Elsykkelparkering: 89.000 kroner

Ladekontakten kommer med på kjøpet.

HØYT PRISET: Elsykkelparkering med eget ladepunkt koster flesk i Oslo.

  • Astrid Løken
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Elsykkelsalget har fått boligutviklere til å se nye veier.

I boligprosjektet Harbitzalléen på Skøyen i Oslo tilbys boligkjøpere innendørs parkeringsplass med ladepunkt til elsykkelen. En el-sykkelplass inkludert ladepunkt har en prislapp på 89.000 kroner, skriver Aftenposten.

Forbereder seg på el-sykkelboom

– Vi ble tatt litt på sengen av elbil-bølgen. Da vi planla 300 leiligheter på Fornebu i 2012 var det ingen som tenkte på å bestille kontaktpunkt for elbiler. Så da folk flyttet inn to år etterpå var det rett og slett for lite strømkapasitet til å kunne tilfredsstille alle som ønsket kontaktpunkt til elbil, forteller Kristen Richter-Svendsen, markedsansvarlig i Profier.

Nå venter de på neste bølge.

–Vi forventer at elsykler er neste bølge som vil skylde over oss. Vi ønsker derfor å være godt forberedt denne gangen. På Skøyen er det god tilgang på offentlig kommunikasjon, så vi tror at elsykkel kan være et godt alternativ for mange på Skøyen, gjerne i kombinasjon med andel i sameiets El-bilpool, slik at man har tilgang til bil når det er nødvendig. Derfor har vi lagt til rette for egne dedikerte parkeringsplasser for elsykler med ladepunkt, sier Rikter-Svendsen.

PS:

Les også

- EL-sykkel er feigt, og en hån mot den menneskelige muskelmasse

Han tror ingen vil dra med seg elsykkelen inn i boden eller opp i leiligheten fordi den er tung og stor.

– Derfor lager vi egne huber til elsykler, hvor man kjøper en fjerdedel av en parkeringsplass med ladepunkt og strømmåler, sier han.

Han presiserer det vil bli mulig å ha to uttak, slik at man kan lade to sykler på en plass. Strømmåleren kobles til leiligheten.

Elbilpool og elsykkelplass

Det legges også opp til elbilpool der fem husholdninger deler på en bil. Han mener kombinasjonen av el-sykkelplasser og bildelingsordning i sameiet vil gi gode nok transportløsninger for beboerne.

– Ordinære sykkelparkeringsplasser er jo gjerne gratis. 89.000 kroner er jo mye penger for en parkeringsplass til en sykkel med batteri?

– En bilparkeringsplass på Skøyen koster 400.000 kroner. Man får plass til fem el-sykkelplasser på en plass for bil. Så det vi har gjort er å dele prisen på fem, pluss litt for tilrettelegging av strømpunkter, sier han.

Så langt er ingen elsykkelplasser solgt

Ifølge Rikter-Svendsen er det 0,8 parkeringsplasser pr. bolig i prosjektet.

– Vi har valgt å ta areal fra parkeringsarealet som er satt av til parkeringsplasser for bil til elsykler, sier Rikter-Svendsen, som forteller at de også planlegger samme løsning med elsykkelplasser i et boligprosjekt på Hasle, som legges ut for salg denne høsten.

Har aldri angret:

Så langt er det ikke solgt noen elsykkelplasser i prosjektet på Skøyen, ifølge Sem og Johnsen, som står for salget. Men 20 har meldt seg inn i elbil-poolen.

Elbilforeningen: — Trenger ikke eget ladepunkt

Hulda Tronstad i Norsk Elbilforening kjenner ikke til andre boligprosjekter som har laget parkeringsplasser med ladepunkt for elsykler. Hun synes det er drøyt å selge sykkelparkeringsplasser med ladepunkt til 89.000 kroner.

– Da kjenner utbyggeren kanskje ikke til hva man trenger til en elsykkel. Det viktigste er sikkerhet og låsemulighet i en garasje. Og gjerne vaskemulighet og plass til å mekke litt. Du trenger ikke eget ladepunkt. Du trenger en stikkontakt når du skal lade. Og den kan du like godt ha oppe i leiligheten din. Betalingsviljen ikke vil nok ikke være så stor hvis det kun er snakk om ladepunkt på en plass. Det finnes lite plasskrevende løsninger for lading som gjør at du ikke trenger å betale store summer for det, for eksempel et låsbart ladeskap på veggen, sier Tronstad.

– Bør ikke melke boligkjøpere

Hun legger til:

– Det vanligste er at du tar med deg batteriet inn for å lade. Det beste er å oppbevare sykkel og batteri atskilt. Da er også sykkelen mindre attraktiv å stjele, sier Tronstad.

Hun presiserer at utbyggere jo er pålagt å lage sykkelparkeringsplasser.

– Boligbyggere bør ikke melke de menneskene som skal bo der selv om de legger opp til elsykkelparkeringsplasser, sier Tronstad.

Publisert
  1. Oslo
  2. Aftenposten
  3. Boligmarkedet
  4. Bil
  5. Elbil
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Lærerstudent Kaia tvinges ut i praksis

– Slik smittesituasjonen er i Bergen, mener jeg det ville vært smart å utsette praksisperioden til våren, sier…

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Vil fengsle mann etter «betydelig skade» på lite barn

  2. Seks nye tilfeller i Helse Førde

  3. Rekordhøye smittetall i Bergen. Sjekk din bydel og kommune her.

  4. Sjøforsvaret søkte etter Christoffer (29) i natt

  5. Første ettermiddags­rush med nye regler: Se hvor mange som brukte munnbind

  6. 47-åring pågrepet etter angrepet i Nice