Vi er best i verden på elbil

Snart 6500 i Norge.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

I tillegg til de 6500 kommer eldrevne kjøretøyer, som kan minne om biler, men som strengt tatt er tunge motorsykler.

Nissan Leaf er den klart mest solgte elbilen.

I løpet av et drøyt halvår har Nissan-forhandlerne solgt over 1000 Leaf. Trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero, er andre fremtredende.

Bli venn med oss på Facebook!

Topper i Europa

Bortsett fra USA og Japan, er Norge for øyeblikket det landet i verden det selges flest elbiler. Norge topper Europa-listen, i skarp konkurranse med bilnasjoner som Tyskland og England.

I februar ble det skrevet norsk bilhistorie, da Nissan-forhandleren Birger N. Haug på Økern i Oslo solgte 92 Nissan Leaf i løpet av 25 dager.

Til sammenligning solgte den mestselgende japanske forhandleren 46 biler. På årsbasis selger den norske forhandleren alene to prosent av årsproduksjonen av Nissan Leaf. Dette er oppsiktsvekkende i lys av at Norge er en lilleputt i den internasjonale bilverden

Russere ville høre

Det forteller også sitt om Norges posisjon som elbilnasjon, at daværende miljøvernminister Erik Solheim før jul ble invitert til den russiske Duman (Stortinget) for å fortelle om norske myndigheters bidrag til elbilsuksessen i Norge.

Solheim takket nei, men sendte i stedet en embetskvinne fra Samferdselsdepartementet.

Nåværende miljøvernminister Bård Vegar Solhjell har ikke noen problemer med å forklare hvorfor nordmenn kjøper elbiler:

Mye å spare

— Det er rett og slett fordi myndighetene har lagt til rette for det, sier Solhjell, og ramser opp gratis passering i bomstasjonene, fri adgang til å bruke kollektivfeltet, lav årsavgift, fritak av engangsavgift og gratis parkering på kommunale P-plasser som de viktigste grunnene.

Bestselgeren Nissan Leaf kan sammenlignes med en VW Golf, og koster rundt 280 000 kroner.

— Dersom elbilen hadde blitt avgiftsbelagt som en «normal» bil, ville den kostet 450 000 kroner, ifølge direktør Paal Jahrmann hos bilforhandleren Birger N. Haug.

Også langs kysten

Så langt er det først og fremst personer som bor i bynære områder og lokkes av å kjøre i kollektivfeltet til og fra arbeidet, som har kjøpt elbil.

— I det siste har vi sett at bilen også er blitt populær langs kysten, og spesielt blant dem som er avhengig av ferge. Forklaringen er at elbiler reiser gratis med fergene, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan Norge, som stadig må orientere utenlandske delegasjoner om den norske elbilsuksessen.

Men det er ikke helt nytt at nordmenn viser ekstra interesse for elbiler.

Allerede i 1919 ble de første norske elbilene produsert, da Staværn Bilfabrikk laget 10 lastebiler med elmotor. I 1921 var det minst 180 elbiler på norske veier. Senere (1990-2009) ble det produsert 2000 eksempler av Think.

Har du kjøpt elbil? Eller har du planer om det? Kommentér saken!

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

– Det er trolig det mest forurensende området jeg har vært borti

Tekstilindustrimuseet i Salhus måtte stenge på kort varsel. – Det var ikke ett eneste sted i kjelleren uten…

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Eriksen har snakket med lagkameratene

  2. 43 evakuert fra båten, men 27 er igjen. – Eksplosjons­faren vedvarer fortsatt.

  3. «Det var ikke bare viktig for Åsanes prosjekt – det kan fort vise seg å bli helt avgjørende»

  4. Måtte fjerne hissig oter: – Den spankulerte inn, pisset på gulvet og la seg til rette

  5. Ber om tilgivelse for drap på 6000 sivile for å «fylle kvoten» og få bonuser

  6. I denne vesle elva starta det store industri­eventyret