I gatene og på kafeer rant tårene. Folk snakket med lave stemmer om ulykken. Hender strakte seg ut av bilvinduer og klemte rundt kjentfolk på fortauet.

– Dette er nok den verste enkeltulykken vi har opplevd siden krigen, sier ordfører i Kragerø, Jone Blikra (Ap), til NTB.

Av de fem som omkom i ulykken på Rjukan søndag, kom fire fra Kragerø.

Utenfor rådhuset vaiet flagget på halv stang, mens en stille strøm av folk kom for å undertegne kondolanseprotokollen som var lagt ut.

Veteranbilen hadde ikke bilbelter

Samtidig har opplysninger fra Statens vegvesens foreløpige rapport om ulykken kastet nytt lys på hendelsen.

– Bilen ble kjørt lovlig uten bilbelter. Det er en vesentlig årsak til at det endte så galt, sier seniorrådgiver Kirsti Huserbråten i Statens vegvesen til NTB.

Bilen, som var en åpen amerikansk veteranbil fra slutten av 50-tallet, var på vei ned fra fjellet da den kjørte ut i den nederste av hårnålssvingene og kjørte inn i en fjellvegg. Veteranbiler som er laget før 1971, har ofte ikke like høye sikkerhetskrav som dagens biler.

– De mangler bilbelter, airbag, har mye dårligere bremser og helt andre kollisjonsegenskaper enn dagens biler. Generelt er sikkerhetsstandarden lavere, sier Vegvesenets avdelingsdirektør for kjøretøy, Espen Andersson, til NRK.

Varsler evaluering av veteranbiler

Veteranbilforbundene American Car Club Norway og Motorhistoriske Kjøretøyklubber, som til sammen organiserer nesten 80 prosent av dem som har veteranbiler som hobby i Norge, sier imidlertid at skadefrekvensen gjennom deres forsikringsordninger viser at det er langt færre ulykker med veteranbiler enn vanlige biler.

Også Andersson sier det er få ulykker med veteranbiler i Norge, men poengterer Rjukan-ulykken er så alvorlig at evaluering er nødvendig.

– Det er få ulykker med disse bilene, men denne hendelsen gjør at vi må gå inn og se om det er grunnlag for strengere krav, sier han.

SAMLET: Familie og venner av en av de omkomne i bilulykken ved Rjukan var samlet på stedet Stopp en halv i Kragerø. Fire personer fra byen omkom i ulykken hvor totalt fem personer mistet livet.
Tore Meek, Scanpix

Kulturpersonlighet omkom

Politiet friga mandag ettermiddag navnene på de fem som omkom i ulykken på Rjukan søndag.

En av dem var bareieren Henning Aabøe Bentsen, med tilnavnet «Dose», som «alle» i Kragerø kjente. Dose drev pubene Stopp en halv og Jensemann i mange år, og var en av byens store kulturpersonligheter. I 2011 ble han tildelt kommunens kulturpris.

Bentsen var også en veteranbilentusiast og eide den amerikanske veteranbilen, en Cadillac kabriolet fra 1959, som havnet i fjellveggen. Fredag feiret han sin 56-årsdag.

De andre omkomne er, Berit Bjørnsen (f. 1955), Anne Kristin Isaksen (f. 1959) og Jan Bjørndal (f. 1955), alle fra Kragerø, og Wenche Kise (f. 1968) fra Skien.

Preget lokalmiljø

Mandag samlet mange pårørende og venner av de omkomne seg på puben Stopp en halv. Ved trappen ned til utestedet hadde noen tent lys og lagt en bukett blomster med svart sørgebånd.

I Kragerø kirke var det satt frem lys og blomster og en egen kondolanseprotokoll. Hele mandag har folk kommet til kirken, sier prost i Bamble, Berit Heibø Modalsli, til NTB.

– Det ligger et sørgeslør over byen. Det er veldig mange som er berørt. De omkomne var folk med en stor kontaktflate. Det hele er utrolig trist, sier hun.