Ombud mener VG og Nettavisen bryter loven

Forbrukerombudet gjennomførte i en maiuke en aksjon mot skjult reklame i Norges fire største nettaviser. Ombudet mener VG og Nettavisen bryter loven.

AKSJON: Forbrukerombudet mener VG og Nettavisen praktiserer ulovlig, skjult reklame. Her forbrukerombud Gry Nergård.
  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Mens Aftenposten og Dagbladet går fri, har VG og Nettavisen brutt forbudet mot skjult reklame i markedsføringsloven, hevder Forbrukerombudet. Det kommer frem i et brev fra ombudet til avisene, som Dagens Næringsliv har fått innsyn i.

— Jeg misliker sterkt at byråkrater går inn i en redaksjonell virksomhet, sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.

Forbrukerombud Gry Nergård har forståelse for at mediene forsøker å finne nye måter å finansiere seg på, men mener også at vi trenger spilleregler så ikke leserne blir lurt.

Måten saker fra VGs nisjesider Godt.no og Vektklubb.no presenteres på, gjør at Forbrukerombudet krever umiddelbare tiltak fra avisen.

— Jeg er enig med dem om eksempelet fra Godt.no de viser til. Her har vi gjort en for dårlig jobb og vil iverksette tiltak umiddelbart. Men jeg er dypt og systematisk uenig med Forbrukerombudet om deres konklusjon om Vektklubb.no. Det er en redaksjonell tjeneste om et spesifikt tema, sier VGs sjefredaktør Torry Pedersen.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. TV 2-sjefen spår null-resultat i år

  2. Full Skam-aktivering

BT anbefaler

– Jeg opplevde at folk krysset veien for å unngå oss. Da bestemte jeg meg for å ta affære.

– Jeg opplevde at folk krysset veien for å unngå oss. Da bestemte jeg meg for å ta affære, sier Anne Berge Pedersen.