Snart er det tomt for EL-skilt

Dette blir de nye skiltene til elbil.

Publisert Publisert

EL SNART HISTORIE: Vegvesenet har bestemt seg for at EK skal erstatte EL. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX

  • Camilla Flaatten
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Hvis salget av elbiler går som forventet vil EL som registreringsskilt være historie om kort tid, da tallkombinasjonen rett og slett vil være brukt opp.

Norsk elbilforening mener norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt, og ønsker seg den internasjonale forkortelsen. De skriver i en pressemelding fredag at de ønsker seg skiltserien EV, som er forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk.

Men Vegvesenet går for «EK»

Når dagens «EL»-nummerserie for elbiler tar slutt vil «EK» bli den nye bokstavkoden for bilskilt i Norge. Det avslører Vegvesenet til oss fredag.

— Salget av elbiler blir stort også fremover. Derfor har vi vært tidlig ute med å planlegge for de kommende årene. Både EK og EV er satt av for fremtidige elbiler, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen til oss.

Vegvesenets skiltserier ligger alfabetisk - og kjennemerkesystemet har flere fastsatte rutiner og prosedyrer.

FEIRET 50.000 I MARS: Elbil med registeringsnummer EL 60.000 ble registert i mars. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

«EK» vil representere «Elektrisk kjøretøy» og «Elektrisk».Vegvesenet understreker at det er stor forskjell fra land til land hvordan elbiler og andre spesialkjøretøy registreres – og sier at det finnes ikke et felles system eller internasjonale bokstavkoder for elbiler. De fleste land har ikke egne bilskilt for elbiler.

— Norsk elbilforening skriver i en pressemelding fredag at de ønsker «EV» visstnok fordi at dette på en bedre måte synliggjør den norske elbilsuksessen internasjonalt, sier Øwre.

Les også

Danske myndigheter: Lad aldri elbil i vanlig stikkontakt

Nesten 70.000 elbiler i 2015

Stadig flere nybilkjøpere velger elbil.

I 2015 er det så langt registrert rundt 17.000 elbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Dermed går det mot et salg på rundt 25.000, og en elbilbestand på mellom 65.000 og 70.000 ved utgangen av året, skriver Norsk elbilforening i en pressemelding fredag morgen.

HÅPET PÅ EV: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening håpet norske elbiler får den internasjonale bokstavkombinasjonen når EL snart er brukt opp. Fredag ble det klart at det blir EK. Foto: Fotomontasje Norsk elbilforening

— EK er vel helt greit i utgangspunktet, men med EV vil vi ha mye større mulighet til å spre den vidunderlige norske elbilsuksessen til andre land. Vi opplever at mange utenlandske medier og beslutningstakere ikke har fått med seg at vi har et eget skilt og blir veldig positivt overrasket når vi viser dem dette. Vi tror at ved å bytte til EV vil vi kunne inspirere andre land til å innføre det samme. Et så enkelt skiltvalg vil kunne ha overraskende stor effekt utenfor våre landegrenser, sier generalsekretær Christina Bu Norsk elbilforening til oss.EL-kombinasjonen har vært reservert for elbiler og andre elektriske kjøretøy siden nittitallet.

— Det finnes allerede elbiler på veiene med høyere registreringsnummer enn EL 70000, og det er ikke lenge til EL 99999 skal registreres (elbilnummer 90.000), sier Bu som mener det allerede neste år vil være elbiler med EK-skilter på norske veier.

Les også:

Les også

Parkeringsbøtene vil bli historie når nytt system innføres

Mer om elbil:

Les også

Stadig flere nybilkjøpere velger elbil

Les også

Hører ikke elbilene 

Les også

- Elbilen er en sovepute for politikerne

Les også

Elbilavtale gjør luksusbiler billigere

Les også

De beste elbilene

Les også:

Publisert
  1. Elbil
  2. Trafikk
  3. Bilnyheter
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Hunden din kan dø av å stå i varm bil 

  2. Vi klager fremdeles mest på bil

  3. Økt dieselavgift fra i dag

  4. Her er de dårligst til å sikre barna i bilen

  5. Vi kjører mer i fylla på ferie enn hjemme

  6. Hører ikke elbilene

  7. 10 ting du bør vite om det nye bilavgiftssystemet

  8. Slik blir du en mer effektiv og sparsom sjåfør

BT anbefaler

På syv år prøvde Øystein fem jobber og tre utdanninger. Så traff han blink.

Alle tre valgte feil studier etter videregående. Slik løste de det.

LES SAKEN