Frykter Facebooks «misliker-knapp» kan bli misbrukt

Ønsker å gi brukerne bedre muligheter til å uttrykke følelser.

NEPPE SLIK: Hvordan en evetuell «misliker» eller «emaptiknapp» vil bli seende ut, er det ingen andre enn facebook som vet. Men vi tipper det neppe blir en tommel ned. FOTO: NTB scanpix
  • Geir Amundsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Facebook-sjef Mark Zuckerberg avslørte nylig at den sosiale mediekjempen planlegger å teste ut en «dislike-» eller «mislike-knapp».

Målet er angivelig å gi brukerne muligheten til å uttrykke følelser på en mer realistisk måte, og Zuckerberg visste til at mange har etterspurt en slik knapp i flere år.

VIL TESTE: Facebook-sjef Mark Zuckerberg sier han vi teste ut en dislike-knapp. FOTO: SCANPIX

Han innrømmet at innføringen av en mislike-knapp er en krevende øvelse, og understreket at «vi ikke ønsker å gjøre Facebook til et forum hvor folks poster stemmes opp eller ned».Det handler snarere om flere muligheter til å uttrykke empati og følelser. Eller som Facebook-sjefen sa det: Hvis du deler noe som er trist, så føles det kanskje ikke komfortabelt å «like» den posten.

Savner du en «misliker-knapp» på Facebook? Svar i pollen nederst i saken.

Fått med deg dette?

Les også

Facebook åpner for favorittvenner

Kan resultere i mindre innhold

— En form for dislike-knapp kan man lett se for seg at blir misbrukt. Det kan fort bli en form for å stemme opp eller ned en kommentar, noe jeg forstår påFacebook at deikke ønsker, sier sosiale medier-rådgiverAstrid Valen-Utvik.

UNØDVENDIG: Astrid Valen-Utvik ser ikke behovet for en misliker-kanpp for uttrykke negativitet eller uenighet, ei heller behovet for en medfølelsesknapp.FOTO: Valen-Utvik

— Om folk skal få anledning til ågi «liker ikke-tilbakemeldinger» på folks unike oppdateringer i nyhetsstrømmen fordi de selvikke liker akkurat den type oppdateringer, kan Facebook risikere at færre og færre legger ut innhold.Hun tror mange har ønsketseg en dislike-knapp i flere år.

— Utfordringen tror jeg ligger i at mange ønsker seg enknapp som uttrykker uenighet, mens Facebook ser på muligheten for å lansere en medfølelsesknapp hvor man kan uttrykke sympati med en trist eller uheldig situasjon.

Les også

Tinder lanserer superlikes

Ny utfordring for bedrifter

Valen-Utvik mener også at bedrifter vil få en ny utfordring.

— Debetaler penger for å få annonsene sine spredt på Facebook, ogmå da være enda mer nøye med segmentering av målgruppen sin, slik at de ikke når mennesker som ikke er interessert i deres innhold og dermed vil uttrykke sin dislike med dem.

— Sånn settkan dette kanskjevære et godt verktøyfor oss forbrukere, for å skjerpe bedriftene og sørge for at vi får en mest mulig interessant nyhetsstrøm?

Vil du betale for å se Snapchat-bilder?

Les også

Snapchat vil ha betalt

Ser ikke helt behovet

Valen-Utvik selv ser ikke behovet for en misliker-knapp for å uttrykke negativitet eller uenighet, ei heller behovet for en medfølelsesknapp.

— Ettermin erfaringlegger folk oftereigjen en medfølende kommentar på en trist eller uheldig situasjon det ikke passer seg åtrykke på like-knappen, sier Utvik-Dalen, som tror Facebook kommer til å lansere en løsning som tar høyde for disse tingene.

Tror på en emojis-løsning

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, skjønner godt at Zuckerberg og co. jakter på et alternativ til liker-knappen, og viser til at liker-knappen er den mest brukte funksjonen på Facebook.

— Terskelen for å bruke liker-knappen er ekstremt lav, og det å kunne gi uttrykk for andre følelser med kun et knappetrykk vil berike brukeropplevelsen og kommunikasjonen på Facebook.

Nygård-Hansen opplever at Facebook er tydelige på at det ikke kommer til å bli en ren misliker-knapp, men et verktøy som enkelt gjør det mulig å uttrykke følelser.

Selv holder han en knapp på en variant på temaet emojis, og hverken tror eller håper at Facebook vil ta i bruk en tommel ned-knapp.

Les også

Nå vil Facebook shoppe for deg

Gå ikke glipp av disse:

Publisert
  1. Sosiale medier
  2. Facebook

Les mer om dette temaet

  1. Iphonen med brenselcelle i varte i én uke før den måtte lades

  2. Facebook med en milliard brukere på én dag

  3. Derfor bør du oppdatere Iphonen din til Ios 9

  4. Nå endrer Facebook nyhetsstrømmen igjen

BT anbefaler

Da de skulle selge, oppdaget de at boligen aldri var godkjent. Nå kan de verken selge eller leie ut.

Da Pål Nilsen (32) og samboer Birgitte Skår (31) skulle flytte inn i ny leilighet i 2019, fikk de beskjed om at den…

LES SAKEN