Skoda ut av skyggen

Likt utstyrt koster VW Golf minst 10 000 kroner mer enn Skoda Octavia. Er den verdt det?

Publisert Publisert

VW Golf og Skoda Octavia bygges i all hovedsak over samme tekniske lest. I sommer kom stasjonsvognvarianten av dem begge. Octavia er litt større, har bedre bakseteplass, større bagasjerom, den koster litt mindre – og den vinner denne testen.

Objektivt sett er nemlig Skoda Octavia et bedre bilvalg enn VW Golf. Iallfall hvis du prioriterer plass og pris, og ser bort ifra status knyttet til merkevaren.

Bilene er i testen kjørt flere hundre mil på varierende veityper. Digitalt måleutstyr er benyttet for å skille disse ganske så like kjøretøyene.

Octavia størst

DIGERT: 610 liter stort bagasjerom i Octavia – blant de største i klassen. Foto: Øivind Skar

Octavias fortrinn har alltid vært bagasjerommet. Det gjelder fortsatt. Octavia er virkelig blitt en stor bil. Med en utvendig lengde på hele 4,65 meter sluker den det meste.Den er ni centimeter lengre enn VW Golf (4,56 meter). Litt lengre akselavstand gir dessuten tre centimeter ekstra beinplass i baksetet, og hele 120 liter større bagasjerom når bakseteryggene legges ned (1740 mot 1620 liter).

Golfen har helt flatt bagasjeromsgulv med ekstrarom under gulvet. Skodaen manglet det doble gulvet, men hadde likevel mer tilgjengelig plass. Lastelengden med nedfelt bakseterygg er nærmest identisk: 184 cm i Octavia mot 183 cm i Golf.

Komfortable

LEKKERT: Golf har et litt mer påkostet interiør enn Octavia. Foto: Øivind Skar

Bak rattet er duellantene vanskelige å skille. Golfen virker litt mer påkostet innvendig, men man sitter alminnelig godt i begge bilene. Takhøyden er fin foran og særlig bak (100 cm i begge). Tysk kjørestilling passer de fleste nordmenn.Støymålingene våre viser litt mer støy i Octavia på fin asfalt (64 mot 63 dBA), men identisk nivå på grov asfalt (67 dBA). Forskjellig lydbilde i de to bilen kan forklares med ulike dekk.

Liten forskjell

STOR SKJERM: Ekstra stor navigasjonsskjerm, her i Skoda Octavia, koster ekstra både i Octavia og Golf. Foto: Øivind Skar

Underveis er det knapt mulig å kjenne forskjell på de to bilene. Begge kjører mer enn godt nok, og oppleves trygge på veien. Octavia brukte 24,06 meter på å stoppe fra 80 km/t, Golf 23,35 meter. Også her ligger nok forskjellen primært i dekkene (17 tommer standard på Octavia, 18 tommers sportsdekk på Golf).Bilene var utstyrt med samme motor, en 1,6 liter/105 hk diesel med 250 Nm i dragkraft. Å kalle bilene raske er å ta hardt i (13,7 og 13,8 sekunder fra 0-100 km/t i vår måling), men motorene jobber godt og oppleves sterke under vanlig kjøring. Dette er etter vår mening den beste allround-motoren i denne klassen.

Har du ikke bruk for 4x4, så velg automatgir (DSG). Kombinasjonen av DSG og 4x4 er dessverre ikke mulig hvis du velger denne motoren, verken hos Skoda eller VW.

Miljø

På papiret bruker Golf med den testede motor/girkassekombinasjon bare 0,40 liter per mil i blandet kjøring. Octavia med 4x4 trenger ifølge fabrikken litt mer, 0,46 liter/mil.

Testen viste imidlertid helt identisk dieselforbruk: 0,57 liter/mil. Det gir et overforbruk på hele 42,5 prosent for Golf og mer moderate 23,9 prosent for Octavias del.

Resultatet var overraskende, i og med at Skodaen var utstyrt med firehjulstrekk. På den annen side inneholdt ikke testen særlig mye kjøring som aktiviserte 4x4-systemet.

Sikkerhet

Både Skoda Octavia og VW Golf er blant de sikreste i klassen med fem stjerner i EuroNCAPs testprogram. Du føler deg trygg i disse bilene.

Octavia har hele ni kollisjonsputer, mens Golf var utstyrt med adaptiv konstantfartsholder. Med denne aktiviert følger bilen køen fra vanlig fart og ned til null, og deretter opp i fart igjen – helt automatisk. Radarstyrte fartssystemer kommer om noen år til nærmeste å eliminere påkjøringsulykker bakfra.

Betydelig prisforskjell

Bil Uke 42, FORSKJELL: Litt krom hos VW mot helt svart nøkkel hos Skoda. Symboliserer greit forskjellene på testbilene. Foto: Øivind Skar

Prisforskjellen mellom testebilene går i Octavias favør med 14.450 kroner. Men siden våre testbiler var ulikt utstyrt, er det mer interessant å sammenligne så godt som identisk utstyrte biler. Tallene avslører at prisforskjellen mellom Golf og Octavia minker jo mer motorkraft og utstyr du velger.I billigste versjon (Activ utstyrpakke og 105 hk bensinmotor) koster Octavia stasjonsvogn 235.900 kroner. Golf stasjonsvogn koster bare 7300 kroner mer, men da får du bare 85 hk under panseret.

Med samme 105 hk bensinmotor og så godt som lik utstyrspakke (Ambition mot Comfortline) er prisforskjellen 17.000 kroner. Går man til høyeste utstyrsnivå, plusser på 4x4 og utsyrer bilene med 150 hk dieselmotor krymper prisforskjellen til 10.700 kroner.

Men selv når du tar prisen ut av regnestykket ender Skoda Octavia opp som en relativt klar vinner over Norges mest solgte bil. Den er like god å kjøre, og har mer plass til folk og bagasje. Det den mangler er et navn som klinger like godt i nordmenns ører som VW Golf.

Så er det jo opp til hver enkelt å vurdere hva det er verdt.

NTB-temaRiks-testSkodaOctavia16ogVWGolf16-m2O2ZI8HP3.jpg

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Her herjer ungdommene på bussen. - Vi har ikke noe å stille opp med

  2. – Frå tid til anna prøver dei å få meg tilbake. Eg svarer det same kvar gong.

  3. Lothepus hadde store planer. Nå må han utsette. – Jeg har ikke tid til korona

  4. Russetiden ble sterkt amputert. I går fikk russeguttene en ny nedtur.

  5. – Livet mitt var i fare. KrF kjemper mot loven som kunne ha hjulpet meg.

  6. Dette var de hemmelige agentene i politiet i Bergen