Skal du velge bensin- eller dieselmotor?

Fem drivstoff-dueller viser at svaret ikke er enkelt.

Publisert Publisert

Forutsatt at du ikke er blant dem som uansett skal kjøpe elbil:Finnes det en enkel regel for om det er best med bensinbil for deg,eller om det er dieselmotor du skal satse på i din neste bil?

Vi har studert testresultatene våre, som omfatter over 420 bilertestet siden 2010, i jakten på et svar. Testdatabasen har målingerfor forbruk, akselerasjon og støy, og en mengde annet.

Testresultatene gir oss ingen klar regel, men vi finner flerepekepinner.

Kraftig dreining

Før var det enklere. For bare tre-fire år siden dominerte bilermed dieselmotor kraftig på salgsstatistikkene. Opptil tre av firenybiler hadde dieselmotor.

I dag er det langt jevnere. Av nye personbiler i Norge i førstehalvår hadde drøyt 35.000 dieselmotor og vel 27.000 bensinmotor,viser tall fra OFV. (I tillegg kommer 9349 elbiler.)

Anders G. Hovde, som er TNS Gallups ekspert på nybilmarkedet,har tidligere sagt til Vi Menn Bil Top Gear at det ligger flereforhold bak bensinandelens kraftige vekst:

drivstoff2-aFB6Qxyjnf.jpg

Folk har merket seg det Hovde kaller skremselspropagandaen motdieselbiler i storbyene vinterstid, og også den ganske moderateavgiftsomleggingen i bensinbilers favør. I tillegg selges det i dagflere biler i bilklasser der bensinmotor tradisjonelt ervanligere. Et annet viktig poeng er en flom av nye og gode bensinmotorer desiste årene. Stikkordet er downsizing– små motorer med turbo og moderne innsprøytningsteknologi.

Disse motorene bruker mindre drivstoff enn de gamlebensinmotorene uten turbo. Samtidig har de ofte bedre ytelser. Itillegg satser i første rekke Toyota-konsernet hardt påbensinhybrider, som i praksis gir mange av de samme fordelene.

Forskjellene

Dette er hovedtrekkene fra testresultatene:

  • Dieselbiler bruker fortsatt i hovedsak mindre drivstoff ennsammenlignbare bensindrevne biler (men enkelte hybridbiler harforbruk på dieselbilnivå).
  • For biler til og med kompaktbilstørrelse er forskjellen itestforbruk relativt liten mellom diesel og bensin. Når bilene blirtyngre og større, øker forskjellene i dieselbilenes favør.
  • Bensinbiler støyer mindre, særlig når vi snakker omtomgangsstøy og kjøring i lav hastighet.
  • Biler med bensinmotor har ofte de beste «full gass-ytelsene»(særlig i relativt lette biler), mens sammenlignbare dieselbilerhar bedre dragkraft på lave turtall.
  • Dieselbiler har i mange tilfeller høyere tillatttilhengervekt.

Hvis vi skal prøve å tallfeste forskjellene i testforbrukmellom, kan vi grovt si at kompaktklassebiler med bensinmotorbruker rundt 0,1 l/mil mer enn dieselbilene i vår testløype. Forstørre og tyngre biler øker forskjellen, og i noen tilfeller (seeksempelet med Skoda Octavia under) kan forskjellen bli temmeligstor.

Vi finner imidlertid noen unntak med bensinbiler/bensinhybridermedforbruk på dieselnivå.

Ikke entydig

Selv om vi ser hovedtrekk som skiller diesel og bensin, er detikke sikkert det gjelder for akkurat den modellen du har sett degut. Noen produsenter kan ha en topp moderne bensinmotor til enbestemt bilmodell, mens dieselalternativet er utdatert. For andrekan det motsatte være tilfelle.

— Derfor er det viktig at du selv vurderer din bruk av bilen ogselv prøver de aktuelle versjonene, sier Vi Menn Bil Top Gearsfagredaktør Terje Bjørnsen.

Under har vi sammenlignet fem «modellpar» der duellantene er inoenlunde samme prisområde. Den ene har dieselmotor, mens den andrehar bensinmotor eller bensinhybrid.

drivstoff3-KVG2819JtA.jpg

Toyota Auris Hybrid TS mot Auris 1,5 D-4D

Her er den testede hybriden ei stasjonsvogn, mens dieselbilen eren kombikupé. Ulikheten i karosseriform er normalt i stasjonsvognas(relativt marginale) disfavør. Hybriden er litt raskere iakselerasjonsøvelsene enn dieselbilen (hhv. 6,7 mot 7,3 sekunderved 60-100 km/t).

Det er motsatt når det kommer til forbruk. Dieselbilen er bestmed 0,41 l/mil, som er et toppresultat uansett bilklasse. Hybridenbruker 0,46 l/mil, men her ser vi i tillegg at den bruker veldiglite drivstoff ved småkjøring utenfor testrunden. Da kommerhybridsystemet virkelig til sin rett.

Hybridbilen har ingen tomgangsstøy, mens støynivået er på ettemmelig likt nivå oppe i fart.

Vårt valg: Bensinhybrid. Motorsystemet harmonerer godtmed resten av bilen, der lettkjørtheten utmerker seg. Les test avbilen her.

drivstoff4-8GHqIy84MW.jpg

VW Golf 1,6 TDI DSG mot Golf 1,4 TSI 140 hkDSG mot Golf 2,0 TDI DSG For Norges bestselger har vi ikke bare et modellpar, men entrio. I skrivende stund skiller det 18.000 kroner mellom billigsteog dyreste bil i trioen (alle med utstyrsgrad Highline), og det erinnenfor slingringsmonnet når bilene koster i området rundt 300.000kroner uten leveringskostnader.

Den billigste går i vår vurdering ut først. 1,6TDI er mye tregere enn de to andre, noe du vil merke hvereneste gang du trykker på gasspedalen. Med 0,52 l/mil er detdessuten bare så vidt den slår den langt sterkere toliteren (0,54l/mil) i forbrukstesten. Den har også en enklere bakaksel enn de toandre. Det gir en liten, men merkbar komfortforskjell.

Dermed står det mellom 1,4 bensinturbo og 2,0 TDI. Den lillebensinmotoren er raskest når vi måler maksytelsene, med 4,6sekunder for 60-100 km/t mot dieselbilens 5,2 sekunder (1,4TSI-motoren oppgraderes i disse dager til 150 hk, som ventelig vilgjøre den enda litt raskere). Ved normal kjøring føles imidlertid2,0 TDI vel så sterk – her holder det med lettegasspedalberøringer, så fikser 320 Nm dreiemoment resten.

Bensinbilen bruker noe mer drivstoff i testrunden (0,61 l/mil).Til gjengjeld har den lavere tomgangsstøy, og motoren passerperfekt i bilen.

Vårt valg: Oppgjøret er jevnt mellom 1,4TSI DSG og 2,0TDI DSG. Den flotte harmonien i bensinbilen gjør den til vårfavoritt.

drivstoff5-MkV5yjUe3y.jpg

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D mot OutlanderPHEV

På papiret er det mye som er jevnt mellom Outlandermed diesel og plug-in-hybriden kalt PHEV (som altså er ladbar).Begge har automatgir. I forbrukstesten er det bare 0,05 l/mil somskiller (hhv. 0,64 og 0,69 l/mil). Vi startet da testrunden mednesten fulladet batteri i hybriden.

På turer på inntil et par mil kan PHEV-en gå uten å bruke bensinom du er flink til å lade. Verdt å huske, for de fleste bilturer erkorte.

I akselerasjonstestene er begge raske til familie-SUV-er å være,og det er hybriden som har et knapt sekunds overtak (5,1 mot 5,9sekunder for 60-100 km/t). Dieselen har et litt grovt lydbilde,mens hybriden jobber harmonisk og komfortabelt. Hybridens batterierstjeler litt bagasjeplass, og den kan i motsetning til dieselbilenikke fås som sjuseter. Den har dessuten 500 kg lavere tillatthengervekt.

Vårt valg:OutlanderPHEV, så sant maksimal hengervekt og sju seter ikke eravgjørende. Komfortabel drivlinje med muligheter for svært lavtforbruk ved småkjøring.

drivstoff6-n60BPjtOB6.jpg

Mazda CX-5 2,2D 4x4 aut. mot CX-5 2,0 160 hk4x4 Dieselbilen har bedre testresultater enn bensinbilen(som ikke har turbo) på det meste vi kan måle. Den er klart raskesti akselerasjonstestene, og ikke minst kjennes den atskilligkraftigere under alle vanlige fartsendringer ved normalkjøring.

Dieselbilen har også litt lavere testforbruk (0,63 mot 0,69l/mil), selv om den i motsetning til bensinbilen har automatkasse(øker normalt forbruket noe). Dieselmotoren har pent lydbilde oglavt støynivå – det er bare marginalt mer tomgangsstøy i kupeen idieselbilen.

Vårt valg:CX-52,2D. Et godt eksempel på at en dreiemomentsterk, modernedieselmotor passer bra i en familie-SUV.

drivstoff7-Eddh1y4ZES.jpg

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 mot Octavia 1,8 TSI4x4 DSG Dieselbilenkoster fra 342.400 kroner, mens bensinturboenkoster knapt 17.000 kroner mer. Til gjengjeld har 1,8 TSI 4x4DSG-automat, mens 2,0 TDI kun fås som manuell i firehjulsdrevenutgave.

Begge motoralternativer kan trygt kalles sterke, men bensinbilener klart raskest i akselerasjonsmålingene. 4,1 sekunder for 60-100km/t betyr saftig pådrag (5,1 sekunder med 2,0 TDI), og forskjellenøker ved økende hastighet.

Dieselbilen slår knallhardt tilbake når det kommer til forbruk.0,51 l/mil som testresultat gjør den til den gjerrigstefirehjulsdrevne bilen vi har testet. Bensinturboen bruker 0,78l/mil i samme runde. Det er ikke imponerende, tross sterkmotor.

Vårt valg: Det lave forbruket gjør 2,0 TDI tilfornuftsvalget. Bensinbilen med automatgir gir en flotterekjøreopplevelse, men også langt hyppigere stopp veddrivstoffpumpene.

Les også:

Nåer bensin best igjen

Sterkemotorer bruker ikke mer drivstoff

Såmye betyr kjørestilen for forbruket

Artikkelen er skrevet av og publisert på Klikk.no.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Kvinne funnet død i Åsane: Mann som var i leiligheten har fått forsvarer

– Jeg har snakket med ham i mange timer på sykehuset, sier advokat Erik Johan Mjelde.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Mann (19) siktet for drap – vil akseptere fengsling

  2. Lærer ved videregående skole smittet - 22 i karantene

  3. Skyss ringes ned av fortvilte kunder. Slik svarer busselskapet.

  4. Branns trener om islendingen: – Det var «pure class»

  5. Hytten er 15 minutter hjemmefra: – Veien er kort, men jeg har følelsen av å være langt til fjells

  6. Brann mener de ble snytt for minst én straffe. Her er dommerens forklaring.