Disse kan bli årets bil

Elektriske BMW i3 og Tesla Model S er blant de syv finalistene som kan bli årets bil i Europa.

Publisert Publisert

Er du enig i vurderingene? Si din mening i kommentarfeltet!

Prisen gis til den, ifølge juryen, mest fremragende bilen som er kommet på markedet de siste 12 månedene. Listen over finalister viser at momenter som brukervennlighet, mye for pengene og tekniske nyvinninger er vesentlige vurderingskriterier for jurymedlemmene.

Juryen består av representanter fra 23 land. Finalistene skal fram til bilutstillingen i Genève gjennom et omfattende testprogram, før vinneren kåres i forbindelse med utstillingen 3. mars 2014. Disse kan bli European Car of the Year:

BMWi32-_Gu7eRqUGX.jpg

BMW i3

BMWs inntreden i elbilenes verden. i3 leveres både som ren elbil og som hybrid med rekkeviddeforlenger, hvorav sistnevnte er lite aktuell i Norge på grunn av avgiftssystemet. Denne stilige, kompakte bybilen appellerer både til den miljøbevisste og bilentusiaster. Skuffet med bare fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest, men har ellers blitt møtte med mye rosende omtale.

CitroenC4Picasso-1oc_Faedw4.jpg

Citroën C4 Picasso

Da vi testet bilen i høst beskrev vi den som noe nær den ideelle familiebilen, som likevel kommer til å leve en heller anonym tilværelse i Norge. Nordmenn kjøper omtrent ikke praktiske flerbruksbiler lenger, vi vil heller ha SUV eller stasjonsvogn. C4 Picasso er komfortabel, praktisk og meget drivstoffgjerrig, særlig med de minste dieselmotorene.

Mazda3-kBZ5orQAOm.jpg

Mazda 3

Japanske Mazda er i medvind med SUV-en CX5 og familiebilen Mazda6. Begge har fått mye skryt for kjøreegenskapene, og nå følger kompaktbilen Mazda3 opp med minst like rosende omtale. Legg til en omfattende sikkerhetspakke, frisk design og en praktisk innpakning og du har om ikke en vinner, så iallfall en finalist!

MercedesS-klasse-49VG5dfJue.jpg

Mercedes-Benz S-klasse

Mercedes klinte til og beskrev den som verdens beste bil, da nye S-klasse ble introdusert. En slik påstand avhenger selvsagt av hvilke kriterier man legger til grunn, men nå har iallfall luksuslimousinen mulighet til å bli kåret til Europas beste i 2014. Utsøkt komfort, ikke minst i baksetet, ekstremt høyt sikkerhetsnivå og nyvinnende teknologi er inkludert i prisen, som riktignok starter i overkant av en million kroner.

Peugeot308-4jU2jhfxFf.jpg

Peugeot 308

Presist veigrep og fransk komfort ga oss følelsen av at Peugeot har truffet blink med helt nye 308 – en utfordrer i Golf-klassen – da vi testet den. Bilen er slanket med inntil 140 kilo sammenlignet med forgjengeren, og kan leveres med dieselmotorer så sparsomme at CO2-utslippet kommer helt ned i 0,82 g/km. Det er lavere enn EU-kravene som kommer i 2020.

SkodaOctavia-CSmuy2Ez0l.jpg

Skoda Octavia

En superromslig familiebil i kompaktklassen. God plass foran og bak, og rom nok til feriebagasjen helt bakerst. Ikke noe dilldall, bare en solid, funksjonell og velkjørende bil, konkluderte vi da vi testet den i sommer. Lekker er den også. Prisen er fortsatt et salgsargument for Skoda, men nå kan de like gjerne snakke om bilene.

Tesla Model S

Superbil til familiebilpris – iallfall i Norge, hvor elbiler slipper avgifter. Ble første elbil til å toppe salgslistene i Norge, da den i september i år ble bestselger. Bilen er stor – større enn en Mercedes E-klasse utvendig – og høyteknologisk med en infoskjerm på hele 17 tommer innvendig. Med elmotorer på til sammen 416 hk fyker bilen av gårde raskere enn de fleste. Vi målte 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder og – kanskje enda mer imponerende – 50-80 km/t på 1,4 sekunder.

Publisert
BT anbefaler

Etter ni år helt uten venner, tok Steinar grep. Hans metode for å få nye kamerater er blitt kopiert av mange.

Steinar Halleland (52) har endelig den trygge vennegjengen han drømte om. Emina og Younes håper å finne det samme.

Sakene flest leser nå

  1. Slik var det i Bergen med tidleg skjenke­stopp: – Oppsikts­vekkande

  2. Politiet har rykka ut til fleire heimefestar: – Det renn inn

  3. I over åtte år har bybaneførere blitt syke av denne spaken. Først nå er løsningen på plass.

  4. – Ferie pleide å handle om å ikke gjøre noe

  5. Jannike fra Bergen får reise Norge på langs i en bo­bil betalt av Hurtig­ruten

  6. Derfor valgte Brann Inge­brigtsen foran Knutsen