Stupfall i nettbrettmarkedet
I forrige kvartal krympet nettbrettmarkedet med nærmere 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Fallet forklares med at flere i stedet kjøper bærbare maskiner med avtakbare skjermer.

I løpet av forrige kvartal sendte nettbrettprodusentene av gårde 43 millioner enheter, ned 14,7 prosent sammenlignet med fjorårets antall, ifølge markedsanalyseselskapet International Data Corporation (IDC).
Samtidig har analyseselskapet registrert en økning i salget av billige bærbare maskiner hvor skjermen kan tas av og også brukes som et nettbrett. IDC omtaler utviklingen som et kappløp mot bunnen.
Se video:
Småbarn briljerer med nettbrett: - Dette blir jeg ikke imponert av, snarere skremt
Det er i prisklassen på under 200 dollar at økningen for såkalte avtagbare maskiner hovedsakelig har kommet.
— Det kan vise seg å være skadelig for markedet i det lange løpet fordi disse maskinene med avtagbare skjermer lett kan ses på som enheter som kan kastes etter bruk heller enn potensielle erstatninger for datamaskiner, skriver selskapet.
Apple dominerer markedet for nettbrett med en andel på 21,5 prosent, mens Samsung ligger på andreplass.
Kodak gjør comeback
Norsk nedgang
Her hjemme er fallet i volum enda større. Tall fra stiftelsen Elektronikkbransjen for første halvår 2016, viser en nedgang i det norske nettbrettsalget på 20 prosent i volum og 28 prosent i verdi.
— Vi har sett et fallende nettbrettsalg de siste to årene. Nordmenn var tidlig ute og kjøpte nettbrett da disse kom, og i perioden 2012 til 2014 ble det solgt 2,15 millioner nettbrett her til lands. Det vil si at det ligger ganske mange nettbrett i norske hjem, og vi ser at nordmenn ikke har behov for å skifte disse ut da de fortsatt fungerer fint til sofa-surfingen.
Ottemo mener nettbrett i mange tilfeller er en delt ressurs i norske hjem, der både barna og voksne bruker det etter behov.
— Det tror vi også gir mindre incentiv til å skifte ut noe som fungerer, i motsetning til mobiltelefonen som er blitt det kanskje viktigste tilbehøret i nordmenns liv. At mobilskjermene har blitt større og at bærbare PC-er nå kommer med nye formfaktorer som 2-i-1 tror vi bidrar til fallet.
Elektronikkbransjen tror på et svakt nettbrettsalg også i 2017, men at fallet nå bremser noe opp.
-Nettbrettet har fortsatt en plass i norske hjem, men mange klarer seg nok med ett per husstand, sier Ottemo.
Canal Digital Kabel kommer dårligst ut:
Flere misfornøyde TV-kunder
Få med deg flere digitalnyheter:
Les mer om dette temaet
Mest lest akkurat nå
BT anbefaler
Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.
No skal møk frå Dag Inges grisar varme opp sjukehus
Olga fikk beskjed om å flytte fra Bergen mandag morgen. I siste liten kom beskjeden som endret alt.
«Små føtter setter dype spor», sto det på en siste hilsen. Da Monica mistet sønnen, bestemte hun seg.
Mest debattert
Lege reagerer etter dødsulykke: – Kommer du i 80 og får en jernbjelke på deg, har du ikke sjanse
– Havvind i Nordsjøen kan sikre fremtiden til fiskeriene
«Fenomenet er så utbredt at det er i ferd med å bli et folkehelseproblem»
– Jeg skjønte ikke helt hva det var, for ingen sa hvor bussene skulle ta oss