Dieselbiler ut, miljøbiler inn

Salget av nye biler faller, og størst tilbakegang har dieselbilene. Bilekspert mener vi står foran dramatiske endringer.

BILLIGERE: Endrede avgiftsregler gjorde ladbare hybridbiler vesentlig rimeligere ved årsskiftet. Fortsatt er Mitsubishi Outlander den mest populære ladbare hybriden i Norge.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

I januar 2015 ble det solgt 21,8 prosent færre dieselbiler enn for ett år siden.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det ble registrert 4601 dieselbiler i januar i år. Men også det totale bilsalget går tilbake. Totalt ble det registrert 10.523 biler i januar i år. Det er en tilbakegang på 7,6 prosent.

— Vi står foran dramatiske endringer i det norske bilmarkedet og i nordmenns kjøpevaner av bil, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Han mener både elbiler og ikke minst lanseringen av flere ladbare hybridbiler er årsaken til det. Avgiftstrykket for disse miljøbilene ble redusert ved årsskiftet. Enkelte ladbare biler fikk over 30.000 kroner i avgiftslettelse over natten.

— Ifølge våre ferskeste prognoser vil salget av elbiler havne på rundt 25.000 biler i år, mens salget av ladbare hybrider vil ende på rundt 10.000. Dermed vil lavutslippsbiler og nullutslippsbiler stå for 25 prosent av det totale bilsalget i år, forteller Andresen.

DRAMATISK SKIFTE: Ifølge Erik Andresen, direktør i Norges Bilbransjeforbund, står vi foran dramatiske endringer i bilmarkedet. Han mener at salget av dieselbiler vil gå kraftig tilbake til fordel for elbiler og ladbare hybridbiler.

Velger bort diesel

Han mener den kraftige tilbakegangen i salget av dieselbiler kommer helt naturlig.

— Vi beregner at mange som tidligere har kjøpt biler med dieselmotor, nå vil gå over til ladbar hybrid. Mange nye modeller kommer fremover, sier Andresen.

Han får støtte fra Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

— Det har i det siste kommet mange gode alternativer til dieselbiler, blant annet hybrider og ladbare hybridbiler. Samtidig har bensinmotorene blitt mer effektive, og har nå lignende egenskaper som dieselmotorer. Det, sammen med frykten for at dieselbiler kan bli ilagt restriksjoner, påvirker helt klart salget av dieselbiler i en negativ retning, sier Solberg Thorsen.

19 prosent

En helt fersk undersøkelse, utført av Ipsos MMI for Gjensidige, bekrefter at norske bilkjøpere er blitt mer interessert i hybridbiler.

I løpet av de siste årene har denne typen biler hatt en markedsandel på mellom syv og åtte prosent, men tallene fra Ipsos viser at langt flere nå vurderer dem som aktuelle. Hele 19 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer at de vil velge en hybrid neste gang de skal kjøpe bil, mens ni prosent sier de vil velge elbil.

Den mest solgte ladbare hybriden i Norge i 2014 var Mitsubishi Outlander PHEV, men flere produsenter er nå i startblokkene med nye modeller.

25 PROSENT: Ladbare hybridbiler og elbiler vil stå for rundt 25 prosent av bilsalget i Norge i år.

— Vi merker en stor økning i etterspørselen etter hybridbiler. Bare i januar rundet vi 300 salg av Outlander PHEV, noe som viser at avgiftslettelsene gir resultater, sier Rune Gjerstad, som er administrerende direktør hos Mitsubishi-importøren.

- Svakere utsikter

Samtidig viser undersøkelsen at færre vurderer å kjøpe ny bil i år. Andelen som planlegger kjøp av ny bil, har falt fra 18 til 13 prosent det siste året, og av dem som vurderer kjøp, er det flere som sier de vil velge bruktbil. Hele 82 prosent av de spurte sier at de ikke planlegger å kjøpe ny bil i år, mens fem prosent er usikre. I en tilsvarende undersøkelse fra i fjor svarte 80 prosent at de ikke vurderte å kjøpe bil, mens to prosent var usikre.

— Svakere utsikter for norsk økonomi og risiko for økt arbeidsledighet kan være årsaken til at færre vil koste på seg en ny bil i år sammenlignet med i fjor, sier informasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige Bank.

Les også

Dette er de vanligste feilene på norske biler

Temperaturføler

Også prognosene fra Bilimportørenes Landsforening peker på at salget av nye biler vil gå tilbake i 2015. — Vi regner med et totalmarked på 135.000 biler, noe som er en tilbakegang på rundt 10.000 biler sammenlignet med 2014, sier Andresen.

Solberg Thorsen i OFV påpeker at bilsalget alltid har fulgt den økonomiske situasjonen ganske tett.

— Bilsalg er en god indikator på folks forventninger til egen økonomi. Informasjonen om at Norge er i, eller kommer i, en vanskelig økonomisk situasjon, og ikke minst frykten for at det vil ramme en selv, gir lavere registreringstall enn for ett år siden, sier Solberg Thorsen.

Publisert