Mener kjente norske apper snoker for mye

Flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold, mener Forbrukerrådet.

GJENNOMGÅ: Forbrukerrådet vil vinteren 2016 gjennomgå en rekke apper for å sjekke hvordan forbruker- og personvernet er ivaretatt.
  • Geir Amundsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

De fleste av oss har mobilen full av ulike apper. Men hvor bevisst er du på å sjekke hvordan forbruker— og personvernet er ivaretatt?

Forbrukerrådet har gjennomgått vilkårene til en rekke apper, deriblant de norske appene VG, Vipps, Norlis e-bokleser, Wordfeud, Finn.no, Yr og Gule sider. I tillegg har SINTEFgjennomført en teknisk testfor å se hva appene faktisk sender fra seg.

Blant annet viser det seg at hver gang man bruker Dnbs pengeoverføringstjeneste Vipps er det ikke bare penger som flyttes på, skriver NTB. Også personinformasjon overføres – til Facebook.

— Undersøkelsene viser at det er mye å gå på før vi kan stole på appene. Dessverre er ikkenorske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet i en pressemelding.

IKKE SKREMME: - Hensikten med app-kampanjen er ikke å skremme brukerne, men skape økt bevissthet om hva vi takker ja til. Vi ønsker samtidig å legge press på app-tilbyderne for å få mer forbrukervennlige løsninger, sier Finn Myrstad

— Mange app-leverandører har nå en viktig jobb å gjøre med å utarbeide enklere, mer forståelige og bedre avtalevilkår, som også ivaretar forbrukernes personvern. Jeg er opptatt av at vi må gjøre forbrukernes digitale hverdag både enklere og tryggere, sier forbrukerminister Solveig Horne.

Les også

Forbrukerombudet mener DNBs Vipps-reklame er ulovlig

— Ikke som vi hadde håpet

- Dette er jo langt fra første gang dere setter fokus på apper og personvern. Er dere overrasket over at store aktører som VG, Dnb og Finn ikke har dette på stell?

— Det er ikke som vi hadde håpet, og vi ser at forbrukerne generelt er dårligere stilt når det gjelder digitale tjenester. Samtidig ser vi at de norske appene scorer ganske bra på en del områder, sier Myrstad til oss.

Han understreker at flere av de norske appene fortjener skryt for tydelig og godt skrevne brukervilkår, men at ikke alle er like tydelige på alle punkter.

— Skal brukerne kunne ta et informert valg er det viktig at man forstår hva som skjer, eksempelvis hvilke tredjepartsaktører som får tilgang på persondata. Det må også være et samsvar mellom mellom dataene appene samler inn og tjenestene som tilbys.

Les også

Test av treningsklokker: Lyst på treningsklokke eller aktivitetsarmbånd?

Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at:

  • VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen.
  • Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn. Det ble også funnet en mindre sikkerhetsbrist i tjenesten (DNB er varslet).
  • Norlis e-bok-app ber om en rekke tilganger vi ikke forstår at den trenger, slik som brukernes lokasjon.
  • Wordfeud kan endre vilkårene uten varsel og kaste deg ut uten grunn.
  • Finn-appen krever ekstremt vide rettigheter til brukerens innhold, i den grad at Finn tar over eiendomsretten hvis de bearbeider bilder i annonser.

Forbrukerrådet opplyser at en fullstendig rapport om funnene vil bli lagt frem i begynnelsen av mars i år.

Krever at appene skjerper seg

— Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. Når dette skjer, undergraver det både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Ifølge den tekniske testen av VG-appen sendes det brukerdata til en rekke aktører over hele verden. Dette skal blant annet omfatte lokasjonsdata og informasjon om brukernes lesermønster og preferanser.

— Spredning av data er opplagt ikke galt i seg selv. Samtidig har brukerne krav på at dette skjer etter de lover og regler som finnes, og ikke minst at man er orientert om hva man deler, til hvem og til hvilket formål, sier Finn Myrstad.

Forbrukerrådet vil nå ta kontakt med app-tilbyderne for å se på hvordan man kan bidra til at brukernes forbruker- og personvern sikres bedre. Når de ikke frem, er skritt å klage appene inn for Forbrukerombudet eller Datatilsynet.

- Vi kan ikke være snillere mot norske apper enn vi er mot utenlandske, sier Myrstad.

Les mer om Forbrukerrådets kampanje #app

Vi har testet:

Les også

Hvilken skylagringstjeneste er best?

DnB: — Sender ikke personlig informasjon til tredjepart

Informasjonsdirektør i DNB, EvenWesterveld, forteller at banken allerede har løst sikkerhetsbristen og er glade for at Forbrukerrådet har fokus på dette.

Når det gjelder Forbrukerrådets påstand om at Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn, har Westerveld følgende kommentar:

- Vipps sender ikke personlig og identifiserbar informasjon til tredjepart. Heller ikke informasjon om hva kundene foretar seg inne i Vipps. Dette minner om såkalte «cookies» som de fleste norske nettsider bruker, slik at markedsføringen som deles med folk gjennom Facebook er mest mulig relevant.

— For eksempel ønsker vi ikke å plage folk med forslag om å laste ned Vipps, dersom de allerede har lastet den ned. Den informasjonen som sendes til Facebook er kryptert og det er ikke mulig å identifisere enkeltpersoner på denne måten.

VG/Schibsted: - Vi kan bli mer åpne og tydelige

Ingvild Næss er ansvarlig for personvern i Schibsted Media Group. Hun er ikke enig i at det er tynt å begrunne innsamling av lokasjonsdata med værtjenesten slik Forbrukerrådet hevder, og viser til at dette er en populær tjeneste som mange VG-brukere benytter.

— Vi er glad for debatten, og kan fortelle at Schibsted og VG er i full gang med å lage endatydeligere vilkår som bedre beskriver hvilke data som samles inn og hvordan de brukes. Schibsted og VG har høye ambisjoner på personvern og kontinuerlig jobber for å bli bedre og tydeligere.

Ness understreker at det er viktig med god dialog og innspill.

— Vi ser at vi stadigkan blir mer åpne og tydelige. Det er viktig for oss å være lydhøre for hva brukerne ønsker, og vi jobber derfor blant annet med å giog informerebrukerne om valgmuligheter slik at man selv i større grad kan gjøre valg knyttet til bruk av data

Les også

Vil ikke ha aldersgrense på Facebook og Snapchat

Les også

Frykter dyrere mobil og bredbånd

Denne avisen er en del av Schibsted-konsernet, som eier VG og Finn.

Publisert
  1. Forbrukerrettigheter
  2. Nettbrett
  3. Mobiltelefoni

Les mer om dette temaet

  1. Skuffende salg av smarttelefoner

  2. NAF er kritiske til DAB-adapterne som tilbys norske bilister

BT anbefaler

– Han er i sjokk og sier det er en misforståelse

– Opplysninger vi tar på alvor, sier politiadvokat Are Nygård Bergh.

LES SAKEN