Stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring og 4WD fra 120.000 kroner

Vi viser deg hvordan.

Publisert Publisert

I mange tester oppgjennom årene, har vi gjentatt vår entusiasme for stasjonsvogner med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

Du får det beste av to verdener; personbilens komfort og veiegenskaper, kombinert med SUV-modellenes evne til å ta seg frem på dårlig vei.

Og selv om mange ikke vil innrømme det: Tøffe stylingdetaljer som roper «aktiv livsstil», er også en del av appellen ved denne biltypen.

På bruktmarkedet er selvfølgelig slike biler ekstra populære. De koster mer enn de normale utgavene med firehjulsdrift. Så før du bestemmer deg for at dette er «din» biltype, vær sikker på at utseende og egenskaper forsvarer prisen.

Vi har sett nærmere på fem attraktive utgaver av de høye stasjonsvognene med 4WD.

Audi A4 Allroad – snobbete

Allroad-utgaven får det beste ut av Audi A4, skrev vida vi testet bilen i 2009.

Da tenkte vi spesielt på veiegenskaper og kjørekomfort på dårlig vei – der en vanlig Audi A4 quattro kan bli vel stram, har Allroad den ekstra fjæringsveien som kreves.

SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt. FOTO: Egil Nordlien/HM Foto

Siden Audi A4 Allroad har vært en populær biltype i Norge, er også utvalget av bruktbiler godt. De rimeligste Audi A4 Allroad-versjonene går for 250-300000 kroner. Da får du en bil med 100-150000 km på telleren. Kan du legge 300-350000 på bordet er det gjerne 2010-2011-modeller med ca. 70-100000 km som gjelder.

Vanligste motor er VW-konsernets velprøvde toliters diesel med 143 og 170 hk.Nyere utgaver finnes ogsåi effektversjoner med 163 og 177 hk, samt automatgir.

Teknisk sett er Audi A4 Allroad svært lik Audi A4, som har fått god omtalei vår bruktbiltest.

Subaru Outback – rimelig

«En perfekt norgesbil» var tittelen på vårlangtest av Subaru Outback 2,0D i 2009.

SJELDEN: En bokserdiesel er sjelden kost, og kom helt mot slutten av levetiden i denne Outback-versjonen. Foto: Petter Handeland

Etter å ha kjørt vårt ganske land på kryss og tvers i 11000 kilometer, var vi imponert både over bilens allsidige egenskaper og den da nye toliters diesel-boksermotoren.Du kan ogsåfå den med 2,5-liters bensinmotori kombinasjon med automatgir.

Forrige generasjon Subaru Outback (2004-2009) kan du skaffe deg relativt rimelig. Mellom 120-170000 kroner kan du få tak i brukbar bil med bensinmotor. Vil du ha bil med dieselmotor eller lav kjørelengde, ligger prisen rundt 200-220000 kroner.

Les vårbruktbiltest av Subaru Outbackfor flere detaljer.

VW Passat Alltrack – nyest

Av merkene i VW-konsernet, var VW sist ut med å lage en litt røffere stasjonsvogn. Da VW Passat Alltrack kom i 2012, var vi godt fornøyd med hva VW hadde fått til.

Kjører du småturer med lett bil, holderversjonen med 140 hk. Er du mer på langtur og har last i bilen,er 170 hk rett valg. Her får du også DSG-girkasse.

GRUSKONGE: VW Passat Alltrack trives godt på løst og smårøft underlag. FOTO: Petter Handeland

Selv om VW Passat Alltrack er ganske fersk, finnes det er bra utvalg som bruktbil. Riktignok fortsatt ganske dyre – det kan endre seg etter hvert som lignende versjoner av nye VW Passat kommer på markedet.For de rimeligste versjonene må du regne med å betale fra 350-400000 kroner. Utvalget er bedre i prisområdet rundt 450000 kroner, og velutstyrte, nesten nye utgaver går for over 500000. Alltrack er nesten identisk med VW Passat, og du finner mer informasjoni vår bruktbiltest av bilen.

Skoda Octavia Scout – fornuftig

Scout-modellen dukket opp i 2007og ble umiddelbart et populært tillegg til 4WD-utvalget blant Octavia-modellene. 18 cm bakkeklaring og robust bekledning gjør Scout til et godt SUV-alternativ. I 2009dro også Scout nytte av faceliftenpå Octavia.

Hvis du ikke har noe mot en bil med 100-150000 km, er det et greit utvalg mellom 150-200000 kroner. Faceliftversjoner med under 100000 km starter rundt 250000 kroner.

Mer detaljert informasjon om brukt Skoda Octavia Scout,får du i vår bruktbiltest.

Volvo XC70 – rommelig

Volvo XC70 eren litt røffere versjon av den rommelige stasjonsvognen. Et stort, kvadratisk bagasjerom tar 555–1580 liter, mens god benplass, stor bredde og rette karosserisider gjør at tre personer kan oppholde seg i baksetet.

BRATT: Normalt sett har Volvo XC70 lite å by på utenfor allfarvei, men hva gjør man ikke for fotografen.

Du finner flest Volvo XC70 med den 163 hk sterke femsylindrete dieselmotoren 2,4D. Den koster ca. 330–430000 kroner med 100–150000 km og 370–510000 kroner med 50–100000 km.Du kan lese mer omVolvo XC70 i vår bruktbiltest.

Les også:

SUV-en for deg som er opptatt av komfort

Denne Porschen kan du faktisk ha råd til

Ni av ti av bruktbilene er feilfrie

Artikkelen er skrevet av og publisert på Klikk.no

Publisert
BT anbefaler

«Da alt var over, spilte Lars Arne Nilsen til 10 på børsen. Sjefene hans, derimot ...»

Lars Arne Nilsen avsluttet raust, ydmykt og med storsinn.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Her er Sara blitt stoppet av UP på E39: – Håpet de med vestene var fiskere

  2. Oppkast på bussen ikke fjernet etter tre dager: – En smittekilde på hjul

  3. Folgefonnas hemmelig­heter er avslørt. – Ukjent for alle, og mye mer dramatisk enn vi trodde.

  4. – Hva er det vi holder på med? La gutta jobbe!

  5. Økende smittetrend i flere byer: – Befinner oss på et vippepunkt

  6. Mulig utbrudd i Oslo: Minst tre smittet og rundt 50 i karantene etter fester