De klart billigste viskerne er gode nok

De billigste koster under en tredel av de dyreste, men er overraskende gode.

Publisert Publisert

Det finnes noen smarte triks for å få ren frontrute, men til daglig er det vindusviskerne som skal gjøre jobben.

NAF har i samarbeid med sin tyske søsterorganisasjon ADAC testet sju ulike modeller av vindusviskere. Viskere fra hele spekteret er med. De dyreste kommer fra anerkjente merker, mens de billigste er kjøpt på Biltema. Alle viskerne er kjøpt i butikk på vanlig vis.

– Mange betaler opp mot 1000 kroner for å få byttet viskere når bilen er på service. Testen viser at det er unødvendig dyrt, sier Andreas Handeland, forbrukerrådgiver i NAF.

Velger du i stedet Biltema-viskerne Clear Vision og setter av noen minutter til å montere dem selv, slipper du unna med 160 kroner (pris gjelder for viskere til VW Golf IV, som også er brukt som testrigg).

Testlaboratoriet slår fast at Biltema-viskerne er «mest for pengene». Totalkarakteren er satt til «tilfredsstillende», men marginen opp til totalkarakter «god» er den minst mulige.

SMØRJE: Viskerne i testen er blitt utsatt for en rekke prøvelser. Ser frontruta de slik ut, er det definitivt på tide å skifte viskerne. FOTO: NAF/ADAC

Biltema-viskerne er faktisk best av samtlige viskere når det gjelder slitestyrke og bestandighet mot UV-stråler ved 20 varmegrader.

Clear Visions viktigste svakhet målt mot de beste i testen, er slitestyrken i 10 kuldegrader.

Dessuten får Biltema trekk for at bruksanvisningen kunne vært bedre, og for at monteringen er vel knotete.

Merk at Biltema Clear Vision ikke er Biltemas aller billigste viskere – de er ikke med i testen.

TESTRIGG: Viskerne er testet i et laboratorium der såvel sommer- som vinterforhold kan simuleres. Mellom 50.000 og 150.000 viskersykluser har viskerne vært igjennom i de ulike testene. FOTO: NAF/ADAC © Ralph Wagner

Bosch er aller best

– Skal du ha kvalitet, uavhengig av pris, er Bosch best, sier Handeland hos NAF.

De to Bosch-viskerne i testen legger beslag på de to øverste plassene i totalvurderingen. Begge får karakteren «god».

Vinneren er testens dyreste viskere, og modellen heter AeroTwin Multiclip. Dette er en flatbladsvisker (den ene av to hovedtyper), og prisen er 507,50 kroner for utgaven som passer til VW Golf IV.

I likhet med testens nummer to, de leddede viskerne Bosch TwinSpoiler til 429 kroner, er disse viskerne uten nevneverdige svakheter. De er best eller blant de beste i alle testkategorier.

De som vil ha noenlunde rimelige flatbladsviskere, kan gjerne vurdere SWF Visioflex. Med en pris på 276 kroner for et sett koster de nesten bare halvparten av flatbladsviskerne fra Bosch.

Disse viskerne får samme totalkarakter som Bosch-viskerne, men testen viser at de slites raskere. Alle viskerne er kjørt gjennom tester med 50.000 til 150.000 viskesykluser.

«Originalen» skuffer

Testens skuffelse er SWF Das Original. Med en pris på 439 kroner for et sett viskere tilpasset en VW Golf IV, er de testens nest dyreste.

– Prisen gir oss grunn til å vente mer av disse viskerne, sier NAF-ekspert Handeland.

Viskerne får trekk for både slitestyrke og viskeregenskaper, men er enkle å montere.

Også to modeller fra produsenten Valeo er med i testen. Disse modellene selges ikke i Norge. Resultatene for Valeo-viskerne gjelder ikke for de Valeo-modellene som tilbys i Norge.

Vindusviskerepar-B78S59rYsp.jpg

I tabellen finner du alle testresultater for de syv viskermodellene som er med i NAFs test.

Testlaboratoriet har vurdert montering, viskeregenskaper ved 20 varmegrader og viskeregenskaper ved 10 kuldegrader.

Alle tre testområder har i tillegg tre underpunkter (se tabell).

Viskeregenskaper ved sommertemperatur er vektet tyngst, mens montering teller minst.

Klikk her for å se tabellen i stor versjon, eller trykk på bildet

Les også:

«Nye» lykter på ti minutter!

Vond lukt i bilen?

Artikkelen er skrevet av klikk.no

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. – No er han Noregs aller dårlegaste politiske strateg

  2. Skule stengt i Kvam på grunn av koronasmitte

  3. Dropper anmeldelse etter at ungdom herjet på bussen

  4. – Jeg ville beskytte henne så han ikke gikk for langt

  5. – Då eg sat der, med eit alvorleg sjukt foster i magen, slo morsinstinktet inn

  6. Ropstad om nederlaget: – Dette er et stort tilbakeskritt