Leksehjelp er et marked i vekst

Siden 2008 er det blitt tre ganger så mange aktive bedrifter som driver med undervisning på timebasis, ofte i form av leksehjelp. En fallitterklæring, mener Trond Giske (Ap).

ØKER: Ifølge tall VG har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene var det i januar i fjor 300 aktive timelærervirksomheter. I 2008 var tallet 111. ILLUSTRASJONSBILDE: BERIT ROALD, NTB SCANPIX
  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Ifølge tallVGhar hentet inn fra Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene var det i januar i fjor 300 aktive timelærervirksomheter. I 2008 var tallet 111. De fleste selskapene i denne kategorien tilbyr privatundervisning i matematikk, realfag og språk.

Les også:

Les også

I klasserommet bestemmer jeg

— Det er et problem hvis denne utviklingen er tegn på at noen foreldre ikke tror skolen holder god nok kvalitet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Han understreker at alle elever skal få en fullverdig utdannelse i den offentlige skolen, uavhengig av hva slags bakgrunn og økonomi de har. En av hans forgjengere, Aps Trond Giske, tror utviklingen viser nettopp at foreldrene ikke har tillit til at den offentlige skolen tilbyr god nok tilpasset opplæring. Han uttrykker sin bekymring langt sterkere enn Isaksen.

Les også:

Les også

Meningsløst oppgavetyranni

— Denne utviklingen er en fallitterklæring. Vi ser konturene av et klasseskille i skolen.

Daglig leder Vibeke Fængsrud i House of math sier hun også tror det er et omfattende svart marked for privatundervisning der blant annet lærerstudenter og matematikkstudenter tilbyr billigere leksehjelp.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Gjør helst leksene på skolen

  2. Språket - er det så nøye, då?

  3. Vi bør gjøre noe med undervisningen

  4. Du er forelder, ikke en bestevenn

  5. Montessoriskular poppar opp når grendeskulane blir lagt ned

  6. Mangfoldet i de tusen klasserom

  7. De søvnløse nettene

  8. Skolen skal være gratis

  9. Kjære lærer!

  10. Kunnskapsskolen er målet, men hva er middelet?