Fornøyd med nye bilavgifter

NAF er fornøyd med endringene i bilavgifter i statsbudsjettet. Miljøorganisasjonen Zero jubler ikke like høyt.

Publisert Publisert

BILLIGERE: De nye avgiftene som ble vedtatt i statsbudsjettet, kan gjøre ladbare hybridbiler billigere. (Foto: Jan Harry Svendsen)

  • Jan Harry Svendsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Vi var skuffet i oktober, men nå har heldigvis den lovende bilavgiftspakken fra revidert budsjett i vår kommet inn i budsjettet for 2016, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun er spesielt fornøyd med at de nye avgiftene vil stimulere til en mer miljøvennlig og trafikksikker bilpark ved at avgiftstrykket flyttes fra vekt og effekt til bilens eksosrør.

  • Mer om budsjettet: Nå er de fire samarbeidspartiene enige

Billigere

Ifølge NAF er avgiftspolitikken avgjørende for å få folk til å ta riktige valg, og nettopp avgiftspolitikken er viktig for å få skiftet ut miljøskadelige og lite trafikksikre biler.

FORNØYDE: NAF er fornøyde med de nye bilavgiftene, der avgiftsberegningen skal flyttes fra bilens egenvekt og effekt til hva som kommer ut av eksosrøret. (Foto: NAF)

– Bilavgiftene har stått på stedet hvil de siste to årene. Etter fremleggelsen av budsjettet tidligere i høst, fryktet vi at det ville fortsette med det for tredje år på rad, sier Sagedal.Derfor er NAF nå godt fornøyd med at biler med lave utslipp og mye sikkerhetsutstyr blir billigere.

– De nye avgiftene er bra for miljø, klima og trafikksikkerhet, fastslår Sagedal.

Tesla vil ikke ha sjåføren i baksetet:

Les også

- Det som nå skjer, er nesten surrealistisk

Jubler ikke

Men om NAF er fornøyd med de nye bilavgiftene i statsbudsjettet, står ikke jubelen i taket hos miljøorganisasjonen Zero. De mener samarbeidspartiene skyver på viktige klimagrep.

Spesielt skuffet er Zero over at ikke fossile biler og drivstoff blir dyrere.

­– Politikerne utsetter grep som virkelig kunne fått fart på et grønt skifte, nemlig å gjøre fossile biler dyrere og øke avgiftene på fossile drivstoff. Det er grep som må på plass om man skal klare å få bilparken tilnærmet utslippsfri i 2030, sier Marius Holm, leder i Zero.

Opptatt av elbil og/eller hybridbiler? Sjekk ut disse sakene:

Les også

Hvilke biler er miljøvinnere i det lange løp?

Les også

Tesla-eiere klager på for lite hestekrefter

Les også

Apple vil lage elbil

Les også

Her er økningen i elbilsalget størst

Les også

Tesla kan ødelegge for ladbare hybrider

Har du lurt på hvilke bokstavkombinasjon elbilenes skilt skal ha når det snart blir tomt for EL-skilt?

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Her får du svaret

BT anbefaler

Her kjører den nye treneren inn på Stadion

Kåre Ingebrigtsens første finte? Å fly via Oslo i stedet for å gå på det samtidige direkteflyet til Bergen.

LES SAKEN
  1. Hybridbil
  2. Elbil
  3. Drivstoff