Sikrere trailere på vinterføre

Statens vegvesen har kontrollert dekk og kjetting på nær 10.000 lastebiler og tilhengere i Nord-Norge, og de er fornøyd med utviklingen.

FASTKJØRT: En trailer trekkes løs etter å ha fått problemer på glatt føre i Nord-Norge. Foto: Statens vegvesen
  • Morten Abrahamsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

– Utekontrollseksjonen til Statens vegvesen har gjennom vinteren et særskilt fokus på kontroll av dekk og kjetting på tunge kjøretøy. Resultatene av disse kontrollene sist vinter viser en forbedring av tilstanden på kjøretøyene fra Norden og Øst-Europa sammenlignet med de foregående vintrene , sier leder av Utekontrollseksjonen i region nord, Jørn Simonsen, i en pressemelding.

  • Bakgrunn: Radikal forbedring hos østeuropeiske vogntog

Norske kjøretøy har riktigok en svak tilbakegang i tilstanden på dekk og kjetting, mens de relativt få kjøretøyene fra land som Spania, Portugal og Tyrkia som er kontrollert, har en markert tilbakegang.

Kjøretøy fra disse landene skal bli fulgt tett opp i kontroller neste vinter, ifølge Simonsen.

Fin oversikt:

Les også

Slik mister du lappen

Manglende vintererfaring

KONTROLLERER: Jørn Simonsen, leder for Utekontrollsekjsonen i region nord, mener prosjektet Trygg Trafikk har bedret særlig hvordan de Østeuropeiske kjøretøyene er forberedt på vinteren i Norge. Foto: Statens vegvesen

– Når det gjelder tilstanden hos de norske bilene og tilhengerne denne siste vinteren, sammenlignet med forrige vinter, er den relativt marginal sett i lys av antall kontrollerte enheter. Det er likevel et faktum at de norske kjøretøyene var noe bedre vinteren før. Hva grunnen kan være, er Statens vegvesen usikker på, sier Simonsen. Jevnt over er utstyret i orden på kjøretøyene fra land utenfor Norden, men de er samtidig overrepresentert blant de tunge kjøretøyene som sliter med det norske vinterføret.

Her mener Vegvesenets kontrollører at manglende erfaring med å håndtere store og tunge kjøretøy på vinterføre ofte er en viktig årsak til problemene. Fra de baltiske landene er det også en del av bilene som er for dårlig utstyrt med tanke på forholdene.

VARIASJON: Tungtransport fra Øst-Europa er bedre skodd for norsk vinter enn tidligere, viser kontrollene. Foto: Statens vegvesen

De to siste årene har veivesenet brukt en kampanje kalt «Trygg Trailer» for å skape oppmerksomhet rundt sikkerheten.

Oj!

Les også

Er du 14 år og fransk kan du kjøre en slik uten lappen

Populært tiltak

– Trygg Trailer er et landsomfattende prosjekt som retter seg mot virksomheter som kjøper transport av varer. Slike virksomheter kan få faglig bistand fra veivesenets tungtransportkontrollører når det gjelder regelverk for tungtransport i vinterhalvåret, sier Simonsen.

Dette er gratis og skal ifølge Statens vegvesen være et populært tiltak. Simonsen sier de har sett en klar forbedring på dekk og kjetting, særlig på de østeuropeiske trailerne, og mener dette har en sammenheng med kampanjen.

Mer om sikkerhet på norske veier:

Les også

Dette irriterer oss aller mest i trafikken

Les også

Test av takbokser: Kan være livsfarlig

Les også

Norske bilister slurver med dekkene

Les også

Dette er de sikreste bilene

Publisert
  1. Trafikksikkerhet
BT anbefaler

Ellas liv ble bare tre dager langt. Kristine og Morten Vange mener KK sviktet.

Kristine og Morten Vange mener Kvinneklinikken sviktet da datteren ble født.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Kun én gang før har en pandemi tatt slutt. Men kan korona dø ut allerede neste år?

  2. Presenterer nye tiltak torsdag

  3. Olav Ervik tente over fire millionar: – Unge bør ikkje jobbe som meg

  4. Her var det plutselig «Bybanen forbudt»: – Farlig hærverk

  5. Sykepleier: – Hvis noen sier dugnad, så spyr jeg

  6. Dette er tiltakene som vurderes