Honda-SUV med supermotor

Nye Honda HR-V blir en rommelig fornuftsbil.

Hondas nye kompakt-SUV skal blant annet konkurrere med ny Mazda CX-3. ALLE FOTO: Honda
All_new_HR-V.jpg
Honda9.jpg
Honda7.jpg
Honda5.jpg
Honda13.jpg
Honda11.jpg
Honda15.jpg
Honda6.jpg
Honda4.jpg
Honda14.jpg
Honda10.jpg
Honda8.jpg
Honda3.jpg
  • Klikk.no
  • Terje Haugen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Honda lanserer i disse dager oppfølgeren tilsin mest kompakte by-SUV, HR-V, og de markerer seg dermed med ensterkt utfordrer til Mazdas CX-3.

HR-V-forgjengeren ble kåret til en av det bestebilene i sin klasse, mye takket være en meget god motor.

Her ser det ut til at de følger opp i samme takten, med den supergjerrige 1.6 i-DTEC-dieselen på plass og en sekstrinns manuell kasse.1.6 har de også brukt i CR-V.Den litt hissigere bensinvarianten i-VTEC på 130 hester kommer kan også rigges med automatkasse av typen CVT.

Den nye HR-V-en skal være basert på Jazz, noe som kanskje sier litt om den kompakte størrelsen.

Begge motorene springer ellers ut av miljøprogrammet Earth Dreams Technology til Honda, hvis formål er å tyne ut litt ekstra effekt fra motorene, uten at miljøet tar mer skade enn nødvendig.

Omfattende sikkerhetspakke

PLASS: Nye HR-V fra Honda skal stiller med meget god plass, relativt sett. FOTO: Honda

Ifølge Honda stiller nykommeren med en en «Comprehensive suite of advanced safety features», som på godt norsk blir ei solid pakke med med sikkerhetsutstyr eller løsninger, av både det aktive og passive slaget. Den stiller for eksempel med både sensorer og kameraer både framme og bak. Bortsett fra hos de aller rimeligste utgavene, kommer den også med «Advanced Driver Assist System» som standard, et avansert førerstøttesystem.

I tillegg skal du kunne velge mellom en rekke systemer, som går under navnene «Intelligent Speed Assist», «City Brake Active Assist», «Forward Collision Warning», «Lane Departure Warning», «Traffic Sign Recognition system», og «High-beam Support System».

Alle systemene mer eller mindre som standard førerstøtte å regne i dagens dyrere biler.

«City-Brake Active system» kommer imidlertid som standart på alle modellene.

Videre satses det på omfattende air-bag-bruk, og sikkerhet av det passive slaget (Advanced Compatibility Engineering — ACE). Dette går ut på at selve bilen skal kunne fordele energien fra en kollisjon på en slik måte at kupeen rammes minst mulig.

Ikke 4X4

Bilen blir ellers bare å få i framhjulsdrift, men nye HR-V er ifølge bilbyggeren selv utviklet for å ha kjøreegenskapene fra en sedan. Dette har de klart takket være et lavt tyngdepunkt og et meget stivt chassi.

Dermed skal dette være noe som innbyr til entusiastisk kjøring. Men rosinen i pølsa blir nok drivstofføkonomien her, siden fabrikken har gjord sitt for å kutte vekt - i tillegg til støy. Bagasjerommet er på 453 liter.

Saken er skrevet av og publisert på klikk.no

LES OGSÅ:

Brukte SUV-modeller du får for under 100 000 kroner!

Her er bilene med flest og færrest feil

Dette er de beste bruktbilene

Publisert