Du vil ikke tro hvor rask den er

For mange går tankene tilbake til 80-tallet og Gruppe B-rally når «S1» nevnes, men nå i 2014 har Audi igjen tatt navnet i bruk. Vi har testet nyheten.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Terningkast: 5

KORT SAGT:

  • Kjøreegenskaper
  • Ytelser
  • Motor
  • Barskt eksteriør
  • Sikkerhet

— Pris

— Plass

— Dekkstøy

— Sittestilling

Denne gangen dreier det seg ikke om en rallybil, men en blodtrimmet sportsversjon av Audis småbil, A1. Og vi gikk egentlig bare og ventet. Audi har ikke bare S-versjoner av de andre bilene i stallen, men også diverse RS-modeller. Når skulle de presentere en S1?

Det så mørkt ut i fjor da de lanserte en kruttønne av en A1 i fjor, med ekstremt kraftig turbomotor, enorme ytelser, firehjulsdrift og sporty design og interiør, som kun skulle bygges i 333 eksemplarer. Endelig hadde Audi bygget en arvtager til legendariske S1. Men nei, den fikk navnet A1 Quattro.

Men så kom gladnyheten. 2014 var året da Audi igjen skulle ta i bruk S1-navnet. Og det var litt av en hissigpropp vi så bilder av og leste om i pressemeldingen fra den norske importøren.

Vi kjørte test av storebror S3 i fjor, og det var litt av en opplevelse. Derfor var det med stor spenning vi nå skulle teste S1 – en mindre bil, med mange av de samme, gromme delene under skallet.

Audi_S1_Sportback_Q_557623a-9__4P5G9g1.jpg

Kjøreegenskaper: 6Audi S1 er den råeste småbilen på markedet til dags dato. Ingen over, ingen ved siden. Den lille, knallstive bilen kjører som en gokart og har imponerende ratt— og pedalrespons.

Sjansen er stor for at du gir deg lenge før S1. Den sitter som limt mot underlaget, og med Quattro firehjulsdrift er kjøreegenskapene like imponerende uansett underlag, måtte det være tørr eller våt asfalt, grus eller snø.

Typisk firehjulsdrift-understyring merker vi lite til på tørt sommerføre, der vi med trekk på alle fire, slipper typisk momentstyring som i motorsterke forhjulstrekkere.

Tross kort akselavstand, som ofte gjør biler mer nervøse og lunefulle å kjøre, virker S1 godt balansert. ESP-systemet rydder effektivt opp når påkjenningene blir for store, som i vår elgtest, der S1 er trygg og kjapp i vendingene.

Motor: 6

Det er ikke uten grunn at Volkswagenkonsernet bruker bensinturbomotoren i S1 i en haug andre modeller. Biler som Golf GTI, Golf R, Polo R, Skoda Octavia RS og en rekke Audimodeller, har alle forskjellige effektversjoner av den fine toliteren.

Motoren er en av våre absolutte favoritter, mye takket være den utrolige fleksibiliteten den viser.

Fullt dreiemoment (370 Newtonmeter) fra 1600 omdreininger, gir uanstrengt akselerasjon uansett turtall. Og motoren er, tross sin silkemyke gange, passe temperamentsfull oppover på turtallskalaen. Ved 6000 omdreininger yter den 231 hestekrefter.

Vi må også rose girkassen. Ikke bare for de presise girskiftene, men også for utvekslingen. Flere ganger tidligere har vi sett at for høy utveksling ødelegger mye av kjørbarheten i sportslige biler, men slik er det ikke i S1, som har ganske kort utveksling i de tre laveste girene.

Audi_S1_Sportback_Q_557625a-0vfm9foVp1.jpg

Ytelser: 6Du vil aldri savne mer krefter i S1. Aldri. S1 er ekstremt rask, og i en liten bil, merker du det ekstra godt på kroppen. Den går som et børseskudd – uansett underlag.

Vi kjører våre faste akselerasjonsøvelser, og blir lamslått over fort S1 faktisk går. Vi feier fra stillestående til 100 km/t raskere enn Audi selv oppgir – 5,8 mot oppgitte 5,9 sekunder. Og vi gjør det på en regnfull dag med svært våt veibane under hjulene.

Minst like imponerende er hvor godt S1 gjør det i mellomakselerasjon; 60-100 og 80-120 km/t på 3,0 og 3,6 sekunder, gjør den til en av de aller raskeste bilene vi har testet og nesten like rask som storebror og 300 hestekrefter sterke Audi S3. Nå har Audi R8 V10 helt annen utveksling og en helt annen motorkarakteristikk og effektutvikling enn S1, men i tredjegir akselerer S1 faktisk raskere fra 60-100 km/t enn det superbilen med 525 hestekrefter gjør i samme gir.

Eksteriør: 5

Enkelte mener at S1 er for nøytral, mens andre mener det motsatte. Etter noen runder innad i redaksjonen, havner vi et sted midt i mellom og er enige i at S1 er så prangende en bil med slike ytelser kan og bør være.

Fronten kan ved første øyekast lure deg til å tro at du ser en vanlig A1. Andre lykter og en frontfanger med større luftinntak er stort sett det som skiller S fra A i fronten.

I hekken er derimot endringene vesentlig større. Fire eksosendestusser vitner om at det bor noe kraftig under panseret. Det samme gjør den store spoileren på bakluka, bakfangeren med venturitunnel og de barske hjulene og de rødlakkerte bremsekalipperne.

Interiør: 4

På typisk Audi-vis er interiøret veldig forseggjort med god materialkvalitet og brukervennlighet. Og selv om mye er likt som i vanlige A1, er interiøret sporty nok.

Sportstolene med rødlakkert bakside gir tydelige racerbilassosiasjoner, men vi sliter litt med å finne en god sittestilling. Setene har god støtte i sidene, men lange personer opplever at støtten under lårene er dårlig. Akkurat det er litt overraskende, for Audi pleier å ha god kontroll på akkurat de tingene.

Audi S1 Sportback er en liten knert. To voksne personer får plass i baksetet, men men baksetet egner seg uten tvil best for korte turer.

Firehjulsdriftsystemet stjeler plass i bagasjerommet i S1, som er 60 liter mindre enn i vanlige A1 Sportback – 210 liter.

Audi_S1_Sportback_Q_557619a-JSjEtr4_ZP.jpg Foto: Petter Handeland

Komfort: 3

Er du på jakt etter kjørekomfort, er ikke Audi S1 bilen for deg. Her er det sport som gjelder, ikke komfort. Likevel er det enkelte ting vi gjerne skulle sett at Audi løste annerledes.

Ting som ville hevet komforten, men som ikke ville påvirket grad av sportslighet.

En ting er sittestillingen for fører. En annen er dekkvalget, for det er plagsomt mye dekkstøy i denne bilen. Vi måler over 74 desibel i 100 km/t, som er så mye at det rett og slett er slitsom å kjøre langt.

Testbilen stod på Bridgestone Potenza-dekk i dimensjonen 235/35R18. Adaptivt understell er standard i S1, men det betyr ikke at komfortmodus gir spesielt god fjæringskomfort. Fjæringen er stiv uansett, bare mindre stiv i komfortmodus. Dekkvalget spiller selvfølgelig også inn.

Audi_S1_Sportback_Q_557628a-gjqOEHrVl9.jpg

Sikkerhet: 5

Audi A1 ble testet som 3-dørs av EuroNCAP i 2010. Bilen oppnådde gode resultater, med 90 prosent score for beskyttelse av voksne, 79 prosent for barn og 49 prosent for fotgjengere. Totalkarakteren var fem av fem stjerner.

Bilen fikk skryt for en solid karosseristruktur, og god beskyttelse ved frontkollisjon.

I kommentaren fra EuroNCAP er man noe forundret over at bilen gir bedre beskyttelse i testen som simulerer sidekollisjon mot stolpe, enn i sidekollisjon mot bil.

Normalt sett er kollisjon mot stolpe en tøffere utfordring.

Audi_S1_Sportback_Q_557627a-QmRKdR1rUY.jpg

Pris/utstyr: 2

Det mest positive vi kan si om prisen på Audi S1, er at storebror S3 er en god del dyrere. S1 er den billigste måten å sikre seg en ny S-Audi i dag, men den er dyr. Svimlende dyr.

Prisen starter på svimlende 504.800 kroner, men på typisk Audi-vis er ekstrautstyrslisten like lang og fristende som utstyret er dyrt.

Vi mener at en S-modell, som er en toppmodell, burde være ganske komplett i grunnutførelse. Det er for så vidt S1, men skal du ha tilleggsutstyret testbilen har, ryker du på over 100.000 kroner ekstra.

Blant annet har den optikkpakke innvendig og utvendig til mangfoldige titusener. Det skal ikke være nødvendig i en toppmodell.

Forbruk: 3

Du skal ikke tenke på drivstofforbruk når du kjører Audi S1. For selv om literne renner fort unna når du kjører aktivt, vil du føle at du har fått valuta for pengene du legger igjen på bensinstasjonen.

Motoren er uansett nøysom til å være så sterk. Ved pen langkjøring kommer vi ned mot 0,6 l/mil, mens vi i vår faste forbrukstest med variert kjøring, ender opp på 0,75 l/mil etter 20 kjørte mil.

Det er en skvett mer enn Golf GTI som kun trekker på to hjul, men som har automatgir.

Audi_S1_Sportback_Q_557632a-eyI8FkkqKR.jpg

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Audi S1 Sportback er ikke en bil for massen, men en bil for folk med lidenskapelig interesse for merket og deres sportslige modeller.

Fantastiske kjøreegenskaper og ytelser, og det faktum at den har firehjulsdrift, gjør den til noe helt eget.

Spørsmålet er om det er verdt merprisen i forhold til små, kjappe GTI-biler som Peugeot 208 GTI, Mini Cooper S og ikke minst Ford Fiesta ST, for S1 koster nesten det dobbelte.

Spesifikasjoner

ProdusentAudi
Pris613100

Tekniske data:

Motor, cm3: 1984

Effekt, hk ved o/min: 231/6000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 370/1600-3000

Egenvekt, kg: 1415

Lengde/bredde/høyde, cm: 398/175/142

Bagasjerom, liter: 210

Standard dekkdimensjon: 215/40 R17

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,71

CO2-utslipp, g/km: 166

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,9

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 504.600

Pris testbil, kr: 613.100

Testdata:

0-100 km/t, sek.: 5,8

60-100 km/t, 3. gir: 3,0

60-100 km/t, 4. gir: 3,8

60-100 km/t, 5. gir: 5,0

80-120 km/t, 3. gir: 3,6

80-120 km/t, 4. gir: 4,2

80-120 km/t, 5. gir: 5,3

80-120 km/t, 6. gir: 6,7

Støy tomgang, dBA: 44,6

Støy 50 km/t, dBA: 67,8

Støy 80 km/t, dBA: 72,3

Støy 100 km/t, dBA: 74,8

Testforbruk, l/mil: 0,75

Les også:

Bilen kommer aldri til å svikte. Aldri

Du får det beste fra to verdener

Audi-en har noe helt nytt under panseret

Artikkelen har vært publiesrt hos Klikk.no.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Mattilsynet: Dette må på plass for at barer kan servere mat

Klar for en kald øl og mat? Dette må være på plass for at du ikke spiser et ulovlig servert måltid.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Mutant-utbruddet: Høie avviser Oslos vaksinekrav

  2. Randi etterlyste munn­bind på Haukeland. Nå kan innlegget hennes få konsekvenser.

  3. Skoene sto ikke i gangen. Christoffer (29) svarte ikke på mobilen. Foreldrene forsto at noe var galt.

  4. – Det har roet seg. Er nok resultat av all saltingen.

  5. Feststemte bergensere i kø for å få alkohol: «Trekk tilbake!»

  6. Her slukker de båt­brannen på Askøy