Størst forskjeller på dyre bilforsikringer

Ikke alle forsikringsselskapene dekker skader på motor og girkasse.

Publisert Publisert

FORSKJELLER: En ny undersøkelse viser at det er forskjeller på bilforsikring. De største kvalitetsforskjellene finner man på de kostbare forsikringsproduktene. Foto: Christoffer Askman

FORSKJELLER: – Forskjellene i vilkår er større på kostbare forsikringer, som kasko og superforsikring, enn hva den er på basisproduktene, sier Brunborg. Ofte velger de med kostbare biler også de mest kostbare forsikringsløsningene. Foto: JAN HARRY SVENDSEN/ NTB scanpix

MOTOR: Noen selskaper dekker skader på motor og girkasse når man har kasko – mens andre ikke gjør det. Foto: JAN HARRY SVENDSEN/ NTB scanpix

IKKE BARE PRIS: Rune Brunborg i Penger.no anbefaler dem som skal kjøpe bilforsikring ikke bare å se på pris, men også å sette seg grundig inn i hva selskapene tilbyr. FOTO: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

FÅ HENVENDELSER: – Vi får generelt sett få henvendelser når det gjelder bilforsikring, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

  • Jan Harry Svendsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

— Vår undersøkelse av forsikringsvilkårene for bilforsikring viser at Frende Forsikring generelt har de beste vilkårene uansett om du velger kasko, delkasko, ansvar eller superforsikring, sier Rune Brunborg i Penger.no.

Undersøkelsen avdekker kvalitetsforskjeller på skadeoppgjør og hva de ulike selskapene dekker.

— Dette er faktorer som man må ta hensyn til når man vurderer hvilket selskap man skal tegne bilforsikring hos. Det er nemlig ikke bare prisen som er viktig når man velger selskap, men også hvilke vilkår som gjelder. Samtidig viser vår undersøkelse at det ikke alltid er sammenheng mellom pris og kvalitet i dette markedet, sier Brunborg.

FÅ HENVENDELSER: – Vi får generelt sett få henvendelser når det gjelder bilforsikring, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Han anbefaler forsikringskunder å innhente priser fra flere ulike selskaper, samtidig som man nøye vurderer hvilke vilkår de ulike selskapene tilbyr. Ifølge Brunborg har alle selskapene i Norge ganske gode bilforsikringsdekninger. Sparte tusenvis på dette geniale trikset:

Les også

Fikset bilen med stokk og sokk

Kun 159 henvendelser

Den store køen av misfornøyde forsikringstagere finner man heller ikke. Tall fra Forbrukerrådet viser at de så langt i år har hatt 159 henvendelser om bilforsikring.

— Vårt råd til forbrukerne som skal kjøpe bilforsikring, er først å tenke på hvilke behov man har. Det er forskjell på hva du trenger av forsikring om du har en ny eller en gammel og velbrukt bil, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Hun mener ikke at vilkårene for bilforsikring er mer vanskelige nå enn før.

- Ingen av dem som tar kontakt med oss angående bilforsikring, klager på vanskelige vilkår. De fleste klager går på skadeoppgjør og på fakturaspørsmål, sier hun.

Les også

Stor undersøkelse: Her er bilmerkene med de beste garantiene

Storebrand havner nederst

IKKE BARE PRIS: Rune Brunborg i Penger.no anbefaler dem som skal kjøpe bilforsikring ikke bare å se på pris, men også å sette seg grundig inn i hva selskapene tilbyr. FOTO: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Frende som går til topps i undersøkelsen, har de beste forsikringsdekningene. Men også DNB, Sparebank 1 og Eika har gode produkter.— Det er gledelig å se at et selskap tør å gå foran med god kvalitet på alle sine produkter. Kvalitet koster i denne bransjen, sier Brunborg.

Han roser også DNB for å ha svært god dekning.

— DNB Best er det beste og mest omfattende enkeltproduktet i undersøkelsen. Dekningene er så gode at de isolert sett kan vinne hele undersøkelsen, ikke minst fordi produktet gir en garanti for at de møter alle dekninger som inngår i konkurrerende produkter, sier Brunborg.

Les også

«Youngtimere»: Bilene som kan bli pengemaskiner

Storebrand dårligst ut

Like bra går det ikke for Storebrand, som kommer dårligst ut i undersøkelsen.

— Storebrand har generelt litt dårligere dekninger enn de andre selskapene. For mange forsikringskunder behøver det ikke å ha noen betydning, men det er jo irriterende de gangene det faktisk har det, sier Brunborg.

Kommunikasjonssjef Kristin Nøkleby Holth i Storebrand, mener testen viser at det er små forskjeller mellom forsikringsselskapene.

- Dette er likevel et overraskende resultat for oss. Vi ønsker å være blant de beste i markedet på bilforsikring, og vil derfor gå grundig gjennom denne testen og vurdere vilkårene våre, sier Nøkleby Holth.

If, som kommer nest dårligst ut, sier til oss at testen i for stor grad har vektet de små forskjellene som er i vilkårene.

— Slik blir små forskjeller brått store, og en får et mer tydelig testresultat. Det er bra for en tydelig artikkel, men ikke for å få frem den reelle forskjellen for forsikringskunden, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

Store prisvariasjoner

MOTOR: Noen selskaper dekker skader på motor og girkasse når man har kasko – mens andre ikke gjør det. Foto: JAN HARRY SVENDSEN/ NTB scanpix

Ifølge penger.no kan en forsikring koste det dobbelte i ett selskap kontra ett annet.— Det er viktig at man tar seg tid til å lese igjennom forsikringsvilkårene, slik at man får et bilde av hva selskapet tilbyr dersom man trenger forsikringen. Det er forskjeller i hva de ulike selskapene tilbyr kundene når det kommer til oppgjør, sier Brunborg.

Han mener bransjen har et ansvar for å rydde opp, og for å gjøre det enklere for forbrukerne å velge rett.

— Et tips er at man kjøper forsikring litt etter hvilke behov man har. Er man helt avhengig av bil er kanskje leiebil ved skade noe man bør legge mer vekt på enn om man ikke er like avhengig av bilen i det daglige, sier han.

Les også

Denne Porschen blir avgiftsfri

Vanskelig

Undersøkelsen viser også at forskjellene på forsikringene øker jo mer kostbart forsikringsproduktet er.

Mens det er få forskjeller mellom selskapene når det gjelder ansvarsforsikring, er det større forskjeller på de mer påkostede produktene, typisk kaskoforsikring. Der noen selskaper dekker skader på motor og girkasse, er det andre som ikke gjør det.

— Det er vanskelig å sette seg inn i hva som gjelder for en alminnelig kunde. Her bør bransjen gjøre det mer tydelig. For forbrukeren er dette helt klart et problem, sier Brunborg.

Slik scoret forsikringsselskapene:

1. Frende – 10 prosent bedre enn gjennomsnittet

2. Sparebank 1 – 4,3 prosent bedre enn gjennomsnittet

3. Eika – 3,9 prosent bedre enn gjennomsnittet

4. DNB – 3,5 prosent bedre enn gjennomsnittet

5. Tryg – 2,2 prosent bedre enn gjennomsnittet

6. KLP – 1,5 prosent bedre enn gjennomsnittet

7. Landbruks – 1,4 prosent bedre enn gjennomsnittet

8. Gjensidige – 0,8 prosent bedre enn gjennomsnittet

9. Codan – 2,8 prosent dårligere enn gjennomsnittet

10. Watercircles – 2,8 prosent dårligere enn gjennomsnittet

11. Vardia – 3,5 prosent dårligere enn gjennomsnittet

12. Nemi – 3,7 prosent dårligere enn gjennomsnittet

13. Troll – 4,3 prosent dårligere enn gjennomsnittet

14. If – 4,3 prosent dårligere enn gjennomsnittet

15. Storebrand – 6,3 prosent dårligere enn gjennomsnittet

Penger.no er et kommersielt selskap med samme eier som Schibstedavisene

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Førerassistenter kan halvere antall døde og skadede på norske veier

  2. Disse bilverkstedene er vi mest fornøyd med

  3. Tesla kan ødelegge for ladbare hybrider

  4. VW-skandalen: - Slik blir bilen i fuskemodus

  5. Tre av ti biler har feil med lysene

BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

  1. Økonomi
  2. Biltester