Prøvekjøring: Boble til å smile av

Dune-versjonen av Volkswagen Beetle cabriolet er en gledesspreder, men det er ikke på grunn av kjøreegenskapene.

Publisert Publisert

SOMMERBIL: Som med andre cabrioleter er det en sommerbil. Noe som krever en viss entusiasme her lands. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Dette er en litt frekkere versjon av Volkswagen Beetle cabriolet, kalt Dune. Den er teknisk lik en vanlig Beetle, men bakkeklaringen er økt med én centimeter. Fronten har større luftinntak og en ny spoiler, skjermbredderne er svarte, i tillegg er 18-tommer felger standard.

Og den er tilgjengelig i to spesialfarger. «Sandstorm Yellow metallic» som vi kjører her, er en av dem. Dune er 30.000 dyrere enn en Beetle cabriolet med samme drivverk, noe som gir bilen en startpris på drøyt 350.000 kroner.

Dermed er den en av de aller billigste skikkelige cabrioletene på markedet. Det finnes riktignok noen bilmodeller i samme prisklasse der man kan rulle av selve taket mens vindusrammene blir stående igjen.

TEST:

Les også

Jaguar treffer SUV-blink

VANNTETT: Taket er av stoff og byr på en ganske saftig dødvinkel. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge

Skal man ha en ekte cabriolet der kun frontvinduet står igjen, er det lite å velge mellom i denne prisklassen. Av cabrioleter til under 400.000 er alternativene Mazda MX-5, som er en toseters sportsbil, og Mini cabriolet.Dune-utgaven ser kul ut og vekker oppmerksomhet, noe det er grunn til å tro at en cabrioleteier setter pris på – for hvorfor ville de ellers ønske å sitte på utstilling helt ubeskyttet for måker med dårlig mage og samtaler på fortauet ved siden av bilen?

GYLLEN: Dune-utgaven er en litt ekstra forseggjort variant av Volkswagens Beetle. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: HEIKO JUNGE

Ikke så livlig

Testbilen har en 105 hestekrefters bensinmotor koblet mot Volkswagens DSG-automatgirkasse. Bilen veier 1350 kilo, og motorens mangel på krefter og dreiemoment gjør at den vanligvis så kjappe og gode girkassen ikke kommer til sin rett.

Den har en "null til hundre"-tid på nær 12 sekunder, dette er med andre ord ikke en bil som skal kjøpes for sine skarpe og sportslige kjøreegenskaper.

INSTRUMENTER: De funky klokkene på dashbordet ser kule ut, og gir bilen et sportslig preg, noe som ikke helt stemmer overens med bilens faktiske egenskaper. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge

Hvis kjøreegenskapene er en viktig faktor, bør man heller sikte mot Mini, og er det en svært viktig faktor, er Mazda MX-5 det opplagte valget. Begge disse bilene er noe mindre praktiske enn Beatlen.Det man får med Beetle Dune cabriolet er en bil til å bli glad av. Trives du med bustete hår, eventuelt solbrent isse, gir denne bilen deg det du trenger.

Beetle har også et fint førermiljø, der de har blandet Volkswagens ryddighet med en del retroinspirerte detaljer. Det hele er ganske enkelt, men det ser på samme tid fint ut. Lakkfargen fra utsiden er tatt med inn i kupeen, og stilen er en god blanding av moderne og nostalgi med hint til den originale Bobla.

Les også

Mercedes E-klasse setter standarden

RETRO: Den ytre formen har klare trekk fra den gode gamle Bobla. Innvendig er det de lakkerte flatene og hanskerommet som peker bakover mot Beetle'n. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge

Fin pakke

FLERE UTGAVER: Variantene her har den minste motoren. Den kraftigste Beetle Dune har 220 hestekrefter og koster 503.000 kroner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Heiko Junge

Man må selvsagt fire noe på de praktiske kravene i en bil som dette. Bilen har bakseter, men det er ikke videre trivelig å sitte der når vindstyrken er på 80 kilometer i timen. Bagasjeplassen er begrenset, med en kapasitet på 160 liter.Sikten bakover blir også noe redusert når taket har stablet seg sammen på hekken. Har man taket på, blir dødvinkelen formidabel – det som tilsvarer c-stolpen (den bakerste), er omtrent en halvmeter bredt.

Men man kjøper ikke biler som dette for å være fornuftig. Cabrioleter er bilverdenens svar på stiletthæler, der helt andre faktorer en det praktiske har tatt føringen. Sånn sett er Beetle Dune er fin pakke: Bilen har cabrioletsjarm, pluss et ytre som både skiller seg ut og har noe klassisk over seg, og du får alt sammen til en pris som få andre kan konkurrere med.

Les også

Sommerbilene som forsvant

Volkswagen Beetle Dune Cabriolet 1,2 TSI DSG

Pris: 352.200 kroner

Pris testbil: 394.100 kroner

Effekt: 105 hk v. 5000 o/min.

Dreiemoment: 175 Nm v. 1400 o/min.

0–100 KMT: 11,7 sekunder

Toppfart: 178 km/t

Forbruk: 0,55 l/mil (blandet)

Utslipp: 126 g/km CO2. 16 mg/km NOx.

Mål (LxBxH): 4285/1821/1501 mm

Bagasjerom: 225 liter

Egenvekt: 1346 kilo

Les også

Golf GTI feirer 40 år

Les også

Engstelige foreldre skaper mer trafikkaos

Les også

Mercedes akselererer forbi BMW

Kunne du tenke deg det?

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Én av tre ønsker samkjøring 

BT anbefaler

Helse Bergen tilbyr ansatte gratis parkering og overnatting

Ansatte i Helse Bergen tilbys gratis parkering ved Haukeland og klinikken i Sandviken.

LES SAKEN
  1. Biltester
  2. Mobiltelefoni