Denne lille SUV-en kan bli en av de mest populære på markedet

Med høy bakkeklaring, gjerrige motorer og kult design blir Mazda CX-3 til hodebry for konkurrentene.

Publisert Publisert

FIREHJULSDRIFT: Mazda CX-3 er mindre enn CX-5. Toppmodellene har firehjulsdrift, men bilen kan også leveres med forhjulsdrift. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

  • Jan Harry Svendsen
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Mazda CX-5 var Norges mest solgte SUV i 2014 – og hittil i år er den på en tredjeplass. Størrelsesmessig er den nye CX-3 Mazda underlegen CX-5. Mazda CX-3 er for en stor del bygget på Mazda 2, og deler blant annet interiør. De labre salgstallene til Mazda 2 er det derimot lite trolig at den vil dele. Mazda har et håp om å selge rundt 3000 CX-3 i året, og dersom de klarer det, vil den bli en av de mest populære SUV-ene på markedet.

Kjører godt

Firehjulsdriften og hjulopphenget kommer fra den større CX-5. Det betyr et elektronisk styrt system som fordeler kreftene til bakhjulene etter behov.

Maksimalt kan 50 prosent av dreiemomentet overføres til bakhjulene, mens bilen under normale kjøreforhold er forhjulsdrevet.

FINT: Høy opplevd kvalitet og fine overflater. Den digre turtelleren vitner om sportslige ambisjoner vi har problemer med å finne flere utslag av. Skjermen er standard på alle utgavene. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

Vi snakker altså om en SUV der byen og landeveien er i fokus. Derfor belønner den deg med gode kjøreegenskaper, en fin styring og god komfort. Bare det innvendige støynivået er litt høyt – og dieselmotoren høres tydelig.

Ingen sprinter

Heller ikke bak rattet blir man skuffet. Kvalitetsfølelsen er høyere enn man kan forvente om man sammenlikner med mange av konkurrentene, og setene er behagelige.

Plassutnyttelsen er god, men bilens lengde setter naturlige begrensninger for plassen i baksetet og i bagasjerommet.

Den lille dieselmotoren yter 105 hestekrefter og 270 Nm i dreiemoment. Sammen med automatgir får man en drivlinje som er mer komfortabel enn sportslig.

Mazda oppgir akselerasjonen fra 0 til 100 til å være 11,9 sekunder, mens de oppgir forbruket til 0,52 liter per mil.

Mye sikkerhetsutstyr

Toppmodellen er proppet med utstyr. Her finner man et vell av førerassistenter og komfortutstyr, men du trenger ikke toppmodellen for å få en velutstyrt utgave. Selv grunnmodellen har autobrems og et høyt generelt utstyrsnivå.

Alle utgavene har en skjerm over midtkonsollen, som styres via et hjul plassert mellom setene. Når bilen står stille, har skjermen også en pekefunksjon.

Mazda har lagt seg i selen med CX-3 – og det kommer konkurrenter som Opel Mokka, Renault Captur, Nissan Juke og Peugeot 2008 til å merke.

TEKNISKE DATA:

Pris fra: 228.000,- Pris testbil: 322.000,-

Motor: 4-syl diesel. 1499 ccm. 105 hk v. 4000 o/min. 270 Nm v 1600-2500 o/min.

Aks 0-100: 11,9 sek

Toppfart: 172 km/t

Forbruk: 0,52 l/min

Utslipp: 136 gram

Mål: 4275x1765x1535 mm

Akselavstand: 2570 mm

Bagasjerom: 350 l.

Egenvekt: 1200

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Nye BMW X1 kommer med forhjulsdrift

  2. Hører ikke elbilene

  3. Dette er Norges billigste cabriolet

BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

  1. Bilnyheter
  2. Mazda
  3. Biltester