Gutter: PC-dag og «fart og moro» Jenter: Neglespa og såpeverksted

Politiker reagerer på at aktivitetene i SFO-plan ved trondheimsskole blir kjønnsdelt.

Publisert Publisert

AKTIVITETSPLAN FRA 50-TALLET: Hanne Moe Reitan blir opprørt over å se en slik aktivitetsplan for SFO. Hun synes det er trist at guttene skal få drive med aktiviteter som er artig og som det er fart i, mens jenter skal sitte og drive med håndarbeid. - Hadde jeg vært en av jentene som hadde gått på denne SFO-en, så ville jeg vært gutt, sier hun. Foto: Privat

  • Charlotte Ø. Sundberg
  • Camilla Kilnes
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Hanne Moe Reitan, førstevara for Venstre i bystyret i Trondheim og varamedlem i oppvekstkomiteen, reagerte umiddelbart da hun fikk se aktivitetsplanen til skolefritidsordningen til Steindal skole i Trondheim. Den spres nå i sosiale medier.

Har du en mening om dette? Stem i pollen lenger nede i saken

— Jeg trodde først det var en spøk, og at planen var fra mange år tilbake. Men så skjønte jeg at den var fra høsten 2016. Det synes jeg er veldig synd, sier hun til Adresseavisen.

På planen for jentegruppen står blant annet å lage egne armbånd og neglespa. For guttegruppen er det aktiviteter som guttefilm og fart og moro i gymsalen.

- Hører fortiden til

Moe Reitan understreker at hun ikke har barn ved den aktuelle skolen.

— Jeg reagerer på at man deler inn aktivitetene etter kjønn. Hadde jeg vært en av jentene som hadde gått på denne SFO-en, så ville jeg vært gutt, sier hun.

Hun trodde en slik aktivitetsplan var noe som tilhørte 50-tallet. Hun synes det er trist at guttene skal få drive med aktiviteter som er artig og som det er fart i, mens jenter skal sitte og drive med håndarbeid.

— Det var ikke greit på 50-tallet heller, men dette hører fortiden til, sier Moe Reitan.

Leder for FAU ved den aktuelle skolen sier at de har diskutert planen, men at de ikke har fått vesentlig mange klager.

- Gjort i beste mening

Den utdannede spesialpedagogen har jobbet med barn tidligere, og hun tror denne planen er gjort i beste mening.

— Noen har sikkert tenkt at «dette er artig for gutter, og dette er artig for jenter». Men skolen er en offisiell institusjon, og da er det viktig at den ikke fremmer et forhistorisk syn.

Venstre-politiker Hanne Moe Reitan la ut denne posten på Facebook.

Les også

Derfor er disse lekene til jenter og gutter aller verst

Vil spørre ordføreren

Moe Reitan forteller at hun ble svært engasjert av SFO-planen og hun vil derfor umiddelbart sende spørsmål til ordfører Rita Ottervik for å forhøre seg om hvordan politikerne kan håndtere slike type saker og unngå sånne episoder i fremtiden.

— Målet må være å hindre kjønnssegregering. Vi ønsker ikke å fremme tradisjonelle kjønnsstereotypier. Jeg ønsker at denne saken blir tatt opp slik at vi ikke bare sitter på sosiale medier og skriver at det er uakseptabelt. Som politikere kan vi påvirke dette, understreker hun.

Politikeren mener ansatte ved skoler må være gode rollemodeller og gå foran med et godt eksempel.

— Jeg mener derfor at aktivitetene skal være åpne for alle, uansett kjønn, sier hun.

- Har vært populært

Rektor ved Steindal skole, Kristin By Vollset, sier at dette har vært et tilbud til de eldste elevene ved SFO de siste årene.

— Jentene etterlyste noen roligere aktiviteter og guttene har ønsket flere fysiske aktiviteter. Det var slik tilbudet oppsto. Dette er et tilbud som elevene har gledet seg til og som har vært populært, sier rektoren.

Gutte- og jenteklubbene er et tilbud som blir gitt en gang i uka i en periode. Hun understreker at det er mulig for barna å velge andre aktiviteter dersom de ønsker det.

— Vi har ikke hatt tanker om kjønnsdeling bak dette. Dette har vært noe som har vært ønsket av jentene, sier Vollset.

Hun sier at tilbudet tidligere ikke har vekt reaksjoner.

— Vi kommer til å evaluere tilbudet og vurdere om vi kan gjøre noe annerledes, sier Vollset.

Kjønnsforsker: Det er en kjempedårlig idé

— Problemet med å dele opp barn i kjønnsdelte grupper er at ikke alle gutter og jenter er like, sier professor Harriet Bjerrum Nielsen ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo.

— Det overkjører alleandre forskjeller hos barna og det kan føre til at mange faktiskkanføle seg mindre hjemme i en enkjønnet gruppe enn ien blandet.Det gjør det vanskelig meddiversitet innen for kjønnsgruppene, sier hun.

Hun mener det også sender sterke signal til barna om at kjønn betyr mye og definerer hvem du skal være.

PÅTVUNGET: Professor i kvinne- og kjønnsforskning og pedagogikk ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Harriet Bjerrum Nielsen, frykter at barna skal føle at de må leve opp til stereotypier dersom de blir tvunget til å gjøre jente- og gutteaktiviteter. Foto: UNIVERSITETET I OSLO

Du skal helst leve opp til stereotypiene om hva en typisk jente eller en typisk gutt er. Hvis en jente ikke på forhånd har tenkt på at​man kan bruke tid påå ordne neglene sine skal hun fort bli drillet i det på denne skolen. Og en gutt som kanskje hadde syntes det hadde vært litt artig med neglespa fårbokstavelig talt en smekk over fingrene, fortsetter hun.

— Det er en kjempedårlig idé, fastslår forskeren.

- Alt burde vært valgfritt

Hun er ikke i tvil om at alle aktiviteter burde være valgfri.

— Her blir det rent flertallsdiktatur, gitt at det nå er slik at et flertall av jenter hellerønsker å ordne neglene sine enn å bevege seg og bruke PC. I et kvalifiseringsperspektiv er det jo noe bekymringsfullt i seg selv hvis det er sånn, mener hun.

— Skolen skulle heller se det som sin rolle å utvide elevenes repertoar enn å sementere et ensidigflertallsmønster. Og det gjelder for begge kjønn, sier Bjerrum Nielsen

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Slik blir den nye tunnelen til Fyllingsdalen

Vannet sildrer ned fra taket og treffer hjelmen. Dynamittlukten river i nesen og vi vasser i gjørme.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. En pasient isolert, ti ansatte i karantene

  2. Det er én smittevernregel elevene på videregående ikke klarer å holde

  3. – Vil du si nei til flyktningene? Se for deg dette.

  4. Her jubler Åsane for noe de ikke har klart på fem år

  5. – Den nye «dillen» alle i norsk skole må bruke tid på

  6. – Ryde har invadert byen med søppel

  1. Oppvekst
  2. Barn og unge
  3. Sosiale medier
  4. Skole
  5. Likestilling