- Solvik-Olsen sender regning for dataflopp til bilistene

Politikerne krangler om hvem som skal ta regningen for et havarert IT-prosjekt for bomringene.

Publisert Publisert

HAVARERTE: Prosjektet skulle kutte nedbetalingstid og kutte driftskostnadene på bompengefinansierte veier, men havarerte i fjor. ARKIVFOTO: RUNE SÆVIG

  • NTB
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det såkalte «Grindgut»-prosjektet, som IT-giganten IBM vant anbudet på i 2013, har så langt kostet staten 170 millioner kroner. Prosjektet skulle kutte nedbetalingstid og kutte driftskostnadene på bompengefinansierte veier, men havarerte i fjor.

Les også:

Les også

Dette synes vi om køprisingen

I Stortingets spørretime ville Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne, Janne Sjelmo Nordås, vite hvem som må ta regningen, som allerede er sendt til bilistene i form av økte bompenger.

Solvik-Olsen unngikk å svare direkte på spørsmålet, men understreket at saken trolig vil havne i retten. Statens vegvesen har varslet et erstatningskrav mot IBM, mens IBM på sin side har varslet et motkrav.

Dermed ser det fortsatt ut til at bilistene må betale prisen for «Grindgut»-havariet, mener Sjelmo Nordås, som mener staten burde betalt regningen av sin egen kasse.

Les også:

Les også

Grønt lys for 225 kroner i bompenger

— Samtidig som statsråden prøver å framstå som en bompengemotstander, sender han en helt urimelig ekstraregning til bilistene. Jeg forstår ikke logikken i dette, sier hun.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Skyss ringes ned av fortvilte kunder. Slik svarer busselskapet.

Når tar streiken slutt? Dekker Skyss taxi? Og får man penger hvis man har betalt for månedskort? Skyss svarer.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Avslutter lokale koronatiltak i Bergen

  2. Drapssaken i Åsane: Foreløpig obduksjons­rapport klar

  3. Bergensere skal bygge ut Sentralbadet for 370 millioner

  4. Mener italienerne stiller ett krav til Hauge: – Ellers blir han aldri akseptert

  5. Tiltalt dommer gråt i retten

  6. «Bussbransjen må setje bremsene på for sjefslønene sine»