Nå får du fem nye emojis på Facebook

Nå kan du snart reagere med emojis på Facebook.

Publisert Publisert

NYE IKONER: Kjærlighet, haha, wow, trist og sint blir snart tilgjengelige på Facebook. De ble tilgjengeligjort for brukere i Irland og Spania i fjor. Foto: Faksimile Facebook

  • Geir Amundsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Er du en av dem som synes Facebooks «tommel opp» ikke alltid passer seg å bruke, som for eksempel å skulle «like» en tragisk hendelse?

Da kan du se frem til at tommelen snart får følge av fem emojis inspirerte reaksjonssymboler, eller «Reactions» som Facebook kaller det.

I forbindelse med fremleggelsen av årsregnskapet for 2105, bekreftet Facebook-sjef Mark Zuckerberg at den såkalte Reactions-funksjonen som siden i høst har vært testet ut i blant annet Spania, Irland og Portugal, snart vil bli lansert i en rekke land, skriver BBC.

Målet med å supplere dagens liker-knapp med de fem nye reaksjonene kjærlighet, haha, wow, trist og sint , er å gi brukerne muligheten til å uttrykke følelser på en mer presis og realistisk måte.

Hva synes du om de nye reaksjonene? Stem nederst i saken.

Fått med deg denne funksjonen?

Les også

Det hemmelige kartet på mobilen

Lang prosess

FJERNET: "Yay"-symbolet skal være droppet fordi Facebook var usikre på om alle forstod det likt.

I et intervju med Bloomberg sier Facebooks Chris Cox, som har hatt ansvaret for utviklingen av Reactoins, at det ikke er første gang man har sett på muligheten for å erstsatte eller supplere den ikoniske liker-knappen, men at det først var med Reactions at man følte man hadde noe som var verdt å teste ut på brukerne.En «tommel ned» eller ikke-like-knapp, slik mange har etterspurt, slo man angivelig fort fra seg.

Cox forteller at Reactions største prøve så langt, var under terroristangrepene i Paris i november.

— Brukerne i testlandene hadde muligheten til å bruke noe annet en liker-knapper, og de gjorde det. Det føltes annerledes å bruke Facebook den dagen, sier Cox.

Liker du serie?

Les også

Dette Netflix-trikset bør alle kunne

Økte muligheter for annonsører og media

Flere markedsførere BBC har snakket med viser til at de nye Reactions-symbolene vil gi annonsørene langt mer finmaskede data om hva brukerne føler og oppfatter ting. Vel og merke hvis de oppfattes som relevante.

Facebook har i så måte valgt å droppe «yay»-symbolet da man fryktet at det ville bli oppfattet for ulikt rundt om i verden.

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen,mener terskelen for å bruke liker-knappen er ekstremt lav, og at det å kunne gi uttrykk for andre følelser med kun et knappetrykk vil berike brukeropplevelsen og kommunikasjonen på Facebook.

— Jeg er både spent på og positiv til «Reactions» og de økte mulighetene det gir merkevarer og nettaviser til å måle effekten og av det de legger ut, uttalte Nygård-Hansen i forbindelse med at Facebook startet å teste Reactions.

Les mer om Facebook og sosiale medier:

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Dette er Bill. Nå er han ettersøkt av politiet.

  2. Dette Netflix-trikset bør alle kunne 

  3. Facebook prøver ut ny bildefunksjon på norske brukere

  4. Facebook åpner for favorittvenner

  5. Kan 10.000 tegn redde Twitter?

  6. Facebook, Snapchat og Instagram kan bli stengt for dem under 16 år

BT anbefaler

Skyss ringes ned av fortvilte kunder. Slik svarer busselskapet

Når tar streiken slutt? Dekker Skyss taxi? Og får man penger hvis man har betalt for månedskort? Skyss svarer.

LES SAKEN
  1. Sosiale medier
  2. Facebook