engadget å dømme.

Hva mener du om «Reactions»? Svar i pollen nederst i saken.

Kan bli dyrt:

Les også

Denne Iphone-funksjonen bør du vurdere å slå av

Spent og positiv

FLERE FØLELSER: Facebook er angivelig i ferd med å skulle teste ut emoticons-lignende symboler som supplement til dagens liker-knapp. FOTO: Skjermdump fra Facebook

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, tippet at Facebook ville gå for nettopp en emojiinspirert løsning

om Facebooks planer om å teste ut en misliker-knapp.Han mener terskelen for å bruke liker-knappen er ekstremt lav, og at det å kunne gi uttrykk for andre følelser med kun et knappetrykk vil berike brukeropplevelsen og kommunikasjonen på Facebook.

— Jeg er både spent på og positiv til «Reactions» og de økte mulighetene det gir merkevarer og nettaviser til å måle effekten og av det de legger ut. Med «Reactions» vil nettaviser eksempelvis mye raskere kunne se hva slags leserreaksjoner sakene får, sier Nygård-Hansen.

Han er også nysgjerrig på hvordan de ulike følelsene i «Reactions» vil slå ut på rekkevidde og relevansscore, og er overbevist om at Facebook kommer til å skru og prøve seg frem når «Reactions» nå skal testes ut i Spania og Irland.

Les også

Nå vil Facebook shoppe for deg

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Nå kan du snart ta VR-bilder på Facebook og mobilen

  2. Derfor tillater ikke Instagram bilder av kvinnlige brystvorter

  3. Undersøkelse: Mest mobbing via Snapchat

  4. Har du annonser som forfølger deg på Facebook?

  5. Facebook lanserer 360-graders video

BT anbefaler

Dette er stedene med Bergens diggeste takeaway

Hva er din favoritt?

LES SAKEN