Trikser seg til gode rangeringer

Ikke alle bedrifter som driver med søkemotoroptimalisering har rent mel i posen.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 14 år gammel

— Søker du på «online poker» i søkemotoren Google, får du opp 68 millioner konkurrerende treff. 75 prosent av treffene er søppel, sier Sverre Sjøthun i Synlighet.no.

Han er lei av at useriøse aktører er med på å gi bransjen han arbeider i et frynsete rykte.

Det eksisterer to leirer innenfor søkemotoroptimalisering - «White Hat» og «Black Hat». Sistnevnte bruker sleipe metoder for å lure og manipulere seg frem til gode resultater på søkemotorene. Enkelte websider er kun laget for å ligge på toppen av søkemotorene.

— Slike metoder genererer trafikk, men ikke noe mer. Vi skal også forsøke å få skape trafikk, men trafikken er ikke noe poeng i seg selv hvis ikke du får noe ut av den. Å skape salg eller få folk til å abonnere på et nyhetsbrev kan være bakenforliggende mål, forklarer Sjøthun.

En annen juksemulighet, er at nettsider kan gi seg ut for å inneholde informasjon som den slett ikke har i virkeligheten.

Radisson SAS ble tatt på fersken i 2004 etter å ha trikset med ulovlig listehopping på Google. De hadde opprettet en haug med såkalte «doorway-nettsider». Disse sidene ser ut som virkelige nettsider, men klikker du på linken så videreføres du til Radisson sin hjemmeside.

Som straff ble hotellkjeden stengt ute fra Google i to måneder.

— Jeg tør ikke tenke på hva utestengningen kan ha betydd for Radisson. Men det stoppet dem tydeligvis ikke heller, for tidligere i år ble de tatt i juks på nytt, sier Sjøthun.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Tjener godt på å gjøre andre synlig på nettet

BT anbefaler

– Historien min må bety noe. Min lidelse skal ikke ha vært forgjeves.

– Verden var full av muligheter. Så gikk jeg fullstendig på trynet.