Test av ni typer kjøttkaker

Vil du tenke sunnhet, bør du gå for kjøttprodukter som inneholder så mye rent kjøtt som mulig.

Publisert Publisert

KJØTT- OG SALTINNHOLD: I denne testen har vi sett på kjøttkakenes innhold av protein, mettet fett, karbohydrater, salt og prosentandel kjøtt. Foto: Erik Helgeneset

  • Bramat
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det blir skrevet mye om kjøtt og helsefaren ved å spise for mye rødt og bearbeidet kjøtt for tiden. Men som med mye annet når det gjelder kosthold og ernæring, kan det være greit å ikke bare lese de store overskriftene.

Når det gjelder kjøtt, så er det som med mye annen mat: Det er lurt å velge magert, og det handler om hvor mye du spiser.

Testen er ikke en smakstest, men en ernæringstest. Lurer du på hvilke kjøttkaker folk mener smaker best, sjekk her.

Greit med litt rødt kjøtt

Ifølge helsemyndighetene bør vi holde inntaket av rødt kjøtt, som jo produkter laget av kjøttdeig og karbonadedeig er, under 500 g pr. uke.

Dette tilsvarer 700 gram ferdig tilberedt kjøtt. Grunnen til at vi ikke skal spise for mye rødt kjøtt, er at visse studier tyder på at et høyt inntak av rødt kjøtt kan øker risikoen for kreft.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Test av kokosboller: Fem av syv får terningkast en

Les også

Hvilken lefse du velger betyr (nesten) ingenting

Les også

Test av 25 fiskekaker

Les også

Test av tomatsuppe

Les også

Test av åtte «barnebrød»

Les også

Test av «hjemmebakte» knekkebrød

Men, det er ikke dermed sagt at vi bør holde oss helt unna rødt kjøtt. Rødt kjøtt er nemlig en av våre beste kilder til jern, et næringsstoff som mange, særlig kvinner, får i seg for lite av.

Skal du tenke sunnhet, bør du gå for kjøttprodukter som inneholder så mye rent kjøtt som mulig. Enten rene fileter av kjøtt, eller farseprodukter som karbonadekaker og kjøttkaker som inneholder en høy andel kjøtt og en lav andel fett og salt.

Sjekk saltinnholdet

Det er stor fokus på salt for tiden, noe som er vel og bra ettersom mange får i seg langt mer salt enn anbefalt. «Ferdigmat» er en av saltverstingene, for eksempel produkter som fiskekaker, kjøttboller og kjøttkaker.

Står du i butikken og har valget mellom to typer kjøttkaker, bør du velge den som inneholder minst salt og fett. Men, hvordan skal du vite om en matvare inneholder mye salt eller ikke?

En grei regel å forholde seg til er at matvarer som inneholder 1,25 gram salt eller mer per 100 gram regnes det som mye salt.

Les mer om salt og omregning fra salt til natrium.

Testresultater

Nordfjord Kjøttkaker ferdigstekte

Greit med kjøtt og mettet fett. Saltinnholdet kunne vært lavere.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Gilde Skikkelige kjøttkaker

Greit med kjøtt og mettet fett, saltinnholdet kunne vært lavere.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Finsbråten For Alle Kjøttkaker

Greit med kjøtt, mettet fett og salt. Høyere innhold av karbohydrater og lavere innhold av protein enn de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Finsbråten Grove kjøttkaker

Greit innhold av kjøtt, men saltinnholdet kunne vært lavere.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Coop Kjøttkaker

Greit innhold av kjøtt, litt mer mettet fett enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

First Price Kjøttkaker

Mindre kjøtt enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Folkets Kjøttkaker håndstekte

Mindre kjøtt enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Gilde Originale kjøttkaker

Mindre kjøtt enn vinnerne, og saltinnholdet kunne vært lavere.

Les hele testen

TERNINGKAST 2

Smedstuen Gård Kjøttkaker grove

Får ikke karakter grunnet manglende næringsinnhold.

Les hele testen

TERNINGKAST -

Artikkelen er levert av bramat.no.

Her er flere tester:

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Stor test av cookies: Ingen av disse når opp til terningkast fem eller seks

  2. Test av middagskorn: Dette er et sunnere alternativ til ris

  3. Stor test av skinkepålegg

  4. Test av rundstykker

BT anbefaler

Her kjører den nye treneren inn på Stadion

Kåre Ingebrigtsens første finte? Å fly via Oslo i stedet for å gå på det samtidige direkteflyet til Bergen.

LES SAKEN
  1. Helse