Opel slår tilbake

I fjor solgte Toyota Yaris nesten femti ganger så mye som Opel Corsa. Men i vår test er Yaris sjanseløs.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

En tilbakegang på 72 prosent sammenlignet med 2013, og bare 82 solgte biler i hele 2014. Tallenes tale for Opel Corsa er alvorlig.

Men hos Toyota er det jubel: Yaris er mest solgt i småbilklassen, med 3891 biler av totalt 15.063 solgte i klassen. Lokomotivet er hybridversjonen.

Med helt ny Corsa i startblokkene har likevel Opel alle muligheter til å endre statistikken. Bilen er rett og slett et kvantesprang.

Mer premium

PÅKOSTET: Interiøret i Corsa er oversiktlig og gir et påkostet inntrykk. Varme i rattet er standard på alle utgaver. FOTO: Thomas Larsen

Fronten på den nye Corsaen minner om den vi finner på Opel Adam. Hekken har fått en større grad av egenart, og fra siden virker bilen strammere, mer voksen. Det er jevnt over mer premium. Når jeg åpner førerdøren, kvitterer karosseriet med lyden av selvtillit. Det samme skjer når jeg lukker den igjen. Bak rattet gjentar historien seg. Følelsen av kvalitet, og av at man sitter i en bil som slett ikke er noen småbil, men heller en større og mer eksklusiv modell, er lett å fornemme.

Materialene er myke og eksklusive, og de blanke kromlistene er det mange av i det påkostede interiøret. Her er det varme i rattet allerede fra grunnmodellen, sammen med klimaanlegg og konstantfartsholder.

Men på ett nivå sprekker det: Utstyrspakken Opel Eye – som inneholder alle førerassistentene – kan kun leveres på toppmodellen, og der koster den 6900 kroner ekstra.

LIKE: Utvendig er Corsa hakket større enn Yaris, men akselavstanden på de to er lik. Det gir nærmest identisk innvendig plass. FOTO: Thomas Larsen

Hybrid

Toyota Yaris blir usikker i dette selskapet. Lyden når man åpner og lukker dørene er typisk småbil, og interiøret klarer ikke å oppvise samme grad av finesse. Yarisen er billigere i utseende og i opplevelse, selv om prisen er høyere.

Men Toyota har et ess i ermet. Yarisen er en hybrid, og således er den Corsa teknisk overlegen. Ingen andre biler i klassen kan tilby denne teknologien. I byen blir det spesielt merkbart. Drivlinjen i Yaris er sømløs, mens det trinnløse automatgiret gjør bilen lettkjørt og komfortabel.

Med manuell girkasse blir det mer å gjøre i Corsaen. På den annen side er komforten høyere. Man sitter bedre, og understellet sluker ujevnhetene bedre enn hva Yarisen klarer.

Fleksibel Opel-motor

Jeg utfordrer Opelen på langtur. I motorveishastighet er det stille, og den nye tresylindrede motoren med turbo er seig. Dermed kan man raskt legge inn sjettegiret. Det reduserer motorens arbeidsturtall og senker det innvendige støybildet.

Heller ikke dekk— eller vindstøy er plagsomt i Corsa. På høyt turtall har den nye motoren et nydelig snerr man bare opplever i biler med tre sylindre, samtidig som den er sterkest i turtallsområdene man normalt bruker.

Sterk i byen

Heller ikke Yaris har store svakheter hva drivlinjen gjelder. Elmotoren sørger for at den effektive bensinmotoren avlastes. Dens 60 hestekrefter og 169 Nm i dreiemoment tetter effekthullene. Dermed virker også Yarisen sterk ved lave turtall og bykjøring. Ved høyere hastigheter er det likevel bensinmotoren som må stå for kraftleveransen, og da blir det åpenbart at den er svakere enn Opel-motoren.

Store variasjoner i vær- og føreforhold i testperioden gjorde en forbruksmåling vanskelig. De offisielle tallene gir likevel en indikasjon på at Yaris er den mest sparsomme av de to, med et blandet forbruk på 0,36 liter pr. mil. Opel oppgir et forbruk på 0,45 liter pr. mil.

Identisk bagasjeplass

ISOFIX: Begge bilene har Isofix-fester i baksetet. Plassen bak i begge er god nok til at også voksne kan sitte her. Glasstaket i Yaris koster ekstra. FOTO: Thomas Larsen

Opel Corsa er marginalt større enn Yaris, men begge bilene har identisk akselavstand. Det er også grunnen til at den innvendige plassen i de to oppfattes som svært lik. Begynner vi bakerst, sluker Yaris 286 liter bagasje, mens Corsa tar 285 liter.Legger du ned baksetene, som i begge bilene er delt i forholdet 60/40, får du med deg 768 liter i Yaris og 710 liter i Corsa. Begge har også en løs plate som gjør det mulig å variere høyden i bagasjerommet. Spesielt når du legger ned baksetene er dette nyttig, fordi du da kan plassere platen slik at du får et tilnærmet flatt gulv.

I baksetene får en voksen person med en lengde på 185 centimeter fint plass, men vedkommende sitter best i Yaris. Den lave sitteputen i Corsa, og vinkelen på rygglenet, gir en underlig og ikke veldig komfortabel sitteposisjon.

Bak rattet sitter man best i Corsa, faktisk er forsetene overraskende komfortable.

Assistentløs Toyota

Sammenlignet med forgjengeren er den nye Corsaen sterkt forbedret. Den er langt mer påkostet enn tidligere, har et svært høyt utstyrsnivå, og komforten er høy. Vi savner assistentsystemene, som bare er tilgjengelige på toppmodellen.

Mot et slikt angrep blir Toyota Yaris sjanseløs. Kvalitetsfølelsen er knapt så god, komforten og chassiset dårligere. Der Yaris vinner er i byen, hvor den sømløse drivlinjen virkelig kommer til sin rett. For den som har bestemt seg for å kjøpe en hybridbil, gir selvsagt også valget seg selv.

Yaris' hovedproblem mot Corsa er prisen. Nesten 30.000 kroner mer koster den dårligere utstyrte japaneren, og assistentsystemer leveres ikke. Ikke engang mot et tillegg i pris.

LES OGSÅ:

Setter Opel-fordommene dine på plass

Høstens store familiebilduell

Her er våre stasjonsvogn-favoritter

Publisert
BT anbefaler

Mann døde i arbeidsulykke

En mann i 60-årene omkom i Vik i Sogn.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Etter første natt i leilig­heten, banket det på. – Det var en fyr som sa han skulle bo her.

  2. – Jeg kunne vært et annet sted i dag om noen hadde fanget meg opp

  3. Bybanestopp i fare: – Har tydelig­vis ikke hatt kontroll

  4. Skriver om livet på Bergens barer: – Ble veldig opptatt av hvordan det er å bli sett på

  5. Bergensfilm klar for en av verdens største festivaler

  6. Mener vi har kastet bort et år på å diskutere strømprisen