Test av 16 typer majones: Er lett eller ekte majones sunnest?

Full seier til ekte majones.

Publisert Publisert

ERNÆRINGSTEST: I denne testen har vi sammenliknet et utvalg majones. Vi har sett på innhold av sukker, mettet fett, umettet fett, protein og salt i hver majones. Vi har latt mettet fett telle dobbelt, ettersom de fleste av oss gjerne kan spise mindre mettet fett. Mye mettet fett, salt og sukker har trukket ned, mens andel protein og umettet fett har trukket opp. Foto: Erik Helgeneset

  • Bramat.no
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Majones er fete saker og inneholder mange kalorier. Det finnes både «ekte» og «lette» majoneser. Noen foretrekker den fete, ekte typen, men andre ønsker å begrense kaloriinntaket og går for den lette.

Majones fremfor smør

Mange tenker på majones som usunt fordi det gir mye kalorier. Men det ikke alle vet, er at mesteparten av fettet du får fra majones er umettet, altså av den sunne typen . Derfor kan du for eksempel gjerne ha majones på brødskiven fremfor smør.

Denne testen er ikke en smakstest, men en ernæringstest. Lurer du på hvilken majones folk mener smaker best, sjekk her.

Fordeler og ulemper med begge typer

Bruker du veldig mye majones, så får du i deg mange sunne fettsyrer, men også mye kalorier, særlig om du går for den ekte majonesen.

Velger du lett majones får du i deg færre kalorier, men også mer sukker og stivelse.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Test av 12 yoghurt til barn

Les også

Test av ni typer kjøttkaker

Les også

Test av kokosboller: Fem av syv får terningkast en

Les også

Hvilken lefse du velger betyr (nesten) ingenting

Les også

Test av 25 fiskekaker

Les også

Test av tomatsuppe

Hvilken olje er sunnest?

I de ulike majonesene er det brukt forskjellige oljer. Står valget mellom rapsolje og solsikkeolje, så kommer rapsolje bedre ut rent ernæringsmessig.

Det er mange ulike planteoljer. De består av nærmest 100 prosent fett. De vanligste planteoljene vi bruker i matlaging; oliven-, solsikke-, raps-, soya— og maisolje inneholder i stor grad umettet fett (enumettet og flerumettet). Det flerumettede fettet består av de vegetabilske formene av omega-3- og omega-6-syrene.

I dagens kosthold får vi i oss mer enn nok av omega-6-fettsyrer, derfor bør vi øke omega-3-inntaket. Fisk og sjømat er selvsagt den beste kilden, men valget av matolje kan også ha en betydning.

Til tross for at solsikkeolje inneholder mer flerumettet fett enn rapsolje, er rapsoljen rikere på vegetabilsk omega-3. Solsikkeolje inneholder derimot litt mer mettet fett enn rapsoljen.

Du har sikkert hørt at olivenolje er bra. Den inneholder 70-80 prosent enumettet fett (oljesyre).

Denne omega-9-fettsyren er nemlig nesten like så effektiv som flerumettet fett til å senke det ugunstige LDL-kolesterolnivået i blodet når den erstatter mettet fett, for eksempel fra kjøtt og fet animalsk mat.

Rapsolje olje inneholder 59 prosent av det samme fettet, mens solsikke inneholder «kun» 28 prosent.

Lurer du på hva slags fett du bør steke i?

Testresultater

Eldorado Ekte majones

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

SalatMesteren Ekte majones

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Svansø Økologisk mayonnaise

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Alma Majones

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Matmesteren Ekte majones

Ok med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Coop Ekte majones

Ok med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Vita hjertego' Lett majones

Lite mettet fett, greit med umettet fett, greit med sukker men mer salt enn i vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Hellmann's Real mayonnaise

Ok med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker men mer salt enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Smart 365

Lite mettet fett, bra med umettet fett, mer sukker enn vinnerne, men lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

SalatMesteren Lett majones

Lite mettet fett, mindre umettet fett enn vinnerne, greit med sukker og ikke for mye salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Mills Sitron majones

Mer mettet fett men også mer umettet fett enn mange av de andre. Greit med salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Mills Ekte majones

Mer mettet fett men også mer umettet fett enn mange av de andre. Greit med salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Mills Lettmajones

Greit med mettet fett, ikke spesielt mye umettet fett, ok med sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Eldorado Lett majones

Lite mettet fett, men også lite umettet fett. Mer sukker og salt enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Hellmann's Mayonnaise with a touch of garlic

Lite mettet fett, men også lite umettet fett. Mer sukker og salt enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Hellmann's Light mayonnaise

Lite mettet fett, men også lite umettet fett. Mer sukker og salt enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Her er flere relevante tester for barnefamilier:

Les også

Stor test av cookies: Ingen av disse når opp til terningkast fem eller seks

Les også

Test av middagskorn: Dette er et sunnere alternativ til ris

Les også

Stor test av skinkepålegg

Les også

Test av rundstykker

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Publisert
  1. Helse