Telenor slet tungt med mobilnettet

Teleselskapet mener å løst problemet som rammet millioner av kunder torsdag kveld. Mange kunne verken ringe eller sende SMS.

Publisert Publisert

VARSLET KUNDENE: Denne meldingen ble lagt ut på Telenors Facebook-side klokken 19.38 torsdag kveld.

  • Jon Tufto
  • Marie Misund Bringslid
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Feilen i mobilnettet oppsto ved 19.20-tiden og varte i godt og vel to timer. Om lag tre millioner kunder ble rammet, ifølge selskapet.

— Vi opplever for tiden feil med Telenors mobilnett. Vi har ingen indikasjoner på feil i fastnett eller med nødnummer. Kriseledelse er satt, og vi jobber nå med å få oversikt over situasjonen, skrev selskapet i en pressemelding.

På sin Facebook-side opplyste Telenor om at mange hadde problemer med å ringe og sende SMS.

«Hei dere! Vi har litt knuter på tråden i kveld, og mange har problemer med å ringe fra mobil til mobil og sende SMS. Vi legger ut oppdateringer så fort vi vet noe mer.»

Feil i sentral server

Mobilnettet over hele landet ble rammet. Det var også problemer med å ringe til Telenor-kunder.

— For kundene betyr feilen at noen ikke får tilgang til nettet. Noen kunder får tilgang til nettet, og det ser ut til at de får ringt til fasttelefon og til andre operatører, skrev Telenor i en e-post til BT.

Selskapet opplyste samtidig at feilen så ut til å ligge i en sentral server.

— Dere som ikke kommer gjennom til 112, må ta ut simkortet før dere ringer eller restarte mobilen uten å trykke PIN-koden. Politiet kan sette over til 110 og 113, skrive selskapet på Facebook.

Politiet i Hordaland ba på sin side om at folk ikke skal ringe 112 for å varsle om telefonproblemene.

— Telenor har problem med sine linjer. Mange ringjer 112 for å varsle om dette. Ikke bruk 112 til dette, skriver politiet på Twitter.

Mange i Bergen ble rammet

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. De leverer tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet.

Mobilproblemene ble heftig debattert i et BT-innlegg på Facebook. Ut fra kommentarene der å dømme, var svært mange kunder i Bergens-området rammet av feilen.

Klokken 21.38 meldte Telenor at kaoset nærmet seg slutten.

— Feilen skal nå være løst, og vi jobber med å ta opp kundene. Dette må gjøres kontrollert da pågangen er stor. Det kan ta noe tid før alle er tilbake igjen, skriver selskapet på Facebook.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Her parkerer de gratis for siste gang

– Det er ikke sikkert alle har fått det med seg, sier parkeringssjef.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Derfor lyser mange bygg rødt i kveld

  2. Polititeori om drapet i Åsane: Kvinnen kan ha blitt kvalt

  3. Fra benken til Milan på to år: Slik reagerer gamle­treneren på komet­karrieren

  4. Reglene endres etter kaosdebatten

  5. – Er det så farlig å bli spurt hvor man kommer fra?

  6. Gutt skadet i moto­cross­ulykke – hentet av luftambulanse