Ulv i fåreklær?

Denne Nissanen har en turbomotor på 190 hestekrefter.

Publisert Publisert

ENKEL: Nissan har ikke anstrengt seg så veldig for å være kreative når de designet Pulsar. Den følger en tradisjonell oppskrift. (Foto: Jan Harry Svendsen)

  • Jan Harry Svendsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Downsizing innebærer at man tar en motor med lite slagvolum og bruker en turbolader for å blåse opp effekten. Akkurat slik Nissan har gjort her.

Fordelen er at man kan senke forbruket ved vanlig kjøring, mens turboladeren sørger for høy toppeffekt.

Dermed blir Nissan Pulsar en rask og kompetent bil i mellomklassen. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går for eksempel unna på solide 7,8 sekunder.

OVERSIKTLIG: Gode, men ikke spesielt sportslige seter, og god oversikt. Betjeningen er enkel i Pulsar, materialene harde. (Foto: Jan Harry Svendsen)

Prøvekjøring av en helt annen bil:

Les også

Mercedes C350 er ingen miljøstjerne

God plass

Mange vil nok også like den gode oversikten og den enkle betjeningen. Men noen luksusfølelse får du ikke i japaneren. Sammenlignet med for eksempel Volkswagen Golf er forskjellene i opplevd kvalitet himmelvid.

Det er likevel få biler i denne klassen som kan by på bedre plass. I baksetet er det mildest talt rommelig, og bagasjerommet er større enn i Golf og den nye Opel Astra.

Ute på veien er Nissan Pulsar mer en bekvem langturbil enn en kurvetyggende GTI. Ved over 3000 omdreininger i minuttet leverer motoren godt med krefter.

Men turboforsinkelsen og opplevelsen av motoren som heller kraftløs ved lave turtall, bygger ikke opp under en sportslig kjøreglede.

DIGERT: Den innvendige plassen i Pulsar er svært god. I bagsjerommet er der mer plass enn i en Volkswagen Golf. (Foto: Jan Harry Svendsen)

Opptatt av sikkerhet? Sjekk denne oversikten:

Les også

Disse bilene er sikrest

Assistenter på toppmodellen

Men enkelheten til tross: Utstyrsnivået er høyt. På toppmodellen finner man førerassistenter som vinglevarsler, nødbrems og blindsoneassistent. Det hadde vi gjerne sett at også grunnmodellene av Pulsar hadde hatt.

Riktignok er kollisjonsvarsler med autobrems også standard på den noe rimeligere Visia-utgaven, men utover det er det få assistenter på plass. Ikke kan de kjøpes til heller.

Likevel er Pulsar en interessant bil. Ikke minst på grunn av den gode innvendige plassen og motoren som gir bilen gode kjøreytelser – uten at den blir en ulv i fåreklær av den grunn.

Stor oversikt:

Les også

Dette er de beste vinterdekkene

Nissan Pulsar DIG-T Tekna

Pris testbil: 337.199,- Motor: 4-syl bensin. Turbo. 1618 ccm. 190 hk v. 5600 o/min. 240 Nm v. 2000 o/min.

Aks 0-100: 7,8 sek

Toppfart: 217 km/t

Forbruk (oppgitt): 0,59 l/min (138 g/km)

Mål (LxBxH): 4387x1768x1 520 mm

Akselavstand: 2700 mm

Bagasjeplass: 385-1385 liter

Flere lignende tester (trykk gjerne også på taggen "biltester" nederst, da får du opp alle testene våre):

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Test Honda HR-V og Mazda CX-3: Kompakt SUV-duell

  2. Prøvekjørt BMW 750Li: I syvende himmel

  3. Vi har prøvekjørt nye Porsche Cayman GTS

  4. Denne «byloppa» er er knøttliten og og lettkjørt

BT anbefaler

Sønnen sa først at foreldrene var på tur. Så tilsto han at de lå drept i garasjen.

Nektet straffskyld da Kolltveit-drapssaken startet.

LES SAKEN
  1. Biltester
  2. Nissan