- En hel del kommer til å dukke opp på norske asylmottak

Redningsskipet «Siem Pilot» går til Middelhavet i slutten av mai for å plukke opp båtflyktninger. Men Norge påtar seg ikke andre forpliktelser enn å sette dem i land i Italia.

BERGENSVISITT: Her viser statsminister Erna Solberg frem flyktningskipet ved Festningskaien torsdag ettermiddag. Til venstre overstyrmann Ottar Lie Motland, til høyre Idar Hillersøy, CEO i Siem Offshore.
SKIPET: Dette er fartøyet som skal settes inn i redningsaksjoner i Middelhavet, «Siem Pilot».
DEKKET: På dette enorme dekket er det plass til mange.
siempilot_erna_01.jpg
VED KAI: «Siem Pilot»lå torsdag ved kai i Bergen.
  • Video)
  • Odd E. Nerbø (foto
  • Arne Edvardsen
  • Mats Bleikelia
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Torsdag presenterte statsminister Erna Solberg (H) det norske skipet som skal bli en del av innsatsen knyttet til flyktningstrømmen over Middelhavet. Valget falt på «Siem Pilot», som inngår i flåten til rederiet Siem Offshore. «Siem Pilot» ble bygget i 2010, og har hovedsakelig seilt i Nordsjøen.

Skal redde liv

— Før vi falt ned på et sivilt skip vurderte vi også skip fra Forsvaret, men de ville ikke hatt den samme kapasiteten til å ta om bord mange. Det har denne båten. I tillegg har båtene som opererer i Nordsjøen et unikt posisjoneringssystem som gjør at de kan ligge helt stille når en redningsaksjon pågår, sier statsminister Erna Solberg til BT.

Forsvarsdepartementet og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) valgt ut skipet blant i alt 48 tilbud om skip i anbudsrunden. Skipet som er valgt ut skal kunne ta om bord flere enn 500 mennesker.

— Situasjonen i Middelhavet er alvorlig, og det er viktig med en felles europeisk innsats. Vi følger diskusjonen i EU om dette nøye, og vil ha en dialog med EU fremover om hvilke ytterligere bidrag som kan avhjelpe situasjonen, sier Solberg.

- Skipet har ordre om å sette flyktningene i land i Italia. Hvorfor tar ikke Norge ytterligere ansvar overfor de menneskene det gjelder?

— Mange av de som kommer vil ikke ha behov for å være asylsøkere som vil få opphold noe sted. Mange vil bli returnert. Dette er personer som av ulike grunner søker et bedre liv i Europa. Alle vil ikke har rett til å bli her. Vi bidrar både inn i asylarbeidet i EU, i tillegg til vet vi at en hel del kommer til å dukke opp på norske asylmottak på et tidspunkt.

Prislapp: 16 millioner

Kostnadene ved det norske bidraget er beregnet til 16 millioner kroner.

— Vi har lagt inn 16 millioner i revidert nasjonalbudsett til Frontex-operasjoner. Noe av dette er hva vi må betale for båten. Men Frontex betaler for hele operasjonen, så deler av dette vil vi få refundert, sier Solberg.

Samtlige av flyktningene som blir plukket opp må oppholde seg utendørs på akterdekket. De vil altså ikke kunne bevege seg fritt rundt på båten, men vil få tilgang til ferskvann, mat og skygge for solen, om nødvendig. Det er snakk om 5 til 8 timers opphold på dekk før de blir satt i land.

Selskapet: - Har strukket oss langt

Skipet går til Middelhavet i slutten av mai, og avtalen med rederiet strekker seg over seks måneder med opsjon på forlengelse.

Idar Hillersøy, CEO i Siem Offshore, vil ikke ut med dagraten for oppdraget i Middelhavet.

— Det er konfidensielt. Men vi har strukket oss langt, for vi var jo interessert i å få jobben. Alternativet for tilsvarende tonnasje er å ligge i opplag, slik markedet er nå. Dette skipet har ligget i tre uker uten jobb. Vi er veldig glad for oppdraget, sier han.

Man regner om lag 10-14 dagers seilingstid fra Norge til Italia. Under seilingstiden vil skipets mannskap og personellet fra politiet og forsvaret øve på oppdraget de skal utføre i Middelhavet.

Fremskyndet

Norge har lovet å stille med et sivilt skip innen 1. august, men allerede for flere uker siden ble det klart at det norske bidraget til operasjon Triton blir fremskyndet.

«Norge jobber for at skipet skal være på plass så raskt som mulig. Fartøyet vil i første omgang være tilgjengelig for operasjonen Triton i seks måneder», skrev Solberg i et brev ti EUs leder i april. Triton er en EU-operasjon for å støtte Italias redningsarbeid i Middelhavet. Operasjonen koordineres av EUs grensekontrollorgan Frontex.

Rederiet stiller med grunnmannskap til oppdraget i Middelhave. I tillegg skal det være personell fra både Forsvaret og norsk politi ombord.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Sikkerhetsrådet med møte om flyktningkrisen

  2. EU-plan mot drukningsulykker får hard kritikk

  3. Regjeringen øker støtten til Syria med 1 milliard

  4. Desperate tiltak for desperate tider

  5. Send Hurtigruten til Middelhavet

BT anbefaler

«Et knippe gamle helter viste frem det beste og det verste fra 90-tallet på Plenen»

Boomfunk MC’s, Wyclef Jean, Aqua, Vengaboys og E-Type viste frem det beste og det verste fra 90-tallet på Plenen.

LES SAKEN