Bilbransjen vil utsette FM-slukking

Mener DAB i bil ikke fungerer godt nok og oppfordrer myndighetene til ikke å forhaste seg.

Publisert Publisert

Allerede i 2017 kan det være slutt på FM-sendingene om slukkevilkårene oppfylles. Et av kravene som stilles er at det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil.

Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener dette kravet ikke vil bli innfridd i løpet av året, og at DAB-løsningene for bil dermed ikke fungerer tilfredsstillende nok til at DAB-nettet kan slukkes i 2017, skriver Kampanje.com.

— Det finnes rimelige DAB-løsninger til noen hundrelapper, men disse ikke er ikke teknisk tilfredsstillende. De gode løsningene er forstatt dyre da vi gjerne snakker om integrerte og verkstedmonterte varianter til flere tusen kroner. Vi mener derfor myndigheten bør utsette slukkingen til 2019, sier Tore Lillemork som er teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening.

WEB_ImageTinyAudioC2DABDABBiladapterforti-215772925-_tZdXZBh_s.jpg Foto: Illustrasjonsfoto.

Han peker også på manglende ergonomi, etstetikk og sikkerhet på de rimeligste løsningene. I tillegg kommer montering og plassering av selve antennen.— Montering av DAB-antennen virker på meg å kunne være noe skikkelig herk, sier Lillemork, som understreker at Bilimportørenes Landsforening er positive til DAB i bil og ønsker utviklingen velkommen.

- Vårt hovedpoeng er at man ikke forhaster seg med en slukkedato.

- To millioner biler uten DAB i 2017

DAB-radio i bil har vært noe av en hodepine for den NRK og P4 eide interesseorganisasjonen Digitalradio Norge, som regner med at rundt to millioner av landets 2,5 millioner personbiler vil kreve en ettermontert DAB-løsningen.

To millioner biler uten DAB-radio vil kunne skape misnøye blant bileierne, frykter Bilimportørenes Landsforening.

VW er en av bilprodusentene som var tidlig ute med DAB i bil. Foto: VW

Lillemork forteller at de aller fleste bilmerker i dag kan levere DAB-radio som tilvalg, men at det bare er et fåtall som har DAB som standard. Noen bilprodusenter kan fortsatt ikke levere DAB selv som tilvalg.Forklaringen er ifølge Lillemork enkel:

— Når Norge som et av de minste landene og bilmarkedene i verden er et av de første til å slukke FM-båndet og gå over til DAB, er det rett og slett begrenset hvor stor påvirkningskraft norske bilimportører har på produsentene.

I kjølvannet av informasjonskampanjen man har kjørt mot bilbransjen de siste månedene har andelen nye biler som selges med DAB i Norge økt til cirka to tredjedeler, anslår Lillemork.

— Utviklingen går helt klart i riktig retning, og bilhandlere og verksteder ønsker å selge og tjene penger på DAB, være seg som tilvalg på nye biler eller som ettermonterbare løsninger.

LES OGSÅ:

Halvparten kjøper fortsatt bil uten DAB

Halvparten av landets fylker og kommuner

I en pressesering Kulturdepartementet gjorde før jul heter det at «minst halvparten av landets kommuner og alle fylker må ha et tilbud om ettermontering på plass i 2015 for at det skal kunne bli slukking av FM-nettet i 2017».

Med forbehold om at detaljene rundt dette kriteriet ikke er endelig avklart, er ikke Lillemork veldig bekymret for tilgjengeligheten.

- Alle de store bilimportørene og verkstedkjedene har gjerne forhandlere på mange steder rundt om i landet, og man kan uansett få kjøpt en del DAB-utstyr på nett.

Stor forståelse

Kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge har stor forståelse for at dette er en stor og krevende overgang for bilbransjen.

- Vi ser at mange i bilbransjen er godt i gang og at det gjøres en god jobb. Men vi har selvfølgelig registrert at Bilimportørenes Landsforening mener det ikke finnes gode og rimelige nok løsninger, sier Hagerup.

Hun kjenner seg ikke helt igjen i beskrivelsen, og viser til at det finnes flere typer adaptere og monteringsløsninger i ulike prisklasser

— Det er viktig at bransjen setter seg godt inn i monteringsløsningene som finnes på markedet og veileder kundene best mulig. Vår jobb er å sørge for informasjon og legge til rette for en mest mulig smidig overgang, sier Hagerup.

Hva gjelder slukkedato viser Digitalradio Norge til at det er myndighetene som setter denne.

— Basert på de bevegelsene som er i bilmarkedet så tror vi at 2017 er et realistisk slukketidspunkt. Men det er opp til myndighetene å gjøre vurderingene, og vi må som alle andre avvente og forholde oss til de rammene myndighetene setter, presiserer Hagerup.

Her finner du Digitalradio Norges adapteroversikt

DAB i bil engasjerer

At DAB i bil er noe som engasjerer mange er det liten tvil om. Her noen leserreaksjoner fra en tidligere sak om DAB i bil:

«Jeg har nettopp fått meg ny bil med DAB-radio. Må bare si at det er en ny verden for meg. Flere tunneler i Oslo har ikke dekning på alle FM-stasjonene og dette har irritert meg i flere år. Svaret kom når her fikk DAB. Det er full DAB dekking i alle oslotunnelene. Mvh. glad bilist.»

«DAB er et blindspor. Selv der de hevder å ha dekning er dekningen for dårlig. Teknologien har alt for store krav til fri sikt. -Børre »

«Jeg er sikker på at jeg vil få mer igjen for en bil med DAB enn med en radio som kun lager sus og brus gjennom hele spekteret av frekvenser.»

«Oppfordrer alle som kjøper ny bil om å kreve at DAB ettermonteres kostnadsfritt hvis det ikke leveres med bilen. - Dag»

LES OGSÅ:

DAB-salget tar av

Fakta: DAB-dekning

  • FM-nettet er vedtatt slukket tidligst i 2017 senest i 2019, og utbyggingen av de digitale DAB-radionettene som skal overta er allerede i full gang.
  • For at FM-slukking skal kunne skje i 2017 har myndighetene blant annet satt krav om at det må foreliggetilfredsstillende og rimelige løsninger for DAB i bil og minst halvparten av radiolytterne må daglig høre helt eller delvis på en digital radioplattform per 1. januar 2015. * I løpet av 2014vil de kommersielle radiokanalene få en befolkningsdekning på 90 prosent, mens DAB-nettet som skal kringkaste NRKs kanaler skal dekke hele 99,5 prosent av befolkningen. Arealdekning er noe lavere.
  • I 2013 ble det solgt 511.000 DAB-radioer i Norge, over dobelt så mange som året før viser tall fra stiftelsen Elektronikkbransjen.

Les også: Den store DAB-hodepinen

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Rådet om å holde avstand til andre kan gjelde i flere år – Mange virker lei allerede.

  2. – Det er veldig mange biler på veiene. Mange har tatt ferie samtidig.

  3. – Vi får sårende spørsmål som ingen andre foreldre får

  4. Ho var imot at hennar eigen son skulle få gifte seg

  5. Politiaksjon i Fyllingsdalen: – Mann dukket opp hos bedrift med våpen i hånden

  6. «Klart Brann skal hente Forren»